Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
legislatiamuncii.ro cauta meniu
Raporturile de munca ale PFA

 

Procedura de incetare a contractului in cazul pensionarii pentru invaliditate grad III

pensie de invaliditatecumulcodul munciilegea 263/2010capacitate de muncacontract de muncaincetare


Intrebare: Care este modalitatea de incetare a activitatii in cazul pensionarii unui salariat pentru invaliditate? Pensionarul de invaliditate poate fi incadrat in munca, exista prevederi legale referitoare la acest lucru?

Raspuns: Una dintre situatiile prevazute in art. 56 alin. (1) din Codul muncii, republicat, care atrage incetarea de drept a contractului individual de munca este pensionarea de invaliditate. Astfel, potrivit art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, republicat, contractul individual de munca existent inceteaza de drept la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare; la data comunicarii deciziei de pensie in cazul pensiei de invaliditate, pensiei anticipate partiale, pensiei anticipate, pensiei pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare.

In raport cu gradul de reducere a capacitatii de munca, potrivit dispozitiilor art. 69 din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, invaliditatea este:
a) de gradul I, caracterizata prin pierderea totala a capacitatii de munca si a capacitatii de autoingrijire;
b) de gradul II, caracterizata prin pierderea totala a capacitatii de munca, cu pastrarea capacitatii de autoingrijire;
c) de gradul III, caracterizata prin pierderea a cel putin jumatate din capacitatea de munca, persoana putand sa presteze o activitate profesionala, corespunzatoare a cel mult jumatate din timpul normal de munca.

Potrivit art. 118 alin. (1) din Legea 263/2010, in sistemul public de pensii, pot cumula pensia cu venituri provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie, Ón conditiile legii, urmatoarele categorii de pensionari:
a) pensionarii pentru limita de varsta;
b) nevazatorii;
c) pensionarii de invaliditate gradul III, precum si copiii, pensionari de urmas, Óncadrati Ón gradul III de invaliditate;
d) copiii, pensionari de urmas, prevazuti la art. 84 lit. a) si b).

Bune practici in HR
Bune practici in HR

Vezi detalii aici

Cartea Verde a Legislatiei Muncii
Cartea Verde a Legislatiei Muncii

Vezi detalii aici

Procedura completa la angajare
Procedura completa la angajare

Vezi detalii aici





Asadar, in temeiul acestei dispozitii legale pensionarilor de invaliditate incadrati in gradul III de invaliditate li se permite sa cumuleze pensia de invaliditate cu venituri provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie, deci cu venituri salariale (rezultate din desfasurarea muncii in temeiul unui CIM cu timp partial cu cel mult jumatate de norma). Apreciem insa ca aceasta dispozitie legala instituie o facultate a pensionarului de invaliditate grad III si nu o obligatie legala pentru angajator.

Totodata, fara a distinge intre gradele de invaliditate astfel cum le stabileste Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, Codul muncii prevede ca la data comunicarii deciziei de pensie in cazul pensiei de invaliditate contractul individual de munca existent inceteaza de drept.

Asadar, la data comunicarii deciziei de pensie in cazul pensiei de invaliditate contractul individual de munca existent inceteaza de drept. onstatarea cazului de incetare de drept a contractului individual de munca se face in termen de 5 zile lucratoare de la intervenirea acestuia, in scris, prin decizie a angajatorului, si se comunica persoanelor aflate in situatiile respective in termen de 5 zile lucratoare, in conformitate cu dispozitiile art. 56 alin. (2) din Codul muncii, republicat.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Data aparitiei: 09 Mai 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Procedura de incetare a contractului in cazul pensionarii pentru invaliditate grad III Nota: 4.25 din 5 - 6 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

Comentarii (3)


