Certificarea declaratiilor de catre consultantul fiscal

declaratii rectificativedecont TVAcertificare declaratiiconsultant fiscal
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Certificarea declaratiilor de catre consultantul fiscal

In activitatea unei societati, optimizarea costurilor este esentiala. Este asadar important de cunoscut modul de evaluare a activitatii desfasurate de catre prestatori concomitent cu necesitatea reala a serviciului prestat. Vom analiza, in continuare, circumstantele raporturilor societatilor platitoare de impozit pe profit cu consultantul fiscal.

Este cunoscut faptul ca, in cuprinsul art. 83 alin. (5) din Codul de procedura fiscala, a fost stabilita obligatia ca declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice sa fie certificate de catre un consultant fiscal, fiind exceptate societatile mari, pentru care este obligatorie auditarea.

Este de subliniat faptul ca, in alte sisteme fiscale in care functioneaza acest mecanism de certificare, toate partile implicate obtin un beneficiu. Astfel, contribuabilul care isi certifica o declaratie prin intermediul serviciilor unui consultant fiscal beneficiaza de o reducere de impozit pentru a-si recupera cheltuiala efectuata cu accesarea serviciului. Reducerea obligatiei fiscale este recunoscuta de catre administratia fiscala, intrucat costurile de administrare a impozitului respectiv se diminueaza - deoarece corectitudinea modului de determinare a acestuia este asigurata prin certificarea declaratiilor fiscale.

Din pacate, in legislatia fiscala din Romania a fost preluata doar obligatia de certificare a declaratiilor anuale privind impozitul pe profit, fara implementarea mecanismului de stimulare a contribuabilului vizat.

Trebuie remarcat faptul ca obligatia de certificare a Declaratiei anuale privind impozitul pe profit nu este sanctionata de Codul de procedura fiscala. Ca urmare a formularii actuale din cuprinsul codului, organele fiscale nu pot refuza depunerea declaratiei necertificate, neexistand totodata nici o contraventie reglementata pentru neconformarea la aceasta obligatie.

Pe acest fond, organismul de reglementare a profesiei de consultant fiscal vine prompt si stabileste in detaliu interactiunea dintre acesta si contribuabil. Prin Hotararea nr. 8/2010 a Consiliul superior al Camerei Consultantilor Fiscali au fost aprobate Normele de certificare a declaratiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, de catre consultantii fiscali.

Aceasta prevedere este obligatorie pentru consultantii fiscali si contine in detaliu toate elementele necesare realizarii obiectivului de certificare.

 De altfel, textul hotararii reitereaza expunerea consultantilor la sanctiuni in cazul nerespectarii in totalitate a acesteia, precum si a celorlalte norme interne (standardele profesionale si Codul etic al consultantului fiscal). Astfel, este mai intai stabilita necesitatea incheierii unui contract. incheierea contractului in scris este si o cerinta a Codului fiscal, pentru a fi asigurata deductibilitatea cheltuielii cu serviciile de consultanta.

Hotararea detaliaza mai apoi modul in care este prezentata informatia consultantului fiscal. Desi reglementarile Camerei Consultantilor Fiscali nu sunt opozabile decat membrilor, Hotararea stabileste ca o conditie a certificarii obligatia contribuabilului de a da o declaratie pe propria raspundere, al carei model este prevazut in anexa la hotarare, privind conformitatea inregistrarilor si a politicilor contabile cu referentialul contabil romanesc in vigoare, respectiv Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene.

Ca procedura de lucru, hotararea impune stabilirea un prag de semnificatie pentru analiza operatiunilor relevante si, de asemenea, enumera punctele asupra carora consultantul trebuie sa se aplece.

Astfel, verificarea declaratiei anuale de impozit pe profit va trebui sa urmareasca cel putin elementele mentionate in mod specific in cuprinsul titlului II "Impozit pe profit" din Codul fiscal, cum ar fi: veniturile impozabile, veniturile neimpozabile, elementele similare veniturilor si cheltuielilor, reevaluarile, cheltuielile nedeductibile si cu deductibilitate limitata, gradul de indatorare, provizioanele, amortizarea, cheltuielile/veniturile angajate.

in acelasi mod transant, hotararea stabileste ca certificarea declaratiei anuale de impozit pe profit nu presupune verificarea politicii/documentatiei privind preturile de transfer, a politicilor comerciale si a politicilor contabile aplicate de companie.

Certificarea declaratiei anuale privind impozitul pe profit pentru o anumita perioada nu presupune si verificarea pierderii fiscale reportate si a altor elemente fiscale ce provin din perioadele anterioare si care produc efecte in perioada supusa certificarii.

Rezultatele certificarii vor fi consemnate intr-un document numit raport de certificare, care va fi inaintat companiei. Acesta va trebui sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:

- scurta prezentare a companiei;

- valoarea pragului de semnificatie;

- mentiuni referitoare la pierderea fiscala din anul/anii anterior/anteriori reportata in anul in care se certifica declaratia anuala de impozit pe profit;

- elementele care au fost supuse verificarii;

- eventualele ajustari propuse fata de declaratia supusa initial certificarii;

- opinia consultantului fiscal referitoare la declaratia anuala de impozit pe profit care a fost supusa verificarii.


In final, consultantul fiscal va emite o nota de certificare, al carei model este stabilit prin hotarare, care va insoti declaratia anuala de impozit pe profit. in nota de certificare se va mentiona daca certificarea se va face cu rezerve sau fara.

Asadar, accesarea serviciilor consultantului sunt in continuare optionale si se vor realiza in cadrul unor coordonate precise. Este de asteptat ca viitoarele modificari ale codului de procedura fiscala sa aduca si schimbari in acest domeniu, in special prin extinderea tipului de declaratii ce vor trebui certificate, printre acestea situandu-se si deconturile de TVA cu optiunea de rambursare, precum si declaratiile rectificative.

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
declaratii rectificativedecont TVAcertificare declaratiiconsultant fiscal

Data aparitiei: 19 Iulie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Certificarea declaratiilor de catre consultantul fiscal Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa postului pentru Inginer-sef piscicultura si vanatoareIntrebare: Caut Fisa post pentru Inginer sef piscicultura si vanatoare 131202 inginer-sef piscicultura si vanatoare
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Campul data la care produce efecte. Data inceperii activitatiiIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta privind data de consemnare care se transmite in Revisal pentru noile contracte. Ca si exemplu, daca avem un angajat care incepe activitatea pe data de 19.04, iar contractul il semneaza pe data de 15.04 si tot pe 15.04 il declaram in Revisal, care este data de consemnare corecta care trebuie transmisa in Revisal, 15.04 cand a semnat si am declarat contractul in Revisal sau 19.04 cand angajatul isi incepe activitatea?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]