Consultanta in afaceri | Manager
 

Legea Pensiilor modificata pentru femei


O noua propunere legislativa a fost inaintata Senatului, proiectul fiind unul de modificare a Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice

Potrivit art. 53 din Legea nr. 263/2010, varsta standard de pensionare este de 65 de ani pentru barbati si de 63 de ani pentru femei. Analizand aceste dispozitii, initiatorii constata ca, desi varsta de pensionare este diferita pentru barbati si pentru femei, legea nu stabileste si stagii de cotizare corespunzatoare. In consecinta, femeile care ies la pensie la 63 de ani acumuleaza un cuantum mai mic al acesteia fata de cel obtinut de catre barbati.

Mai mult decat atat, initiatorii legii considera ca Legea nr. 263/2010 cuprinde dispozitii discriminatorii si in ceea ce priveste cresterea graduala a stagiului complet de cotizare necesar pentru obtinerea unei pensii pentru limita de varsta pentru barbati fata de femei. Mai exact, in cazul femeilor, asa cum explica cei care au propus acest proiect de lege, cresterea graduala a stagiului complet de cotizare necesar obtinerii unei pensii pentru limita de varsta va fi de la 28 de ani in ianuarie la 35 de ani in ianuarie 2030, in timp ce pentru barbati acesta va fi de la 33 de ani in ianuarie 2011, la 35 de ani in ianuarie 2015. Prin urmare, stagiul minim de cotizare necesar pentru obtinerea unei pensii din sistemul unitar de pensii publice va creste gradual de la 13 ani - ianuarie 2011, la 15 ani - ianuarie 2015, atat pentru femei, cat si pentru barbati.


Se propune astfel modificarea articolului 53 din Legea nr. 263/2019 privind sistemul unitar de pensii publice astfel incat femeile sa poata opta pentru varsta de pensionare de 65 de ani, fiind astfel incurajata egalitatea de sanse intre femei si barbati, pe piata muncii.


Astfel, alineatele (1) si (3) ale articolului 53 din Legea 263/2010 ar urma sa se modifice conform cuprinsului de mai jos:


"(1) Varsta standard de pensionare pentru barbati este de 65 de ani si de 63 de ani pentru femei, cu posibilitatea, pentru acestea din urma de a opta, la cerere, pentru varsta de 65 de ani. Atingerea acestei varste se realizeaza prin cresterea varstelor standard de pensionare, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 5.

(3) Stagiul complet de cotizare este de 35 de ani pentru barbati si pentru femeile care opteaza sa se pensioneze la varsta de 65 de ani. Pentru femeile care se pensioneaza la varsta de 63 de ani, stagiul complet de cotizare este de 32 de ani. Atingerea acestui stagiu se realizeaza prin cresterea stagiului complet de cotizare, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 5".


Puteti consulta aici forma initiatorului, asa cum a fost ea inaintata la Senat.


Delegarea si Detasarea
Delegarea si Detasarea

Vezi detalii

Consilier Legislatia Muncii pentru Bugetari
Consilier Legislatia Muncii pentru Bugetari

Vezi detalii

Ghid Complet - Contractul individual de munca
Ghid Complet - Contractul individual de munca

Vezi detalii





Ti-a placut acest articol? Trimite-l si prietenilor tai!


Data aparitiei: 06 Februarie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Nota: 3.33 din 3 voturi
Legea Pensiilor modificata pentru femei5
 

 
x


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

Comentarii (nr comentarii - 5)


05-Apr-2012

este o forma de a a va bate joc in continuare de oameni. Vreti sa iesim la pensie la 65 de ani. Cu ce? Cu ce sa ne tratam batrinetile ? Medicamente nu avem, spitalizarea este cum este ! Dorinta dvs. este sa murim cit mai repede! De unde sa ne dati pensie ?....Voi de unde ati mai trai in palament? din cotizatiile si impozitelele pe care le suporta omenirea. sa stam la munca noi cei batrini, caci tineretul face bine ca pleaca din tara ? Nu aveti nici o logica oameni buni !

