Organizarea activitatii de PSI este obligatorie

HG 1425/2006HG 955/2010responsabilul SSMPSI
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X



Intrebare:

Angajatorul unei S.C. cu 26 salariati si activitate de birou intentioneaza sa numeasca un lucrator desemnat din randul salariatilor sai, cu contract individual de munca de 8 ore pe zi, pentru a desfasura activitatea de securitate si sanatate in munca. Acest lucrator desemnat este inspector de resurse umane.

1.Acest salariat poate sa desfasoare atat activitatea de resurse umane, cat si pe cea de lucrator desemnat ?
2 Ce studii trebuie sa indeplineasca acest lucrator desemnat?
3. Este obligatoriu ca in aceasta S.C. sa existe si activitatea de PSI? Ce conditii trebuie indeplinite pentru PSI?

Raspuns:

In ceea ce priveste activitatile in domeniul securitatii si sanatatii in munca (SSM), in functie de marimea intreprinderii acestea se pot asigura, de catre angajator, de unul sau mai multi lucratori desemnati de catre angajator, prin serviciul intern de prevenire si protectie sau prin serviciile externe, in conformitate cu dispozitiile cuprinse in art. 16, 17, 18 si 19 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 aprobate prin HG 1425/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit art. 20 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 aprobate prin HG 1425/2006 , astfel cum au fost modificate si completate prin HG 955/2010 , desemnarea nominala a lucratorului/lucratorilor pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie se face prin decizie scrisa a angajatorului. Alin. (2) din acelasi articol prevede ca angajatorul va desemna lucratorul numai din randul lucratorilor cu care are incheiat contract individual de munca cu norma intreaga.

Angajatorul va consemna in fisa postului activitatile de prevenire si protectie pe care lucratorul desemnat are capacitatea, timpul necesar si mijloacele adecvate sa le efectueze, potrivit prevederilor alin. (3) din acelasi articol. Potrivit art. 21 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru a putea sa desfasoare activitatile de prevenire si protectie, lucratorul desemnat trebuie sa indeplineasca cel putin cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, potrivit prevederilor art. 49, sau prevederile art. 51 indice 1 lit. a).

In concordanta cu prevederile art. II din HG 955/2010 , pana la aparitia ordinului ministrului muncii familiei si protectiei sociale mentionat in acest articol sunt aplicabile dispozitiile art. 47 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG 1425/2006 astfel cum au fost modificate si completate prin HG 955/2010 , respectiv desemnarea responsabililor cu activitatile de SSM conform nivelurilor de pregatire, mediu si superior, cu indeplinirea conditiilor prevazute in art. 49 si 50 din norme. Odata cu aparitia ordinului mentionat in art. II din HG 955/2010 , art. 47, 49 si 50 din normele metodologice se vor abroga urmand sa devina aplicabile dispozitiile art. 51 indice 1-51 indice 3 din normele metodologice aprobate prin HG 1425/2006 , astfel cum au fost modificate prin HG 955/2010.

Prin urmare, pana la momentul aparitiei ordinului ministrului muncii, familiei si protectiei sociale care sa aprobe cerintele minime de pregatire si formare in domeniul securitatii si sanatatii in munca/continutul minim al programelor-cadru necesare pentru ocupatiile specifice din domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazute la art. 51 indice 1 din normele metodologice aprobate prin HG 1425/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare, conditiile pentru a putea desfașura activitatea de lucrator desemnat de angajator pentru desfasurarea activitatii de SSM sunt cele stipulate de art. 49 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG 1425/2006 , cu modificarile și completarile ulterioare.
In concluzie, responsabilul SSM poate fi desemnat dintre salariatii angajati cu norma intreaga la respectivul angajator si care indeplineste cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca.

La acest moment cerintele minime de pregatire in domeniul SSM pentru lucratorul desemnat sunt cele specificate de art. 49 din norme, respectiv:

a)studii in invatamantul liceal filiera teoretica in profil real sau filiera tehnologica in profil tehnic;
b)curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu continut minim conform celui prevazut in anexa nr. 6 lit. B, cu o durata de cel putin 80 de ore.

