Obligatia angajatorului de intocmire a Regulamentului intern

Codul munciiregulamentul internevenimente familiale deosebite
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Intrebare: O companie nu are contract colectiv la nivel de societate, cel la nivel de tara nu mai este valabil, deci nu se mai poate raporta la el, si nu are nici regulament intern.
O salariata solicita 2 zile libere pentru decesul mamei iar societatea ii respinge cererea motivand ca neavand nici regulament intern nici contract colectiv, nu au baza legala pentru a i le acorda.
La ce document legal se poate raporta salariata pentru a beneficia de zilele pentru evenimente speciale, in speta deces?

Raspuns: Potrivit dispozitiilor art. 246 din Codul muncii republicat, intocmirea regulamentului intern la nivelul fiecarui angajator se realizeaza in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului cod (data intrarii in vigoare a fost data de 1 martie 2003).

In cazul angajatorilor infiintati dupa intarea in vigoare a prezentului cod, termenul de 60 de zile incepe sa curga de la data dobandirii personalitatii juridice.

Regulamentul intern este reglementat de art. 241 – 246 din Codul muncii , republicat in M.Of. nr. 345 din 18 mai 2011.

Potrivit art. 152 din Codul muncii republicat, in cazul unor evenimente familiale deosebite, salariatii au dreptul la zile libere platite, care nu se includ in durata concediului de odihna.
Evenimentele familiale deosebite si numarul zilelor platite sunt stabilite prin lege, prin contractul colectiv de munca aplicabil si prin regulamentul intern.

Angajatorii au obligatia sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca (art. 40 alin. (2) lit. c) din Codul muncii, republicat).
Acordarea drepturilor salariatilor este obligatorie atat daca aceste drepturi izvorasc din dispozitii legale, cat si din prevederile cuprinse in contractele colective de munca incheiate la diferitele niveluri sau in contractele individuale de munca.

In ceea ce priveste obligatia ce incumba angajatorilor in privinta stabilirii zilelor libere platite angajatilor in cazul unor evenimente familiale deosebite, aceasta are ca izvor dispozitiile conventionale cuprinse in contractele de munca sau in regulamentul intern.

Astfel, CCMUN pe anii 2007-2010 continea o asemenea reglementare, a caror respectare era obligatorie pentru toti angajatorii.

Prin urmare, nu exista o obligatie legala in sarcina angajatorului ci una conventionala, izvorul acestei obligatii constituindu-l contractele de munca respectiv regulamentul intern.

Potrivit art. 245 din Codul muncii republicat, orice salariat poate sesiza angajatorul cu privire la dispozitiile regulamentului intern, in masura in care face dovada incalcarii unui drept al sau.

Controlul legalitatii dispozitiilor cuprinse in regulamentul intern este de competenta instantelor judecatoresti, care pot fi sesizate in termen de 30 de zile de la data comunicarii de catre angajator a modului de solutionare a sesizarii formulate.

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Codul munciiregulamentul internevenimente familiale deosebite

Data aparitiei: 30 Aprilie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Obligatia angajatorului de intocmire a Regulamentului intern Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

eNews Resurse Umane

Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern
Descarcati GRATUIT raportul special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"
 

 


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]