Consultanta in afaceri | Manager
 

Ce trebuie sa contina obligatoriu contractul colectiv de munca


Contractul colectiv de munca incheiat la nivel de unitate va avea continutul pe care l-au negociat partenerii
sociali, angajatori si salariati. Exista insa o serie de clauze care se regasesc in mod obisnuit in contractele
colective de munca si pe care va trebui sa le aveti in vedere.

Iata cele mai importante clauze a caror negociere la nivel de unitate este impusa sau re comandata prin contractul colectiv de munca incheiat la nivel national, respectiv prin Codul muncii:
– procedura de aplicare a prevederilor art. 17 din contractul colectiv de munca incheiat la nivel national, cu privire la dreptul salariatilor care renunta la concediul pentru in gri jirea copilului in varsta de pana la 2 ani, la drepturile femeilor care au in ingrijire copii de pana la 6 ani, precum si la drepturile salariatelor gravide;
– clauze privind masurile specifice privind aplicarea dispozitiilor Legii nr. 319/2006 pri vind sanatatea si securitatea in munca;
– clauze privind parametrii de microclimat care vor fi urmariti la fiecare loc de munca, (potrivit art. 29 din Contractul colectiv de munca in cheiat la nivel national);
– intervalele de timp si modalitatile practice prin care angajatorul isi va indeplini obli ga tia de informare a salariatilor;
– clauza privind data la care se platesc salariile si posibilitatea platii salariului prin virament intr-un cont bancar;
– clauza privind plata in natura a unei parti din salariu;
– clauza privind zilele libere;
– planul de formare profesionala;
– conditii specifice privind munca la domiciliu;
– clauze privind modul concret de stabilire a programului de lucru inegal in cadrul sap ta manii de lucru de 40 de ore;
– procedura de reexaminare a normelor de munca;


Cum sa te pensionezi in 2014
Cum sa te pensionezi in 2014

Vezi detalii

Cartea Verde a Legislatiei Muncii
Cartea Verde a Legislatiei Muncii

Vezi detalii

Consilier Legislatia Muncii pentru Bugetari
Consilier Legislatia Muncii pentru Bugetari

Vezi detalii





– clauza privind numarul celor care beneficiaza de reducerea programului de lucru pentru activitati sindicale;
– clauze privind conditiile de acces la spatiul si mobilierul necesar desfasurarii activitatii sindicale;
– proceduri de solutionare pe cale amiabila a plangerilor individuale ale salariatilor, in clu siv a celor
privind cazurile de violenta sau de hartuire sexuala;
– clauza expresa privind obligarea salariatilor nemembri de sindicat de a plati o contri bu tie pentru desfasurarea negocierilor colective;
– clauza privind compensatia de care beneficiaza salariatii concediati pentru inaptitudine fizica si/sau psihica;
– masuri active de combatere a somajului, de care beneficiaza salariatii concediati pentru motive care nu le sunt imputabile s.a.

Prin contractul colectiv de munca se va putea stabili si modalitatea de impartire intre salariat si angajator a contributiilor la un fond de pensii private.

Astfel, potrivit dispozitiilor Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, publicata in Monitorul Oficial nr. 470 din 31 mai 2006, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2007, aprobata prin Legea nr. 201/2008, publicata in Monitorul Oficial nr. 728 din 28 octombrie 2008, contributiile la un fond de pensii facultative se stabilesc conform regulilor acelei scheme de pensii facultative, se retin si se vireaza de catre angajator sau de participant, lunar odata cu contributiile de asigurari sociale obligatorii, in contul fondului de pensii specificat in actul individual de aderare.

Contributia la un fond de pensii facultative poate fi de pana la 15% din venitul sala rial brut lunar sau venitul asimilat acestuia al persoanei care adera la un fond de pensii. Aceasta contributie poate fi impartita intre angajat si angajator, potrivit prevederilor stabilite prin contractul colectiv de munca sau, in lipsa acestuia, in baza unui protocol incheiat cu reprezentantii angajatilor.

Angajatorul si sindicatul sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor, prin contractul colectiv de munca, pot propune participarea la un fond de pensii facultative.

Suma reprezentand contributiile la fondurile de pensii facultative a unui angajator proportional cu cota acestuia de participare este deductibila la calculul profitului impozabil, in limita unei sume reprezentand pentru fiecare participant echivalentul in lei a 400 de euro intr-un an fiscal.

Cu privire la aceste reglementari, observam urmatoarele:
– in contractul colectiv se stabileste modalitatea de impartire a contributiilor, dar nu se nominalizeaza fondul de pensii private la care va participa fiecare salariat. Potrivit legii, aderarea la un fond de pensii facultative este o optiune individuala;
– daca nu exista contract de munca, se poate incheia un protocol distinct. Daca exista contract de munca in curs, problema modalitatii de impartire a contributiilor va fi cuprinsa intr-un act aditional la acesta;
– de vreme ce problema modalitatii de impartire a contributiilor formeaza obiect al negocierii colective, neintelegerea dintre parti va putea genera un eventual conflict de interese;
– in urma negocierii, angajatorul poate accepta si depasirea limitei de 400 euro pe an de persoana, doar ca ceea ce depaseste nu este deductibil la calculul profitului impozabil.

Ti-a placut acest articol? Trimite-l si prietenilor tai!


Data aparitiei: 23 Februarie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot
Ce trebuie sa contina obligatoriu contractul colectiv de munca
 

 
x


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

Comentarii (nr comentarii - 1)


23-Mai-2012

Buna ziua! Faceti referire in text la art. 29 din Contractul colectiv de munca in cheiat la nivel national. Din cate stiu, incepand cu ian.2011 NU mai exista Contract colectiv la nivel NATIONAL. Va rog sa-mi comunicati daca sunt sau nu corect informata

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Data Incetare Contract De Munca Si Data Transmitere RevisalIntrebare: Buna ziua, Referitor la data incetarii contractelor de munca: daca ultima zi de preaviz in care lucreaza un salariat este data de 18.02.2014, in decizia de incetare se completeaza data de 19.02.2014 si de asemenea Revisalul se transmite in data de 19.02.2014 sau decizia de completeaza cu data de 18.02.2014 si Revisalul se transmite in data de 18.02.2014? In general, se considera data incetare si data transmitere revisal = data ultima zi lucrata sau data incetare si data transmitere revis
 

Raspuns: Data incetarii in exemplul dat de dvs este 19.02.2014, tot atunci operati si in Revisal incetarea si... citeste tot raspunsul aici


 

eNews Legislatia Muncii


Descarca GRATUIT raportul special

"Modificari in Codul Muncii - noutati REVISAL si Evaluarea Angajatilor"