Reguli de aplicare a sanctiunilor contraventionale

sanctiuni contraventionaleinspector de muncaamenzi
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In privinta aplicarii propriu-zise a sanctiunilor contraventionale, inspectorii de munca tin cont de urmatoarele reguli, stabilite in cadrul Ordonantei Guvernului nr. 2/2001:
• Regula nr. 1: Pentru una si aceeasi contraventie se poate aplica numai o sanctiune contraventionala principala si una sau mai multe sanctiuni complementare.

Important! Pentru una si aceeasi fapta, nu vor putea fi aplicate concomitent sau ulterior doua sanctiuni contraventionale principale ( amenda si avertisment ).

• Regula nr. 2: Sanctiunile contraventionale principale constand in avertisment, respectiv amenda, pot fi aplicate oricarui contravenient persoana fizica sau juridica.
In domeniul relatiilor de munca, respectiv sanatate si securitate in munca, nu este aplicabila sanctiunea contraventionala principala constand in prestarea unei activitati in folosul comunitatii, acesta sanctiune nefiind reglementata expres prin legislatia aplicabila in acest domeniu.

• Regula nr. 3: Daca inspectorul de munca identifica cu ocazia efectuarii unei actiuni de control ca aceeasi persoana fizica sau juridica a savarsit mai multe contraventii, aplica sanctiunea contraventionala pentru fiecare contraventie in parte.

Important! Daca o persoana fizica sau juridica savarseste mai multe contraventii, constatate in acelasi timp de catre inspectorul de munca, acesta va incheia un singur proces-verbal de constatare si sanctionare. In aceasta situatie, sanctiunile contraventionale se cumuleaza fara a putea depasi dublul maximului amenzii prevazut pentru pentru contraventia cea mai grava.

Exemplu:
Cu ocazia unei actiuni de control, inspectorul de munca identifica urmatoarele contraventii la nivelul unui angajator:
- nerespectarea dispozitiilor privind munca suplimentara, in conditiile art. 260 alin. 1 lit. i) din Codul muncii,republicat, sanctiunea contraventionala fiind amenda intre 1.500 lei si 3.000 lei. Individualizand fapta, inspectorul de munca aplica pentru fapta respectiva o amenda in cuantum de 2.500 lei.
- nerespectarea dispozitiilor H.G. nr. 1225/2011 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, sanctiunea contraventionala fiind amenda intre 1.000 lei si 2.000 lei. Individualizand fapta, inspectorul de munca aplica pentru fapta respectiva o amenda in cuantum de 1.500 lei.
- nerespectarea obligatiei angajatorului de a initia consultari cu reprezentantii salariatilor, in conditiile art. 9 lit. b) din Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a angajatilor, sanctiunea contraventionala fiind amenda de la 2.500 lei la 25.000 lei. Individualizand fapta, inspectorul de munca aplica pentru fapta respectiva o amenda in cuantum de 3.000 lei.

In acest caz, inspectorul de munca incheie un singur proces-verbal de constatare si sanctionare, procedand la cumularea amenzilor contraventionale aplicate, in cuantum total de 7.000 lei. Aceasta amenda poate fi aplicata ca atare, deoarece nu depaseste dublul maximului amenzii prevazut pentru pentru contraventia cea mai grava, care este de 50.000 lei in cazul de fata.

• Regula nr. 4: Daca la savarsirea unei contraventii au participat mai multe persoane, sanctiunea contraventionala se aplica separat fiecarei dintre acestea, prin incheierea unor procese-verbale distincte.

• Regula nr. 5: Indiferent de gravitatea faptei ilicite comise si de cuantumul amenzii contraventionale efectiv aplicate de catre agentul constatator in urma individualizarii raspunderii contraventionale, contravenientul are posibilitatea in cazurile expres prevazute de lege de a achita jumatate din minimul amenzii prevazut de lege pentru sanctionarea faptei respective.

Subliniem faptul ca acest beneficiu, numit ablatiune in literatura de specialitate, functioneaza numai in conditiile in care este prevazut in mod expres de actul normativ care stabileste si sanctioneaza contraventia respectiva. Marea majoritate a actelor normative aplicabile relatiilor de munca nu reglementeaza sistemul ablatiunii.