Nicolae viorel
24-Aug-2016

Nu pot să mă Óngrijesc beneficii ez de Ónsoțitor

20-Oct-2012

situatie: Am primit decizie medicala grad invaliditate la data de 01.01.2012, data ultimei zile de concediu medical platit 01.12.2011. Cand am depus dosar de pensionare invaliditate, casa de pensii mi-a solicitat adeverinta perioada 01.01.2011 - data incetarii cim, si decizia in baza careia s-a dispus. 1. pe un site afiliat Rentrop/straton, se mentiona ca actiunea se face fie in baza 55 b - acorsul partilor, fie 65.1 concediere bla bla bla. Daca inchid cu 55b, presupune ca o luna,2,3 pana la emiterea deciziei de pensionare stau si fara pensie si fara salariu; Daca inchid cu 65.1. se inchide cu prima zi de dupa expirarea medicalului. deci, cum se procedeaza corect si legal si sa fie o alternativa win win angajat/angajator, pentru ca mie mi se pare ca legea pensiilor si codul muncii se bat cap in cap

06-Iun-2012

Aprecierea mea este ca nu ar trebui incetat Cim-ul de drept in caz de invaliditate gr III. Se creaza o situatie mult mai nefavorabila omului in asemenea situatie. De asemenea de lege ferenda ar fi necesara o ierarhizare a incetarii in functie de gradul de invaliditate. La gr III daca esti bugetar si in loc sa iti reduca norma pt ca tu ai dreptul de a muncii pe de o parte si incapacitatea pe de alta parte de a munci 8 ore iti taie tot contractul de 8 ore te lasa fara loc de munca pt ca posturile sunt blocate. Or din cate stiu tot in codul muncii la evaluarea capacitatii de munca , in caz de inaptitudini sau in functie de evaluari angajatorul e obligat sa iti ofere un alt post corespunzator capacitatii tale aactuale. Daca omul nu ar mia dori sa lucreze are la indemana atat demisia cat si o cerere de desfacere prin acord. Repet in situatioa actuala si luata brutal aceasta prevedere, se ajunge la inrautatirea situatiei personale a respectivului invalid, ceea ce contravine atat principiilor constitutionale cat si codului muncii in privinta dreptului la munca. Asadar interpretarea mi se paare, desi stricata, absurda si in dezacord cu alte drepturi constitutionale. de altfel chiar legea pensiilor permite cumulul in aceasta situatie , asadar interpretarea conduce in aceasta directie pe care am expus-o. In ce ma priveste militez pt dreptul de optiune al omului nu pt inrautatirea situatiei prin desfacerea cim. O zi buna!

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
La Reintegrare Angajatorul Nu Mai Are Sediu Si Activitate. Ce Fac?Intrebare: Am fost concediata abuziv. Am c‚știgat litigiul de munca si instanta a decis reintegrarea mea Ón funcția deținută anterior si plata salariilor pana la reintegrare. Angajatorul mi-a emis decizie de reintegrare. Dar angajatorul nu mai are nici un birou unde sa-mi pot desfășura activitatea. Am stat acasă și Ón perioada aceasta mi-a depus declarațiile lunare cu salariul lunar Óntreg (am văzut acest lucru dintr-o adeverință privind stagiu d
 

Raspuns: Buna ziua,<br />Angajatorul trebuia sa va acorde cel putin salariul minim brut pe tara, chiar ... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“Noutatile anului 2017 in REVISAL”
exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

REVISAL-ul a fost modificat (din nou) in 2017

 
Descarca GRATUIT raportul special
Noutatile anului 2017 in REVISAL
 
Toate schimbarile aparute in REVISAL
sunt explicate detaliat in raportul
 
"Noutatile anului 2017 in REVISAL"

 

 

 

 

 
 
 



 
REVISAL-ul a fost modificat in 2017!
Atentie la toate noutatile aduse de modificarea legii! Este obligatoriu sa respectati noua lege in 2017.

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutatile anului 2017 in REVISAL"

Da, vreau sa primesc newsletterul Legislatia Muncii
[x]