Venituri din conventii civile. Impozit si contributii

venituriconventii civileCodul fiscalcontributii sociale
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Vom vedea, mai jos, ce contributii se platesc pentru o conventie civila in care suma de 1.000 lei reprezinta venitul brut in situatia in care se poate se poate opta pentru un impozit final de 16% si respectiv 10%. Vom identifica astfel solutia optima si procentul care ii va ramane prestatorului de servicii dupa ce i se retin aceste contributii.

Raspuns:

Beneficiarul veniturilor din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil poate opta intre doua modalitati de impozitare, respectiv:

1) retinere la sursa reprezentand plati anticipate. In acest caz, potrivit dispozitiilor art. 52 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal , impozitul ce trebuie retinut, se stabileste aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit titlului IX2 din Codul fiscal.

2) stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. In acest caz, conform art. 522 alin. (2) din Codul fiscal , impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.

Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia. Astfel, pentru stabilirea impozitului anticipat cu retinere la sursa reprezentand plati anticipate din venitul brut se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa inainte de aplicarea cotei de impunere de 10%. In cazul in care beneficiarul de venit opteaza pentru retinerea impozitului final de 16%, acesta se retine din venitul brut fara a fi scazute contributiile sociale.

Conform art. 296 indice 21 din Codul fiscal , urmatoarele persoane au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz:

a) intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale;
b) membrii intreprinderii familiale;
c) persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice;
d) persoanele care realizeaza venituri din profesii libere;
e) persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, la care impozitul pe venit se determina pe baza datelor din evidenta contabila in partida simpla;
f) persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e);

Printre veniturile la care face trimitere art. 296 indice (21) lit. f) regasim si veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil. Asadar, regula este ca pentru veniturile din contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului civil, se datoreaza contributie la sistemul asigurarilor sociale si contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate.

Exceptiile de la plata contributiei la sistemul asigurarilor sociale sunt prevazute la art. 296 indice 21 alin. (2) potrivit caruia persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la alin. (1).

Astfel, nu datoreaza contributie la sistemul asigurarilor sociale pentru veniturile din contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului civil :
- persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, inclusiv soldatii si gradatii voluntari;
- functionarii publici;
- cadrele militare in activitate, soldatii si gradatii voluntari, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale;
- persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu cele ale persoanelor prevazute la pct. I;
- cadrele militare trecute in rezerva, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare ale caror raporturi de serviciu au incetat, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, care beneficiaza de ajutoare lunare ce se asigura din bugetul de stat, in conditiile legii;
- persoanele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii.

Pentru veniturile din contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului civil nu exista exceptii de la plata contributiei la sistemul asigurarilor sociale de sanatate.
Astfel, o persoana care realizeaza venituri din contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului civil datoreaza contributie la sistemul asigurarilor sociale de sanatate chiar daca in acelasi timp realizeaza si alte venituri cum ar fi venituri din salarii sau venituri din pensii.
Cotele de contributii sunt :
a) cota individuala de 10,5%, pentru contributia de asigurari sociale, corespunzatoare conditiilor normale de munca, potrivit legii;
b) cota individuala de 5,5%, pentru contributia de asigurari sociale de sanatate.

Daca nu se incadreaza la exceptii, baza de calcul a contributiilor o reprezinta venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti (art. 296 indice 22 alin. (4)). Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat (art. 296 indice 22 alin. (7)).

Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia (art. 296 indice 22 alin. (5)).

Platitorul de venit are obligatia calcularii, retinerii si virarii contributiilor pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada fiscala aleasa de platitorul de venit.

Obligatiile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate calculate, retinute si virate in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit sunt obligatii finale. Impozitul pe veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil pentru care platitorul de venit nu are obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor sociale se declara in formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".
Daca se datoreaza contributii sociale, atat impozitul pe venit cat si contributiile sociale se declara in formularul 112.

Exemple de calcul

Beneficiarul veniturilor a optat pentru impozit cu retinere la sursa reprezentand plati anticipate si datoreaza CAS
Venit brut Baza de calcul contributii CAS 10,5% CASS
5,5% Venit baza de calcul impozit Impozit 10%
1 2=1 3=2x10,5% 4=2x5,5% 5=1-3-4 6=5x10%
1,000 1,000 105 55 840 84

Anual, pana pe data de 25 mai a anului curent pentru anul anterior trebuie depusa declaratia privind veniturile realizate (declaratia 200) - doar in cazul in care unitatea retine impozit de 10%. In baza careia se va efectua regularizarea impozitului datorat.

Determinarea impozitului anual:
Venit brut: 1.000 lei
Contributii obligatorii: 160 lei
Cheltuieli deductibile: 160 lei
Baza de calcul impozit: 840 lei (1.000 - 160)
Impozit datorat: 134 lei (840 x 16%)
Impozit achitat anticipat: 84 lei
Diferenta ramasa de achitat: 50 lei (134 - 84)

Beneficiarul veniturilor a optat pentru impozit final si datoreaza CAS
Venit brut Baza de calcul contributii CAS 10,5% CASS
5,5% Venit baza de calcul impozit Impozit 16%
1 2=1 3=2x10,5% 4=2x5,5% 5=1 6=5x16%
1,000 1,000 105 55 1.000 160
In cazul in care se opteaza pentru retinerea impozitului final de 16%, persoana fizica nu mai este obligata sa depuna declaratia 200.


NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
venituriconventii civileCodul fiscalcontributii sociale

Data aparitiei: 27 Iulie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Venituri din conventii civile. Impozit si contributii Nota: 4.02 din 5 - 23 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa postului pentru FizioterapeutIntrebare: As avea si eu nevoie de o fisa de post pentru functia de fizioterapeut, cod COR 226402.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Posibilitatea de detasare transnationala a cetatenilor ucraineniIntrebare: O societate din Romania are angajat un cetatean ucrainean. Acest cetatean ucrainean a obtinut in Romania permisul de sedere pentru beneficiarii protectiei temporare. Societatea doreste acum sa il detaseze in Spania. Avand in vedere cele mentionate mai sus, va rugam sa ne comunicati daca societatea din Romania il poate detasa la o societate din Spania?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]