Evaluarea riscurilor la care sunt supuse salariatele gravide

salariate gravideevaluarea riscurilorconditii de muncarisc de expunere
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pentru toate activitatile susceptibile sa prezinte un risc specific de expunere la agenti, procedee si conditii de munca, angajatorul este obligat sa evalueze gradul si durata expunerii salariatelor gravide si/sau mame, in scopul determinarii oricarui risc pentru securitatea sau sanatatea lor si oricarei repercusiuni asupra sarcinii ori alaptarii. Nerespectarea acestei obligatii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, potrivit art. 27 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 96/2003 privind protectia maternitatii la locurile de munca.

Evaluarea riscurilor la care sunt supuse salariatele gravide si/sau mame se realizeaza in termen de 10 zile de la data informarii in scris a angajatorului de catre salariata sau concomitent cu evaluarea riscurilor pe care angajatorul o realizeaza ca urmare a indeplinirii obligatiilor.

Evaluarea riscurilor se efectueaza de catre angajator, cu participarea obligatorie a medicului de medicina muncii, si se finalizeaza printr-un raport scris.

In termen de 5 zile lucratoare de la data intocmirii raportului de evaluare, angajatorul va inmana o copie
a acestuia sindicatului sau reprezentantilor salariatilor. De asemenea, va trebui sa informeze in scris salariatele asupra rezultatelor evaluarii privind riscurile la care pot fi supuse la locurile lor de munca, precum si asupra drepturilor care le revin prin lege.

Cum se intocmeste raportul de evaluare a riscului Raportul de evaluare va fi semnat de catre toti cei implicati si va fi structurat astfel:
1) descrierea procesului, a tehnologiei, a activitatii supuse evaluarii;
2) lista agentilor, procedeelor sau a conditiilor de lucru care sunt identificate drept pericole pentru sanatatea salariatei gravide, a celei care a nascut recent si, respectiv, fatului, copilului nascut si, dupa caz, salariatei care alapteaza.

Pentru fiecare element din lista agentilor, procedeelor sau a conditiilor de lucru trebuie mentionate urmatoarele:
– justificarea utilizarii si alegerii agentului, procedeului sau conditiilor de lucru. In cazul in care informatiile sunt confidentiale, este necesar sa se indice posibilitatile de eliminare sau de diminuare a riscului;
– durata, intensitatea, frecventa si natura expunerii la agenti a salariatei la locul de munca;
– masurile de prevenire care trebuie aplicate in vederea reducerii riscului la cel mai scazut nivel posibil;
– recomandarea medicului de medicina muncii cu privire la schimbarea locului de munca, de la inceput sau dupa o anumita perioada;
– concluzia evaluarii: daca salariata poate ramane sau nu la locul ei de munca. Daca este necesara schimbarea locului de munca, vor fi indicate locurile de munca unde poate fi repartizata, pe baza evaluarii riscurilor.

Daca prin concluzia raportului de evaluare a riscului se mentioneaza necesitatea transferului salariatei la un nou loc de munca, angajatorul este obligat sa opereze acest transfer in cel mult 15 zile lucratoare de la data incheierii raportului.

Salariatele gravide nu pot fi obligate de catre angajator sa realizeze activitati pentru care evaluarea a evidentiat riscul de expunere la urmatorii agenti sau conditii de munca:
– activitatea in atmosfera hiperbarica, de exemplu in incinte presurizate si la scufundari subacvatice
– toxoplasma;
– virusul rubeolei, exceptand cazurile in care se dovedeste ca salariata gravida este suficient protejata fata de acesti agenti prin imunizare;
– plumbul si derivatii acestuia, in masura in care pot fi absorbiti de organismul uman.
– activitati subterane miniere.

Salariatele care alapteaza nu pot fi obligate de catre angajator sa realizeze activitati pentru care evaluarea a evidentiat riscul de expunere la urmatorii agenti sau conditii de munca:
– plumbul si derivatii sai, in masura in care pot fi absorbiti de organismul uman;
– activitati subterane miniere.

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
salariate gravideevaluarea riscurilorconditii de muncarisc de expunere

Data aparitiei: 26 Octombrie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Evaluarea riscurilor la care sunt supuse salariatele gravide Nota: 2.5 din 5 - 2 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]