07-Feb-2012

Totul este o mare inselaciune . Ideea este ca sa moara cat mai multi femei/ barbati si sa nu mai apuce pensia pentru care au cotizat o viata intreaga . Femeile intra in menopauza in jurul varstei de 50-55 de ani si devin babe , adica isi pierd forta de munca si de multe ori incep sa aiba serioase probleme de sanatate , nemaiavand sustinere hormonala . Prin urmare , a trage semnul egal intre varstele de pensionare ale barbatilor si femeilor este o monstruozitate . Pe de alta parte , barbatii se bosorogesc si ei dupa 60 de ani , tot din cauze hormonale , andropauza etc . Au alte probleme decat femeile , dar si ei devin mosi si-si pierd abilitatile , forta de munca si de multe ori si sanatatea . Sunt lucruri pur biologice firesti .Ce sa mai , este o crima .Cetatenii trebuie sa se orienteze la alte forme de venit pentru varsta de pensionare , pentru ca nu mai merita sa se bazeze pe blana ursului din padure . Una peste alta , era de un milion de ori mai bine in socialismul lui Ceausescu decat acum . De la distanta , era mult mai sigur si mult mai bine . O spun cu amaraciune . Am sperat cu totul altceva ... .

07-Feb-2012

proectul prezentat anu vine in protectia femeilor , CI , IN AVANTAJUL AGAJATORILOR SI BUGETULUI este o dezinformare ,aSCUNSA IN MAJORAREA VENITURILOR LA PENSIE . va rog nu sunt un obstructionist ,dar acesta-i adevarul ,S I , cate femei mai ajung la varsta de 65 ani in munca ????

