Contractul de ucenicie, un subiect de actualitate. Cum compensam?

Legea 258/2007ucenicia la locul de muncaCodul munciicontract de ucenicie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X



Contractul de ucenicie a suferit recent modificari asa ca mai multe clarificari in acest sens sunt intotdeauna binevenite. Sa luam, drept baza pentru analiza noastra, situatia in care o societate doreste sa incheie un contract de practica si sa compenseze prin plati munca depusa pe perioada practicii. Se va vedea, in cele ce urmeaza, cum se poate face aceasta plata, daca exista contributii si ce forma poate avea aceasta compensatie.


Raspuns:

Situatia de fapt prezentata in intrebare nu este completa, lipsind date esentiale privind:

- statutul persoanei ce urmeaza sa efectueze practica - elev, student, absolvent, persoana necalificata etc.;
- atributiile si activitatile desfasurate in perioada practicii;
- durata perioadei de practica - zile sau luni;
- durata activitatii - numar de ore/zi sau saptamana.

In acest context, facem urmatoarele precizari:
1. Practica elevilor si studentilor este reglementata de Legea 258/2007 , publicata in Monitorul Oficial 493 din 24.07.2007. Conform acestui act normativ, practica este activitatea desfasurata de elevi si studenti, in conformitate cu planul de invatamant, care are drept scop verificarea aplicabilitatii cunostintelor teoretice insusite de acestia in cadrul programului de instruire.
Practicantul este elevul sau studentul care desfasoara activitati practice pentru consolidarea cunostintelor teoretice si pentru formarea abilitatilor, spre a le aplica in concordanta cu specializarea pentru care se instruieste.

Organizatorul de practica este unitatea sau institutia de invatamant preuniversitar, respectiv universitar, care desfasoara activitati instructiv-educative si formative. Partenerul de practica este o societate comerciala, o institutie centrala ori locala sau orice alta persoana juridica ce desfasoara o activitate in corelatie cu specializarile cuprinse in nomenclatorul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului si care poate participa la procesul de instruire practica a studentilor si elevilor.
Practica elevilor si studentilor se organizeaza si se desfasoara pe baza unui contract-cadru de colaborare sau a unei conventii, dupa caz, incheiata intre organizator si partenerul de practica.
Unitatile si institutiile de invatamant pot fi organizatoare de practica atat pentru elevii si studentii proprii, cat si pentru cei care provin de la alte unitati si institutii de invatamant.

Activitatea de practica se poate desfasura cu program saptamanal sau cumulat, la sfarsit de semestru sau de an de studii, in conformitate cu planul de invatamant. Pe perioada de practica, partenerul de practica il poate angaja pe practicant, conform legislatiei in vigoare, pe baza unui contract de munca pe durata determinata, prin negocierea remuneratiei. Pentru practicantii angajati, partenerul de practica efectueaza evaluarea cunostintelor, respectand continutul programei analitice/portofoliului de practica.

Organizatorii de practica, unitati si institutii de invatamant, beneficiaza de o subventie financiara suplimentara, echivalenta cu 5% din alocatia anuala pentru fiecare elev sau student. Sumele sunt utilizate exclusiv pentru organizarea si desfasurarea practicii. Unitatile si institutiile de invatamant aloca partenerului de practica suma aferenta activitatii de practica pentru fiecare elev sau student, pe baza de contract. Cadrul general de organizare a stagiilor de practica in cadrul programelor de studii universitare de licenta si de masterat si Conventia-cadru privind efectuarea stagiului de practica in cadrul programelor de studii universitare de licenta sau masterat au fost aprobate prin Ordinul MECT 3955/2008, publicat in Monitorul Oficial 440 din 12.06.2008.

2. Pentru absolventii institutiilor de invatamant superior, art. 31 alin. 5 din Codul muncii prevede faptul ca primele 6 luni dupa debutul in profesie se considera perioada de stagiu. Fac exceptie acele profesii in care stagiatura este reglementata prin legi speciale. La sfarsitul perioadei de stagiu, angajatorul elibereaza obligatoriu o adeverinta, care este vizata de inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala de competenta acesta isi are sediul. Modalitatea de efectuare a stagiului prevazut la art. 31 alin. 5 din Codul muncii se reglementeaza prin lege speciala.

