Cum se desfasoara activitatea de evaluare a riscurilor

evaluarea riscurilorevaluare riscurissm
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Evaluarea riscurilor este activitatea prin care se identifica factorii de risc de accidentare si/sau imbolnavire profesionala si se determina cantitativ nivelul de risc al unui loc de munca/post de lucru.

Evaluarea riscurilor trebuie sa fie realizata intr-un mod sistematic pe baza unei metodologii definite si logice. Punctul de plecare trebuie sa fie o examinare generala (analiza situatiei curente) ce releva situatia intreprinderii din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca.

Evaluarea riscurilor dintr-o intreprindere trebuie sa fie destul de cuprinzatoare pentru a oferi solutii alternative pentru combaterea riscurilor profesionale (de preferat la sursa) si sa stabileasca ierarhizarea si prioritatea masurilor de prevenire.

Aria de acoperire si nivelul de detaliu al unei evaluari de risc trebuie sa respecte mereu gravitatea si probabilitatea riscurilor profesionale. Pentru aceasta, trebuie sa se arate ca se iau in considerare pericolele general recunoscute dintr-o ramura industriala, dar trebuie sa se demonstreze ca s-au avut in vedere si constatarile concrete de pe teren, la un moment dat. Evaluarea de risc trebuie sa fie adecvata, in sensul ca profunzimea analizei si nivelul masurilor trebuie sa fie diferite pentru pericolele majore si minore.

Pastrarea rapoartelor si fiselor legate de evaluarea de risc si a altor documente reprezinta o buna practica de securitate si sanatate ce are ca scop analiza evolutiei si asigurarea dovezilor cu privire la starea de securitate din unitate.

Documentatia va servi unor scopuri interne, ca baza pentru instruirea periodica a lucratorilor, deoarece acestia trebuie informati cu privire la pericolele si masurile de la postul de lucru. Mai mult, se recomanda folosirea documentatiei pentru realizarea listelor de verificare, ce reprezinta un instrument simplu pentru stabilirea de proceduri de supraveghere a conditiilor de securitate si sanatate la postul de lucru.


Ce trebuie facut

Se formeaza echipa care va efectua activitatea de evaluare

Din echipa vor face parte:
angajatorul sau reprezentantul sau legal;
lucratorii desemnati sa organizeze activitatile de prevenire si protectie;
conducatorii locurilor de munca;
medicul de medicina a muncii.

In cazul in care in cadrul unitatii/intreprinderii este organizat comiteul de securitate si sanatate in munca, acesta trebuie consultat cu privire la componenta echipei.

Se definesc posturile de lucru si zonele de evaluare

Se va stabili cate posturi de lucru similare exista. Pentru aceasta, criteriul principal in vederea evaluarii riscului este tipul de factor de risc existent. Daca factorii de risc sunt similari, o singura evaluare de risc poate acoperi mai multe posturi de lucru.

Se realizeaza examinarea generala a posturilor de lucru

Toate posturile de lucru si zonele de evaluare trebuie verificate din punctul de vedere al respectarii prevederilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca. Evaluarea riscurilor profesionale nu poate, in niciun caz, sa fie folosita pentru inlocuirea respectarii prevederilor legale.

Se recomanda ca examinarea generala a posturilor de lucru si a zonelor de evaluare, din punctul de vedere al conformitatii legale, sa se incredinteze unei persoane cu competente in domeniul securitatii si sanatatii in munca din cadrul echipei de evaluare – daca acest lucru este posibil – sau unui serviciu extern de prevenire si protectie.

Sunt identificati factorii de risc specifici

Dupa ce s-a realizat examinarea generala si s-au colectat informatiile de baza, poate incepe procedura de identificare a factorilor de risc specifici. Aceasta procedura trebuie sa se faca la nivelul posturilor de lucru si/sau al zonelor de evaluare.


Se analizeaza factorii de risc identificati

Regula de baza este ca lucratorul trebuie sa isi desfasoare munca in conditii de securitate. In acest scop, punctul de plecare pentru a analiza factorii de risc identificati trebuie sa fie posibilitatea de a elimina cauzele. In continuare, analiza trebuie sa identifice optiunile de reducere a consecintelor factorilor de risc. In special trebuie sa se acorde atentie aspectelor tehnice si organizatorice ale sistemului de munca ce pot sau nu pot fi schimbate. Numai acei factori de risc ce nu pot fi eliminati in mod rezonabil trebuie evaluati, pentru a determina daca riscul respectiv este acceptabil sau nu.

In plus, trebuie sa se tina cont de valorile-limita de expunere existente pentru anumiti factori de risc (vapori, fum, praf, zgomot, vibratii, radiatii etc.). Cand se analizeaza situatia unui post de lucru, nu este intotdeauna clar daca aceste limite sunt sau nu depasite. De aceea, echipa de evaluare trebuie sa solicite masuratori facute de un specialist.


Se evalueaza riscurile

Obiectivul acestei activitati este identificarea gravitatii si probabilitatii consecintelor unui factor de risc, adica accidentele de munca si bolile profesionale care se pot produce.

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU! S-a modificat legislatia privind acordarea diurnei in 2024!


Principala modificare a fost introdusa prin OG 16!

Este o modificare care creeaza neclaritati majore in situatii practice care privesc:
1) incadrarea deplasarii salariatului in delegare sau in deplasare la locul de munca
2) stabilirea plafonului neimpozabil in functie de incadrarea deplasarii pentru toti salariatii
3) stabilirea plafonului neimpozabil al indemnizatiilor cuvenite soferilor

Descoperiti alte noutati in Diurna legala in Romania si in strainatate.

...Vezi AICI detalii complete <<

de Florina Mohanu


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
evaluarea riscurilorevaluare riscurissm

Data aparitiei: 24 Aprilie 2015
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Cum se desfasoara activitatea de evaluare a riscurilor Nota: 3.38 din 5 - 4 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa de post Montator elemente prefabricate din beton armatIntrebare: Suntem o firma de constructii ,va rugam sa ne ajutati cu o fisa de post pentru Montator elemente prefabricate din beton armat Cor: 711403.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Pensie limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionareIntrebare: Angajata - in varsta de 59 ani si 1 luna, primeste decizia de pensionare pentru limita de varsta in data de 16.04.2024 ( plata drepturilor de pensie se va face incepand cu data de 01.04.2024 ). Salariata a adus copie dupa decizie la angajator in data de 17.04.2024. 1. Cu ce data inceteaza CIM si cu ce articol? 2. Pot incheia un nou CIM cu angajatul dupa incetarea celui vechi pe perioada determinata de 1 luna - pentru a putea gasi alta persoana in locul acesteia? Mentionez ca salariata este de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]