07-Feb-2012

Catre, Presedintele Romaniei Traian Basescu Guvernul Romaniei Prim Ministru Emil Boc Curtea Constitutionala a Romaniei Ministerul Sanatatii Ministerul Muncii, familiei si protectiei familiei In atentia viitorului presedinte al Romaniei DAN DIACONESCU Stimata Doamna Ministru si stimati Domni, Conducatori ai destinelor romanilor, ATENTIE MARE DOMNULE PRESEDINTE SI DOMNILOR PARLAMENTARI CARE DECIDETI NIVELUL DE TRAI PE CATEGORII DE ANIMALE SI OAMENI IN ROMANIA!!!!!! COMPARATI DATELE DE MAI JOS DIN LEGISLATIA VOTATA DE DOMNIILE VOASTRE SI INTREBATI-VA DACA ASA ESTE CORECT SAU, SCHIMBATI-LE IN CONFORMITATE CU PREVEDERILE CONSTITUTIONALE!!!!!!!! IN CAZUL CAND NU VETI LUA DE URGENTA MASURILE DE INDREPTARE A DECIZIILOR CRIMINALE DIN LEGILE VOTATE OAMENI VOR TREBUI SA ALEAGA INTRE A MURII SAU A SAVARSII O INFRACTIUNE CARE SA LE ADUCA CONDAMNAREA LA INCHISOARE =CUMUTAREA PEDEPSEI CU MOARTEA LA INCHISOAREA PE VIATA UNDE FIIND ALOCATE CEL PUTIN 2.480 LEI/DETINUT/LUNA VOR AVEA ASIGURATE: ADAPOST, INGRIJIRE, EDUCATIE, CAT SI HRANA FARA SA TREBUIASCA SA INDEPLINEASCA UN STAGIU DE COTIZARE. FATA DE ACEASTA ATENTIONARE VA SOMEZ SA TRANSMITETI DE URGENTA MASURILE PE CARE CONSIDERATI DUPA JUDECATA VOASTRA CA TREBUIE SA LE ADOPTATI PENTRU A INTRA IN RANDUL OAMENILOR CIVILIZATI DIN SECOLUL 21!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Va transmit pentru analiza si raspuns legal in regim de urgenta, situatia nepotului meu Postolache Constantin care se pare ca, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare, este condamnat la eutanasiere, astfel, pe cand pentru un caine comunitar, tot conform legilor, se aloca suma minima de 150 lei/luna, pentru dansul care asa cum rezulta si din decizia atasata, privind acordarea pensiei de invaliditate gradul 1, conf. Legii 263/2010 suma alocata este zero lei, desi a lucrat 9 ani 3 luni si 2 zile. Fata de acest aspect de respingere a solicitarii de acordare a pensiei de invaliditate intrucat nu sunt indeplinite prevederile art.731 din legea nr. 263/2010 deoarece nu a realizat stagiul de cotizare necesar in raport cu varsta avuta la data emiterii deciziei medicale. Pot sa va informez ca m-am interesat la Casa Judeteana de pensii Bacau, care a emis decizia atasata si am intrebat daca macar de pensia de insotitor poate beneficia, raspunsul primit telefonic a fost foarte clar: atata timp cat nu are calitate de pensionar de invaliditate de gradul 1 categoric nu poate beneficia nici de pensia pentru insotitor si mai mult de atat pierzandu-si complet capacitatea de munca si de autoservire ne mai putand lucra, automat nu mai are nici calitatea de angajat si implicit de asigurat si in consecinta, nu va mai putea beneficia nici de asistenta medicala gratuita. In acest caz eu consider ca prevederile Legii 263/2010 art.73 nu numai ca sunt, discriminatorii si in acelasi timp, incalca drepturile constitutionale inclusiv dreptul la viata si reprezinta in fapt Decizie de condamnare la moarte pentru cei care se imbolnavesc inainte de a reusi sa realizeze un stagiu, prevazut in mod criminal in lege. Daca in lege s-ar fi prevazut si posibilitatea acordarii pensiei de invaliditate in cuantum corelat cu stagiul de cotizare care sa poata permite acordarea unei pensii de ivaliditate minima macar cat pentru un caine comunitar, atunci puteam conchide ca viata unui om in Romania este echivalenta macar cu viata unui caine. Considerand ca aceste aspecte, intra in competenta si raspunderea, Presedintelui Romaniei,Curtii Constitutionale a Romaniei, Guvernului, Ministerului Sanatatii si respectiv Ministerului Muncii familiei si protectiei sociale, va solicitam sa ne remiteti un raspuns care sa ne lamureasca in concret daca nepotul meu are dreptul la viata sau ramane condamnat la moarte, caz in care, solicitam ministerului pe care cu onoare il conduceti, in solidar cu ceilalti conducatori ai destinelor romanilor, sa ne sponsorizeze eutanasierea. Va adaug in extras prevederile legale la care m-am referit: Art. 68 1 Pensia de invaliditate se cuvine