Consultanta in afaceri | Manager
 

Concedii medicale - plata si inregistrarile contabile

Intrebare:
 
1. In cazul unui certificat medical de urgenta medico-chirurgicala, cu procent 100%, din fondurile cui se retine?
 
2. Iar pentru incapacitate temporara de munca, cum se determina indemnizatia, dupa nr. de zile de boala (din fondul angajatorului, etc. care sunt treptele?)
 
3. Care sunt inregistrarile contabile pentru indemnizatie crestere copil pana la 2 ani, in cazul in care se incaseaza prin banca o parte din indemnizatie, CAS-ul firmei fiind mai mic decat indemnizatia?
 
Raspuns:
 

1. In situatia unui certificat medical cu urgenta medico-chirurgicala asiguratii au dreptul la concediu si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca, fara conditii de stagiu de cotizare, potrivit art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005.

Pentru a putea spune cine si din ce fonduri suporta indemnizatia este necesar sa cunoastem cati angajati are societatea.
2. Potrivit art. 12 din ordonanta mai sus mentionata, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:

A. de catre angajator, in functie de numarul de angajati avut la data ivirii incapacitatii temporare de munca a asiguratului, astfel:

de catre angajator, in functie de numarul de angajati avut la data ivirii incapacitatii temporare de munca a asiguratului, astfel:

a) pana la 20 de angajati, din prima zi pana in a 7-a zi de incapacitate temporara de munca;

b) intre 21 - 100 de angajati, din prima zi pana in a 12-a zi de incapacitate temporara de munca;

c) peste 100 de angajati, din prima zi pana in a 17-a zi de incapacitate temporara de munca;

B. din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu:

a) ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia;

b) prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) lit. c) si alin. (2).

Durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, pentru fiecare tip de afectiune, este de cel mult 183 de zile in interval de un an, socotit din prima zi de imbolnavire.

Incepand cu a 90-a zi concediul se poate prelungi pana la 183 de zile, cu avizul medicului expert al asigurarilor sociale.


202 Modele fise de post
202 Modele fise de post

Vezi detalii

Departamentul HR - Pachet dedicat
Departamentul HR - Pachet dedicat

Vezi detalii

Instrumente vitale pentru un mnagement de succes
Instrumente vitale pentru un mnagement de succes

Vezi detalii




Prelungirea concediului medical peste 183 de zile se face pentru cel mult 90 de zile, conform procedurilor stabilite de Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, in raport cu evolutia cazului si cu rezultatele actiunilor de recuperare.

Asiguratii a caror incapacitate temporara de munca a survenit in timpul concediului de odihna sau al concediului fara plata beneficiaza de indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca, concediul de odihna sau fara plata fiind intrerupt, urmand ca zilele neefectuate sa fie reprogramate.

Cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca se determina prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul.

Cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, determinata de tuberculoza, SIDA, neoplazii, precum si de o boala infectocontagioasa din grupa A si de urgente medico-chirurgicale este de 100% din baza de calcul.
3. Care sunt inregistrarile contabile pentru crestere copil pana la 2 ani, in cazul in care se incaseaza prin banca o parte din indemnizatie, CAS-ul firmei fiind mai mic decat indemnizatia?

Pana la data de 01.01.2006 indemnizatia aferenta concediului pentru cresterea copilului se suporta integral din bugetul asigurarilor sociale de stat (art. 120 alin. (1) din Legea nr. 19/2000).

Calcul si plata indemnizatiei se faceau lunar de catre angajator, cel mai tarziu odata cu lichidarea drepturilor salariale pe luna respectiva. Solicitarea acestui drept de asigurari sociale se facea in baza unei cereri-tip aprobate prin Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 19/2000. In cazul salariatilor, cererea-tip se depunea de catre angajator impreuna cu declaratia privind evidenta nominala a salariatilor. Cererea-tip era reglementata in Anexa nr. 39 la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 19/2000.

Suma de bani datorata cu titlu de indemnizatie, se deducea din contributia datorata de angajator catre bugetul asigurarilor sociale de stat. In masura in care cuantumul contributiei datorate cu titlu de indemnizatie era mai mare decat contributia lunara datorata de angajator, acesta depunea la casa teritoriala de pensii dispozitia de incasare si documentatia necesara.

Incepand cu data de 01.01.2006, angajatorul nu mai are posibilitatea sa compenseze indemnizatia sau stimulentul cu CAS-ul datorat.

Ti-a placut acest articol? Trimite-l si prietenilor tai!


Data aparitiei: 28 Aprilie 2006
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot
Concedii medicale - plata si inregistrarile contabile
 

 
x


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

Comentarii (nr comentarii - 2)


17-Oct-2012

buna ziua!dace am avut concediu medical cod 06urgenta medico-chirurgicalatimp de 3 zile,dupa care am avut concediu medical cod 01boala obisnuita,acesta din urma fiind continuare la cel initial,se mai ia in considerare stagiul minim de cotizare,tinand cont ca este urgenta medico-chirurgicala.mentionez ca am stagiul de o luna,dar calculat pe ultimele 12 luni si nu pe ultimele 6 luni.va multumesc!

17-Feb-2012

cat trebuia sa primesc pt 7 zile concediu medical urgenta chirurgicala si 30 de zile cu continuare 80 la suta

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Cum Pot Sa-mi Recuperez Salariile Restante ?Intrebare: Lucrez la o firma de instalatii electrice din anul 2011 in functia de lacatus. Din luna octombrie a anului 2013 nu am mai primit salariul. Unde trebuie sa apelez si care sant formele legale pentru a-mi recupera salariile restante? Mentionez ca ultimul stat de plata l-am semnat pe luna septembrie a anului 2013.
 

Raspuns: Dreptul de a actiona angajatorul in instanta se prescrie in 3 ani de la data datoriei, conform Codul... citeste tot raspunsul aici


 

eNews Legislatia Muncii


Descarca GRATUIT raportul special

"Evaluarea Angajatilor - Modele si explicatii de la specialisti"

» Alte Newslettere Gratuite