3. Ucenicia la locul de munca este reglementata de Legea 279/2005 , republicata in Monitorul Oficial 522 din 25.07.2011, pusa in aplicare prin Norma metodologica aprobata prin HG 234/2006 , publicata in Monitorul Oficial 196 din 2.03.2006, cu completarile si modificarile ulterioare.
Ucenicia la locul de munca reprezinta formarea profesionala realizata in baza unui contract de ucenicie la locul de munca pentru calificarile stabilite prin legislatia in vigoare si pentru ocupatiile cuprinse in Clasificarea ocupatiilor din Romania, pentru care exista standarde de pregatire profesionala, respectiv standarde ocupationale.

Formarea profesionala prin ucenicie la locul de munca cuprinde pregatirea teoretica si pregatirea practica sau numai pregatirea practica.
Contractul de ucenicie la locul de munca este un contract individual de munca de tip particular, incheiat pe durata determinata, in temeiul caruia o persoana fizica, denumita ucenic, se obliga sa se pregateasca profesional si sa munceasca pentru si sub autoritatea unei persoane juridice sau fizice denumite angajator, ce se obliga sa ii asigure plata salariului si toate conditiile necesare formarii profesionale. Modelul-cadru al contractului de ucenicie la locul de munca este prevazut in anexa 1 la Norma metodologica aprobata prin HG 234/2006 , cu completarile si modificarile ulterioare.
Incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractului de ucenicie la locul de munca se fac in conditiile respectarii prevederilor din Codul muncii referitoare la ucenicie si la contractul individual de munca.

Contractul de ucenicie la locul de munca se incheie obligatoriu in forma scrisa, in limba romana, si se inregistreaza in termen de 20 de zile la inspectoratul teritorial de munca judetean, respectiv al municipiului Bucuresti. Obligatia de incheiere a contractului de ucenicie la locul de munca, in forma scrisa, revine angajatorului. Anterior inceperii activitatii, contractul de ucenicie la locul de munca se inregistreaza si in registrul general de evidenta a salariatilor, care se transmite inspectoratului teritorial de munca.

Pe langa elementele obligatorii ale contractului individual de munca, contractul de ucenicie la locul de munca cuprinde si clauze cu privire la:

a) calificarea pe care urmeaza sa o dobandeasca ucenicul;
b) numele coordonatorului de ucenicie si calificarea acestuia;
c) locul/locurile in care se desfasoara activitatea de formare profesionala;
d) durata necesara pregatirii teoretice si practice prin ucenicie la locul de munca;
e) alte clauze potrivit legii.

Durata contractului de ucenicie la locul de munca nu poate fi mai mare de 3 ani si mai mica de 12 luni. Ucenicul poate fi supus unei perioade de proba care nu va depasi 30 de zile lucratoare. Drepturile si obligatiile angajatorului si ale ucenicului se stabilesc prin contractul de ucenicie la locul de munca, ce se completeaza cu prevederile din cuprinsul contractului colectiv de munca aplicabil si prin regulamentele interne, dupa caz.

Salariul de baza lunar, stabilit prin contractul de ucenicie la locul de munca, este cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara, in vigoare pentru un program de 8 ore pe zi, respectiv de 40 de ore in medie pe saptamana - 700 lei incepand cu ianuarie 2012. Programul normal de munca pentru persoanele incadrate in baza unui contract de ucenicie la locul de munca este de maximum 8 ore pe zi, in regim de maximum 5 zile pe saptamana.

Angajatorul care incheie un contract de ucenicie la locul de munca, conform Legii 279/2005 , poate primi lunar, la cerere, din bugetul asigurarilor pentru somaj, pe perioada derularii contractului de ucenicie, pentru acel ucenic, o suma egala cu 60% din valoarea indicatorului social de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii fortei de munca in vigoare.

4. Daca nu sunt indeplinite conditiile prevazute de dispozitiile legale in vigoare privind ucenicia si daca persoana care efectueaza practica presteaza munca pentru si sub autoritatea persoanei juridice in care isi desfasoara practica, munca ce implica si o plata, este obligatorie incheierea unui contract individual de munca cu timp partial sau cu norma intreaga, pe perioada determinata, activitatea fiind o activitate dependenta, conform definitiei date de Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare.





de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Legea 258/2007ucenicia la locul de muncaCodul munciicontract de ucenicie

Data aparitiei: 28 Februarie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Contractul de ucenicie, un subiect de actualitate. Cum compensam? Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]