• Regula nr. 6 : Dupa constatarea faptei ilicite care constituie contraventie, inspectorul de munca va individualiza sanctiunea contraventionala pe care urmeaza sa o aplice, in limitele prevazute de actul normativ care reglementeaza raspunderea contraventionala

Exemplu: daca se constata nerespectarea de catre cedent sau cesionar a obligatiilor prevazute in Legea nr. 67/2006 privind protectia drepturilor salariatilor in cazul transferului intreprinderii, al unitatii sau al unor parti ale acestora, inspectorul de munca poate aplica sanctiunea contraventionala a amenzii, avand un cuantum intre 1.500 lei si 3.000 lei.

Potrivit dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, inspectorul de munca va individualiza sanctiunea contraventionala pe care urmeaza sa o aplice astfel incat aceasta sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei ilicite savarsite de contravenient, tinand cont de urmatoarele aspecte:
- imprejurarile in care a fost savarsita fapta ilicita;
- modul si mijloacele prin care a fost savarsita fapta ilicita;
- scopul urmarit de faptuitor prin savarsirea faptei ilicite;
- urmarea socialmente periculoasa produsa prin savarsirea faptei ilicite;
- circumstantele personale ale faptuitorului;
- alte date inscrise in procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, inclusiv obiectiunile ridicate de contravenient.

In conditiile in care gradul de pericol social al faptei ilicite este scazut, fapt ce rezulta din analiza formei de vinovatie a contravenientului precum si a aspectelor mentionate mai sus, inspectorul de munca poate aplica oricarei contraventii sanctiunea principala a avertismentului.

Individualizarea sanctiunii contraventioanale implica un grad mare de subiectivism din partea inspectorului de munca, acesta urmand a aprecia gradul de pericol social al faptei ilicite constatate prin intermediul propriilor simturi, respectiv potrivit experientei sale profesionale.

Avand in vedere varietatea factorilor care conduc la savarsirea unei fapte ilicite sanctionate contraventional, motivele care il determina pe contravenient sa aiba o conduita ilicita, precum si celelalte criterii de apreciere prevazute in cadrul Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, este imposibil de creat o matrice de individualizare a sanctiunilor contraventionale aplicabile faptelor ilicite definite de actele normative din domeniul relatiilor de munca.

In aceste conditii, apar frecvent in practica situatii in care pentru aceeasi fapta ilicita, savarsita in conditii similare (dar niciodata identice), inspectorii de munca individualizeaza sanctiuni contraventionale diferite.

Important! Instanta de judecata sesizata in urma contestarii procesului-verbal de constatare si sanctionare a unei contraventii, este singura in masura sa aprecieze asupra modalitatii de individualizare a unei sanctiuni contraventionale, daca au fost respectate criteriile legale de individualizare si mai cu seama, daca subiectivismul organului de control a afectat sau nu procesul de individualizare a sanctiunii contraventionale aplicate.

Daca instanta de judecata considera ca fapta ilicita exista si a fost savarsita de catre contravenient, insa individualizarea sanctiunii contraventionale aplicate a fost facuta gresit de catre inspectorul de munca, va putea dispune dupa caz, fie modificarea cuantumului amenzii aplicate, fie inlocuirea sanctiunii amenzii cu avertismentul.

Mentionam si faptul ca, in conformitate cu principiul disponibilitatii, niciodata instanta de judecata nu va putea dispune aplicarea unei sanctiuni contraventionale mai grave decat cea dispusa de catre inspectorul de munca prin intermediul procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.

NOUTATI din Legislatie muncii

Ce noutati au aparut in domeniul legislatiei muncii?


Parcurgeti Caietul Seminarului National de Legislatia Muncii!
Contine noutatile legislative din 2024, implicatii, controverse, solutii!


Iata mai jos cateva exemple:

1) Salariul minim
2) Concediul de crestere copil
3) Hartuirea la locul de munca
4) Telemunca pentru parinti
5) Suspendarea si incetarea CIM
6) Contractul cu fractiune de norma
7) Pauza de masa



...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
sanctiuni contraventionaleinspector de muncaamenzi

Data aparitiei: 08 Mai 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Reguli de aplicare a sanctiunilor contraventionale Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Pensie militara de serviciu anticipata partiala si drept de muncaIntrebare: Cadru militar trecut in rezerva cu drept la pensie militara de serviciu anticipata partial, are drept de munca in domeniul privat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Cod COR sef dispeceratIntrebare: Va rog sa ma ajutati: Ce cod COR(in afara de 541408-Dispecer) pot utiliza pentru sef dispecerat, un angajat care coordoneaza departamentul dispecerat din cadrul societatii noastre.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

eNews Resurse Umane

Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern
Descarcati GRATUIT raportul special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"
 

 


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]