persoanelor care Èi-au pierdut total sau cel puÅ£in jumÄtate din capacitatea de muncÄ, din cauza: a accidentelor de muncÄ Èi bolilor profesionale, conform legii; b neoplaziilor, schizofreniei Èi SIDA; c bolilor obiÈnuite Èi accidentelor care nu au legÄturÄ cu munca. Art. 73 1 Persoanele care Èi-au pierdut capacitatea de muncÄ din cauza unor boli obiÈnuite sau a unor accidente care nu au legÄturÄ cu munca beneficiazÄ de pensie de invaliditate dacÄ au realizat stagiul de cotizare necesar în raport cu vârsta, conform tabelului nr. 3. Tabelul nr. 3 ----------------------------------------------------------------------------- | Varsta persoanei la data emiterii deciziei | Stagiul de cotizare necesar | | medicale asupra capacitatii de munca | ani | ----------------------------------------------------------------------------- | pana la 20 ani | 1 | ----------------------------------------------------------------------------- | de la 20-23 ani | 2 | ----------------------------------------------------------------------------- | 23-25 ani | 3 | ----------------------------------------------------------------------------- | 25-29 ani | 6 | ----------------------------------------------------------------------------- | 29-33 ani | 9 | ----------------------------------------------------------------------------- | 33-37 ani | 11 | ----------------------------------------------------------------------------- | 37-41 ani | 14 | ----------------------------------------------------------------------------- | 41-45 ani | 17 | ----------------------------------------------------------------------------- | 45-49 ani | 20 | ----------------------------------------------------------------------------- | 49-53 ani | 23 | ----------------------------------------------------------------------------- | 53-57 ani | 25 | ----------------------------------------------------------------------------- | 57-60 ani | 26 | ----------------------------------------------------------------------------- | Peste 60 de ani | 27 | ----------------------------------------------------------------------------- Art. 75 1 La stabilirea pensiei de invaliditate se acordÄ un stagiu potenÅ£ial, determinat ca diferenÅ£Ä Ã®ntre stagiul complet de cotizare prevÄzut în anexa nr. 5 sau, dupÄ caz, anexa nr. 6 Èi stagiul de cotizare realizat pânÄ la data acordÄrii pensiei de invaliditate. 2 Stagiul potenÅ£ial rezultat conform alin. 1 nu poate fi mai mare decât stagiul de cotizare pe care persoana l-ar fi putut realiza de la data acordÄrii pensiei de invaliditate pânÄ la împlinirea vârstei standard de pensionare, prevÄzutÄ Ã®n anexa nr. 5 sau, dupÄ caz, anexa nr. 6, la care poate solicita pensie pentru limitÄ de vârstÄ. Art. 77 1 Pensionarii de invaliditate încadraÅ£i în gradul I de invaliditate au dreptul, în afara pensiei, la o indemnizaÅ£ie pentru însoÅ£itor, în cuantum fix. 2 Cuantumul indemnizaÅ£iei pentru însoÅ£itor reprezintÄ 80% din valoarea unui punct de pensie, stabilitÄ Ã®n condiÅ£iile legii. 3 IndemnizaÅ£ia pentru însoÅ£itor se suportÄ de la bugetul de stat. Art. 98 1 Pentru stagiul potenÅ£ial, acordat persoanelor în drept sÄ obÅ£inÄ o pensie de invaliditate, punctajul lunar este de: a 0,70 puncte pentru gradul I de invaliditate; Sursa datelor pentru caini Adevarul.ro 24 octombrie 2008 rubrica actualitate AlocaÅ£ia câinilor, mai mare decât cea a copiilor Un copil primeÅte de la stat o alocaÅ£ie lunarÄ de 40 de lei, în timp ce pentru un maidanez autoritÄÅ£ile cheltuiesc între 400 Åi 750 de lei. Locuitorii de la oraÅ plÄtesc lunar bani grei pentru strângerea câinilor vagabonzi. PrimÄriile îi irosesc, fÄrÄ ca problema sÄ fie rezolvatÄ. 750 de lei pe lunÄ. Atât plÄtesc localnicii din RÄdÄuÅ£i pentru întreÅ£inerea unui câine comunitar într-un adÄpost. Cel puÅ£in aÅa reiese din facturile eliberate de societatea âServicii Comunaleâ pentru primÄria din localitate. Astfel, îngrijirea celor 80 de câini aflaÅ£i la padoc este taxatÄ cu 60.000 de lei lunar, ceea ce înseamnÄ Ã®n medie 750 de lei pe cap de maidanez. Primarul Aurel OlÄrean spune cÄ s-a speriat de facturile primite Åi a refuzat sÄ le achite. âPentru câini n-am bani. Sunt pensii de 500 de lei, Åi eu sÄ dau 150 de euro pentru un câine? Nu-mi permit luxul Ästa!