Indeplinirea acestor cerinte se atesta prin diploma de studii si certificatul de absolvire a cursului .
Suportul de curs destinat programelor de formare profesionala in domeniul securitatii si sanatatii in munca cuprinde:

1. cadrul legislativ general referitor la securitatea si sanatatea in munca;
2. criterii generale pentru evaluarea riscurilor;
3. organizarea activitatilor de prevenire si protectie;
4. actiuni in caz de urgenta: planuri de urgenta si de evacuare, prim ajutor;
5. elaborarea documentatiilor necesare desfasurarii activitatii de prevenire si protectie;
6. evidente si raportari in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Total: 80 de ore.

Dupa aparitia OMMFPS lucratorul desemnat va trebui sa indeplineasca cel putin conditiile minime prevazute de prevederile art. 51 indice 1 lit. a) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Astfel, ocupatia specifica necesara efectuarii activitatilor de prevenire si protectie va fi de tehnician in securitate si sanatate in munca, iar cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca corespunzatoare acestei ocupatii sunt:

a) studii in invatamantul liceal filiera teoretica in profil real sau filiera tehnologica in profil tehnic;
b) program de formare pentru ocupatia de tehnician in securitate si sanatate in munca, de cel putin 80 de ore.

Indeplinirea acestor cerinte se atesta prin diploma de studii si certificatul de absolvire a programului de formare profesionala corespunzator. Asadar sunt necesare studii in invatamantul liceal filiera teoretica in profil real sau filiera tehnologica in profil tehnic. In ceea ce priveste activitatea in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor (PSI) , art. 2 din Legea 307/2006 privind apararea impotriva incendiilor prevede ca apararea impotriva incendiilor constituie o activitate de interes public, national, cu caracter permanent, la care sunt obligate sa participe, in conditiile prezentei legi, autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si toate persoanele fizice si juridice aflate pe teritoriul Romaniei. Societatea comerciala este persoana juridica, asa incat trebuie sa desfasoare activitati de aparare impotriva incendiilor in conformitate cu dispozitiile Legii 307/2006.

NOUTATI din Legislatie muncii

Ce noutati au aparut in domeniul legislatiei muncii?


Parcurgeti Caietul Seminarului National de Legislatia Muncii!
Contine noutatile legislative din 2024, implicatii, controverse, solutii!


Iata mai jos cateva exemple:

1) Salariul minim
2) Concediul de crestere copil
3) Hartuirea la locul de munca
4) Telemunca pentru parinti
5) Suspendarea si incetarea CIM
6) Contractul cu fractiune de norma
7) Pauza de masa



...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
HG 1425/2006HG 955/2010responsabilul SSMPSI

Data aparitiei: 16 Decembrie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Organizarea activitatii de PSI este obligatorie Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revenire din CCC. Stimulent de insertie. ConditiiIntrebare: O salariata a nascut la data de 09.09.2022, iar la data de 17.11.2022 contractul i-a fost suspendat pana la data de 09.09.2024 pt concediu de crestere copil. Tatal nu doreste sa isi ia luna/lunile tatalui, desi are acest drept. 1. In aceasta situatie, la ce data trebuie sa isi reia angajata activitatea pt a beneficia de stimulentul de insertie? 2. Exista anumite conditii pt a se reintoarce la serviciu la data de 09.09.2024?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Venituri pensie. Trecere pensie anticipata din pensie invaliditateIntrebare: O persoana s-a pensioat medical gr. III in cursul anului 2016. In perioada 2012- aprilie 2016, pe langa drepturile obtinute in baza contractului de munca, a indeplinit functia de membru al consiliului de administratie, incasand lunar o indemnizatie, asupra careia s-a calculat, retinut si virat contrbutia la pensie, CAS. Intrebari a) la stabilirea pensiei de invaliditate s-a valorifiat indemnizatia de administrator? Dar perioada de cinci ani, cand a urmat studii superioare la forma de invatamant...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

eNews Resurse Umane

Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern
Descarcati GRATUIT raportul special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"
 

 


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]