Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Ce sunt obiectivele de performanta?

regulament internobiective de performantaresurse umaneevaluare

In managementul resurselor umane, obiectivele de performanta sunt considerate acele standarde care trebuie atinse de catre angajat cu prilejul desfasurarii sarcinilor de serviciu si care se aliniaza:
– pe de o parte cu obiectivele organizatiei;
– pe de alta parte cu obiectivele personale ale salariatului.

Managementul prin obiective, care mai este denumit management pe baza de rezultate, presupune din partea angajatorului:
– Identificarea obiectivelor
– Planificarea activitatii
– Controlul desfasurarii acesteia
– Evaluarea performantelor.

Fara a intra in problematica managementului prin obiective, observam ca implementarea acestuia era dificila in conditiile in care legislatia nu permitea efectiv, in raport cu salariatii, utilizarea parghiilor necesare planificarii. Acesta era de fapt principalul repros adus legislatiei muncii anterioare: faptul ca instrumentele contractuale erau insuficient de flexibile, iar managerii nu reuseau, cu deosebire in conditiile crizei economice, adaptarea raporturilor de munca incheiate la realitatea economica.

Intr-adevar, pana in mai 2011, acest concept apartinea exclusiv domeniului managementului resurselor umane, fara a avea implicatii juridice deosebite. Dar, prin completarea art. 40 alin. (1) lit. f) din Codul muncii, republicat, s-a prevazut ca angajatorului ii revine – intre altele – dreptul de a stabili obiectivele de performanta individuala, precum si criteriile de evaluare a realizarii acestora.

Aceasta prevedere a adus cu sine numeroase dificultati practice. Prima dintre acestea a vizat evaluarea salariatilor, despre care Codul muncii prevede, dupa modificare, ca ar urma sa fie realizata pe baza unor criterii stabilite in contractul colectiv de munca, precum si in regulamentul intern.

Procedura completa la angajare
Procedura completa la angajare

Vezi detalii aici

 Telemunca. Avantaje. Dezavantaje. Optimizare cost
Telemunca. Avantaje. Dezavantaje. Optimizare cost

Vezi detalii aici

202 Modele de fise de post
202 Modele de fise de post

Vezi detalii aici





Problema 1
Legea se refera cand la criterii de evaluare, cand la obiective de performanta. Este acelasi lucru?

Raspuns
Nu. Codul muncii foloseste alternativ notiunea de “criterii de evaluare” si “obiective de performanta”. Totusi, aceste notiuni nu trebuie confundate.
Obiectivele de performanta se insereaza in contractul individual de munca, nu in regulamentul intern, si au caracter individual, fiind special adaptate unui anumit salariat si sarcinilor acestuia. In plus, nu exista obligativitatea stabilirii obiectivelor de performanta pentru toti salariatii, ci numai pentru aceia care prin natura postului ocupat prezinta un specific in raport cu activitatea firmei in ansamblu.

Problema 2
Tuturor salariatilor trebuie sa le stabilim obiective de performanta?

Raspuns
Nu. Obiectivele de performanta vor fi stabilite numai cu privire la acea categorie de salariati in cazul carora fisa postului permite includerea unor astfel de obiective. Spre exemplu, in cazul unui portar, sau al unui magaziner, sau al unui angajat al serviciului de protectie si paza, nu se obisnuieste inserarea de obiective de performanta.

Dimpotriva, in cazul unei persoane cu functie de conducere, sau al unui agent de vanzari etc. – obiectivele de performanta pot fi utile.

Asadar, obiectivele de performanta au urmatoarele caracteristici:
- au caracter individual. Ele sunt stabilite de catre angajator pentru fiecare salariat in parte, sau pentru o categorie restransa de salariati;
- in mod normal, ele nu se stabilesc prin Regulamentul intern (tocmai datorita faptului ca sunt orientate dupa salariat) ci se insereaza doar in contractul individual de munca;
- au caracter facultativ. Angajatorul are dreptul de a fixa obiectivele de performanta ale fiecarui salariat, nu si obligatia de a o face. De aceea, cand se refera la elementele obligatiei de informare, cuprinse in art. 17 alin. (3), Codul muncii face referire la lit. e) exclusiv la “criteriile de evaluare”;
- formeaza obiect al asa-numitei “clauze de obiectiv”, una dintre clauzele facultative ale contractului individual de munca care se negociaza in mod liber de catre parti.

Cum am vazut, art. 40 alin. (1) lit. f) din Codul muncii prevede dreptul angajatorului de a stabili obiectivele de performanta individuala, precum si criteriile de evaluare a realizarii acestora. Textul are in vedere aici evaluarea modului de indeplinire a obiectivelor de performanta, care sunt individuale, deci nu coincid cu criteriile de evaluare, care sunt generale.

Salariatii carora li s-au stabilit obiective de performanta vor trebui asadar evaluati sub doua aspecte:
– din punctul de vedere al obiectivelor specifice;
– sub aspectul criteriilor de evaluare general aplicabile in firma.


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
regulament internobiective de performantaresurse umaneevaluare

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Data aparitiei: 17 Noiembrie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Ce sunt obiectivele de performanta? Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Daca Iau Concediu Odihna Pe 15 Ian La Cate Zile Am DreptulIntrebare: Pentru un angajat cu o vechime de 1 an si 2 luni, care mai are de efectuat 2 zile de CO ramase din anul anterior, care depune o cerede pentru 7 zile de CO, pentru data de 15.01.2018. Cum procedam? 1. Se aproba cererea pt cele 7 zile (2 zile din 2017 ramase + 5 zile din 2018) si ii mai raman de efectuat 16 zile. 2. Avand in vedere ca din 2018 a lucrat doar 1 luna are dreptul la 1 zi de CO (proportional cu timpul lucrat) si inca 2 zile din cele ramase din 2017, deci va avea dreptul doar la
 

Raspuns: Din cate stiu eu, in modificarile facute CM in 2015, a fost scoasa din art.145 al. 2 partea cu "... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

eNews Resurse Umane

Importanta Work-Life Balance
Descarca GRATUIT raportul special

"Importanta Work-Life Balance"
 

 

 


 
xx
PRIORITATILE ANULUI 2018
Afla cum realizezi echilibrul intre activitatea profesionala
si viata personala a angajatilor

Descarca acum GRATUIT Raportul Special

"Importanta Work-Life Balance"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane