Consultanta in afaceri | Manager
 

Somaj tehnic. In ce conditii poate o societate sa plateasca salariatilor 75 la suta din salariu si cat timp?

Exista doua posibilitati de a trimite personalul in somaj tehnic in ceea ce il priveste pe angajatorul aflat in dificultate pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, respectiv:

1. fie trimite salariatii in somaj tehnic situatie in care este obligat sa le plateasca salariatilor ale caror contracte individuale de munca le-a suspendat o indemnizatie de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat conform art. 53 din Codul muncii, republicat;

Astfel, art. 53 alin. (1) din Codul muncii stabileste ca, pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai desfasoara activitate, beneficiaza de o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 52 alin. (3).

Pentru indemnizatia platita pe perioada in care salariatii au contractele individuale de munca suspendate pentru somaj tehnic se calculeaza, retin si vireaza toate contributiile sociale aferente veniturilor salariale cu exceptia contributiilor la sistemul asigurarilor pentru somaj.

Conform art. 296 indice 16 lit. c6) din Codul fiscal se excepteaza de la plata contributiei de asigurari pentru somaj, veniturile aferente perioadei in care raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor care au incheiat astfel de raporturi sunt suspendate potrivit legii, altele decat cele aferente perioadei de incapacitate temporara de munca cauzata de boli obisnuite ori de accidente in afara muncii si perioadei de incapacitate temporara de munca in cazul accidentului de munca sau al bolii profesionale, in care plata indemnizatiei se suporta de unitate, conform legii.

In acelasi sens sunt si prevederile pct. 23 din Normele metodologice date in aplicarea art. 296 indice 16 din Codul fiscal potrivit carora, sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari pentru somaj, veniturile aferente perioadei in care raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor care au incheiat astfel de raporturi sunt suspendate potrivit legii, altele decat cele aferente perioadei de incapacitate temporara de munca cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii si perioadei de incapacitate temporara de munca in cazul accidentului de munca sau al bolii profesionale, in care plata indemnizatiei se suporta de unitate, conform legii, care se supun platii contributiei de asigurare pentru somaj.

Intrucat, in perioada in care se acorda indemnizatia de minim 75% din salariu de baza, contractele individuale de munca sunt suspendate, nu se datoreaza contributiile la sistemul asigurarilor pentru somaj.

2. fie reduce saptamana de lucru de la 5 la 4 zile conform art. 53 alin. (2) din Codul muncii , republicat, cu reducerea corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.

In aceasta situatie angajatorul practic trebuie sa constate o reducere a activitatii pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, iar dupa o perioada care depaseste 30 de zile lucratoare, va putea sa ia decizia reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana in conditiile prevazute de lege, si anume dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.

Totodata, in perioadele de reducere a activitatii, angajatorul are posibilitatea, in baza art. 122 alin. (3) din Codul muncii , de a acorda zile libere platite din care pot fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni.

Astfel, angajatorul poate acorda salariatilor, in avans, zile libere platite, in cazul in care nu desfasoara intr-o anumita perioada activitate care sa necesite prezenta salariatilor, urmand ca ulterior salariatul sa desfasoare munca suplimentara care sa se compenseze in urmatoarele 12 luni. Angajatorul acorda mai intai zile libere in contul carora va fi efectuata, in viitor, munca suplimentara. La acordarea zilelor libere trebuie sa aveti in vedere si faptul ca munca suplimentara poate fi efectuata numai cu acordul salariatului.

Prin urmare, in cazul reducerii temporare a activitatii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depasesc 30 de zile lucratoare, angajatorul va aveaposibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu reducereacorespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul societatii sau a reprezentantilor salariatilor.

In concluzie, perioada de somaj tehnic poate dura 30 de zile lucratoare aceasta fiind urmata de reducerea saptamanii de lucru de la 5 zile la 4 zile.


Cum sa te pensionezi in 2014
Cum sa te pensionezi in 2014

Vezi detalii aici

Circulara privind controlul ITM
Circulara privind controlul ITM

Vezi detalii aici

202 Modele fise de post
202 Modele fise de post

Vezi detalii aici





Ti-a placut acest articol? Trimite-l si prietenilor tai!


Data aparitiei: 25 Iulie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot
Somaj tehnic. In ce conditii poate o societate sa plateasca salariatilor 75 la suta din salariu si cat timp?
 

 
x


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Contract De Management Serviciu Public De Interes LocalIntrebare: Legea administratiei publice locale prevede ca numirea conducatorilor serviciilor publice de interes local, aflate in subordinea Consiliului Local, se face in urma unui concurs ale carui conditii se stabilesc de Consilul Local, prin dispozitia Primarului la care se anexeaza contractul de management . Poate cineva sa-mi spuna daca exista reglementari clare privind organizarea unui astfel de concurs si un model cadru de contract de management, sau totul ramane la latitudinea Consiliului Local si
 

Raspuns: Voi adapta modelul de contract de management pentru administratia publica centrala ( HG 527 / 2009 )... citeste tot raspunsul aici


 

eNews Legislatia Muncii


Descarca GRATUIT raportul special

"Evaluarea Angajatilor - Modele si explicatii de la specialisti"

» Alte Newslettere Gratuite