â, a declarat OlÄrean. Åeful societÄÅ£ii spune cÄ va acÅ£iona PrimÄria în judecatÄ pentru recuperarea restanÅ£elor, care se ridicÄ la câteva sute de mii de lei. âContractul a fost încheiat în noiembrie anul trecut, iar vechea administraÅ£ie localÄ a mai plÄtit câte ceva. Actuala conducere a PrimÄriei nu a plÄtit nimic. Singura cale de a recupera debitele restante este prin instanÅ£Äâ, a spus Nistor TÄtar, directorul SC Servicii Comunale RÄdÄuÅ£i. Peste 400 de lei de maidanez în BucureÅti La FocÅani, ca Åi la BucureÅti, costul unui câine comunitar cazat într-un adÄpost este de peste 400 de lei pe lunÄ. Potrivit declaraÅ£iilor Simonei Panaitescu, Åefa AdministraÅ£iei pentru Supravegherea Animalelor din CapitalÄ ASA, suma acoperÄ hrana zilnicÄ â 7,9 lei, utilitÄÅ£ile - 99 lei, sterilizarea - 66,18 lei, anestezia patrupedelor, plus alte materiale sanitare Åi medicamente. âAnul trecut, lucrurile stÄteau altfel. DacÄ dupÄ zece zile câinii nu erau adoptaÅ£i, îi eutanasiam. AÅa aveam loc în adÄposturi. Anul acesta, legea s-a schimbat, dar e mai rÄu. AdÄposturile sunt pline, iar câinii adoptaÅ£i de cÄtre ONG-uri ajung iar în stradÄâ, ne-a declarat Simona Panaitescu. Panaitescu spune cÄ din luna iulie Åi pânÄ acum organizaÅ£iile nonguvernamentale au adoptat 1.000 de maidanezi. âUnde sunt aceste patrupede? Cu toÅ£ii îi vedem pe strÄzi. Sunt acei cÄÅ£ei cu cerceluÅi în ureche. Noi îi ridicÄm de pe strÄzi, la sesizarea cetÄÅ£enilor. ONG-urile îi adoptÄ, dupÄ care nu se mai Åtie unde ajungâ, a subliniat Simona Panaitescu, Åefa ASA. Banii se duc, problema rÄmâne Sistemul ar putea fi numit âcircuitul câinilor în naturÄâ. Patrupedele sunt adunate de pe strÄzi, identificate, hrÄnite, sterilizate Åi adoptate de iubitorii de animale. Apoi ajung din nou în stradÄ. DacÄ Å£inem cont de faptul cÄ pe strÄzile Capitalei sunt cam 50.000 de câini fÄrÄ stÄpân, potrivit estimÄrilor oficiale, sistemul actual este de naturÄ sÄ cheltuiascÄ Ã®n van banii bucureÅtenilor mult timp de acum înainte. 600 de lei indemnizaÅ£ia pentru mame Ceea ce pot face autoritÄÅ£ile pentru maidanezi nu pot face Åi pentru copii. Prin comparaÅ£ie, alocaÅ£ia unui copil internat în spital este de 241 de lei pe lunÄ, iar cea pentru un nou-nÄscut, de 200 de lei. Chiar Åi aceste sume par mari raportate la cuantumul alocaÅ£iei pe care copiii cu vârste între 2 Åi 18 ani o primesc de la stat â 40 de lei pe lunÄ. Din aceÅti bani, pÄrinÅ£ii nu pot cumpÄra nici mÄcar douÄ cÄrÅ£i pentru ÅcoalÄ. DacÄ ne gândim cÄ pensia minimÄ garantatÄ este în România de 300 de lei, iar nivelul salariului minim a ajuns la 540 de lei lunar rezultÄ cÄ Ã®n ochii autoritÄÅ£ilor nicio categorie socialÄ nu este la fel de importantÄ ca maidanezii. DacÄ banii daÅ£i de autoritÄÅ£i din buzunarul public ajung într-adevÄr la câinii vagabonzi, aceasta este o altÄ poveste. 2.480 de lei pentru un deÅ£inut Costul lunar al unui deÅ£inut este de 2.480 de lei.

07-Feb-2012

B ziua, rog sa-mi comunicati prin ce Lege sau OUG se prevede majorarea salariilor cu 5%la calcularea pensie pt personalul care a lucrat in Ambasadele Romaniei in strainatate.Multumesc.Viorelia,mail,, veronica.toma45@yahoo.com"

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Reactivare Contract De Munca Suspendat , Director Societate ComercialaIntrebare: Buna seara , Am un contract de munca suspendat din 2007 - director societate comerciala pe actiuni , in aceasta luna expira mandatul si nu va mai fi reinoit. Pot face reactivarea contractului si apoi incetarea sau nu-l mai reactivez? Va multumesc anticipat pentru raspuns.
 

Raspuns: Contractul de munca se va reactiva dupa incetarea mandatului respectiv. Insa pentru un director SC n... citeste tot raspunsul aici


 

eNews Legislatia Muncii


Descarca GRATUIT raportul special

"Modificari in Codul Muncii - noutati REVISAL si Evaluarea Angajatilor"