Consultanta in afaceri | Manager

     eNews Legislatia Muncii

Descarca GRATUIT raportul special

"Modificari in Codul Muncii - noutati REVISAL si Evaluarea Angajatilor"



detalii aici

Cauti un loc de munca?


Stiati ca...
...... exista peste 40 de documente OBLIGATORII pe care inspectorii ITM le verifica atunci cand vor sa va amendeze cu orice pret >> Detalii aici <<
:: mai multe intrebari si raspunsuri

Concedii medicale - plata si inregistrarile contabile

Intrebare:
 
1. In cazul unui certificat medical de urgenta medico-chirurgicala, cu procent 100%, din fondurile cui se retine?
 
2. Iar pentru incapacitate temporara de munca, cum se determina indemnizatia, dupa nr. de zile de boala (din fondul angajatorului, etc. care sunt treptele?)
 
3. Care sunt inregistrarile contabile pentru indemnizatie crestere copil pana la 2 ani, in cazul in care se incaseaza prin banca o parte din indemnizatie, CAS-ul firmei fiind mai mic decat indemnizatia?
 
Raspuns:
 

1. In situatia unui certificat medical cu urgenta medico-chirurgicala asiguratii au dreptul la concediu si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca, fara conditii de stagiu de cotizare, potrivit art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005.

Pentru a putea spune cine si din ce fonduri suporta indemnizatia este necesar sa cunoastem cati angajati are societatea.
2. Potrivit art. 12 din ordonanta mai sus mentionata, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:

A. de catre angajator, in functie de numarul de angajati avut la data ivirii incapacitatii temporare de munca a asiguratului, astfel:

de catre angajator, in functie de numarul de angajati avut la data ivirii incapacitatii temporare de munca a asiguratului, astfel:

a) pana la 20 de angajati, din prima zi pana in a 7-a zi de incapacitate temporara de munca;

b) intre 21 - 100 de angajati, din prima zi pana in a 12-a zi de incapacitate temporara de munca;

c) peste 100 de angajati, din prima zi pana in a 17-a zi de incapacitate temporara de munca;

B. din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu:

a) ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia;

b) prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) lit. c) si alin. (2).

    Durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, pentru fiecare tip de afectiune, este de cel mult 183 de zile in interval de un an, socotit din prima zi de imbolnavire.

     Incepand cu a 90-a zi concediul se poate prelungi pana la 183 de zile, cu avizul medicului expert al asigurarilor sociale.

     Prelungirea concediului medical peste 183 de zile se face pentru cel mult 90 de zile, conform procedurilor stabilite de Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, in raport cu evolutia cazului si cu rezultatele actiunilor de recuperare.

     Asiguratii a caror incapacitate temporara de munca a survenit in timpul concediului de odihna sau al concediului fara plata beneficiaza de indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca, concediul de odihna sau fara plata fiind intrerupt, urmand ca zilele neefectuate sa fie reprogramate.

     Cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca se determina prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul.

     Cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, determinata de tuberculoza, SIDA, neoplazii, precum si de o boala infectocontagioasa din grupa A si de urgente medico-chirurgicale este de 100% din baza de calcul.
3. Care sunt inregistrarile contabile pentru crestere copil pana la 2 ani, in cazul in care se incaseaza prin banca o parte din indemnizatie, CAS-ul firmei fiind mai mic decat indemnizatia?

    Pana la data de 01.01.2006 indemnizatia aferenta concediului pentru cresterea copilului se suporta integral din bugetul asigurarilor sociale de stat (art. 120 alin. (1) din Legea nr. 19/2000).

Calcul si plata indemnizatiei se faceau lunar de catre angajator, cel mai tarziu odata cu lichidarea drepturilor salariale pe luna respectiva. Solicitarea acestui drept de asigurari sociale se facea in baza unei cereri-tip aprobate prin Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 19/2000. In cazul salariatilor, cererea-tip se depunea de catre angajator impreuna cu declaratia privind evidenta nominala a salariatilor. Cererea-tip era reglementata in Anexa nr. 39 la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 19/2000.

     Suma de bani datorata cu titlu de indemnizatie, se deducea din contributia datorata de angajator catre bugetul asigurarilor sociale de stat. In masura in care cuantumul contributiei datorate cu titlu de indemnizatie era mai mare decat contributia lunara datorata de angajator, acesta depunea la casa teritoriala de pensii dispozitia de incasare si documentatia necesara.

Incepand cu data de 01.01.2006, angajatorul nu mai are posibilitatea sa compenseze indemnizatia sau stimulentul cu CAS-ul datorat.

Ti-a placut acest articol? Trimite-l si prietenilor tai!


Data aparitiei: 28 Aprilie 2006



Votati pagina "Concedii medicale - plata si inregistrarile contabile":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

Adeverinta De Vechime De La CAP (Cooperativa Agricola De Productie)

Intrebare: Buna seara, Am si eu o intrebare...sper ca cineva sa imi poata da un raspuns. Mama si-a depus dosarul pentru pensie anticipata si i-a fost respins pe motiv ca ii mai trebuie un an. Ea are 3 ani vechime la fostul CAP (vorbesc de dinainte de 1989) si i-au spus sa trimita o adeverinta cu aceasta vechime de la Primarie. A fost sa o ceara si primaria a spus ca nu mai are statele de atunci...ca le-a pierdut...Desi toti stiu ca ea a lucrat (multi dintre actualii de la primarie au lucrat cu ea atunci), nu ii pot da adeverinta pentru ca nu gasesc dosarele alea sau ce o fi... Intrebarea mea este: aceste state, hartii, dosare...nu se mai pastreaza in alt loc in afara de Primariile din Comune? Poate arhive, casa de pensii, directii agricole?? Daca primaria pierde o hartie pierzi toata vechimea (3 ani in cazul mamei mele)? Multumesc frumos. O seara buna!

Raspuns: Mergeti la Arhivele Nationale. Pentru companiile inchise dupa '90 dosarele de personal ar trebui sa ... citeste tot raspunsul aici



ARTICOLE SIMILARE



ULTIMELE ARTICOLE







Din reteaua RS:
Info tva | Blogul Specialistului | Carti de afaceri | Campeanu.ro | Contabilitate si fiscalitate | Timp liber
Idei de afaceri | Librarie de afaceri | Libraria R&S | Management | Stiri juridice | Agricultura | AdSense



Utile
    Afaceri profitabile cu ferme     Codul fiscal     Declaratii fiscale     Legea Contabilitatii     Monitorul Oficial     Codul civil 2014     Codul penal 2014     Legislatie TVA



LegislatiaMuncii.ro poza

© 2006 - 2014 Rentrop & Straton. All rights reserved.
Privacy Policy | RSS RSS Flux RSS 2.0     Sitemap XML Sitemap XML     Autori     Termeni si conditii     Contact

SATI
Codul Muncii s-a schimbat!
Atentie la modificarile din REVISAL si Evaluarea Angajatilor aparute noua lege din 2014

Descarcati gratuit Raportul Special

"Modificari in Codul Muncii - noutati REVISAL si Evaluarea Angajatilor"

Da, vreau sa primesc newsletterul Legislatia Muncii