Studiu de caz: Criteriile care stau la baza incadrarii persoanelor in locuri de munca in conditii speciale

sanatatea in muncaincadrare conditii de lucru specialemedicina muncii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Valabil la 9.09. 2011

Pentru a veni in sprijinul angajatorilor in ceea ce priveste incadrarea in locuri de munca in conditii speciale, se vor face prin cele ce urmeaza mai multe precizari de interes general sustinute de argumente legislative. Incadrarea locurilor de munca in grupa I de munca s-a realizat anterior datei de 1 aprilie 2001, iar activitatea pe durata programului normal de lucru din luna respectiva se desfasoara numai in locuri de munca speciale. La locurile de munca in conditii speciale sunt prezenti factori de risc care nu pot fi inlaturati, chiar daca s-au luat masurile tehnice si organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea acestora, in conformitate cu legislatia de securitate si sanatate in munca in vigoare.


Trebuie precizat si ca sunt afectate, din cauza, in exclusivitate, a unor cauze profesionale, sanatatea si securitatea persoanelor care lucreaza in locuri de munca in conditii speciale. Aceste efecte sunt inregistrate pe perioada ultimilor 15 ani. Sunt afectate capacitatea de munca si starea de sanatate a persoanelor care lucreaza in locuri de munca in conditii speciale. Evaluarea se face, in baza datelor medicale inregistrate la nivelul cabinetelor medicale de intreprindere, de catre structurile medicale de medicina muncii sau la comisiile de expertizare a capacitatii de munca, pe perioada ultimilor 15 ani.

In ceea ce priveste metodologia pe care trebuie sa o urmeze angajatorul pentru incadrarea locurilor de munca in conditii speciale, se va avea in vedere faptul ca vor fi nominalizate locurile de munca pentru care solicitati incadrarea in conditii speciale. Aceasta nominalizare va fi realizata impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor, in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca, ori cu lucratorul desemnat.

Angajatorul se va adresa Inspectoratului Teritorial de Munca pe raza caruia se afla locurile de munca respective sau Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare solicitarea de verificare a activitatilor cuprinse in lista locurilor de munca in conditii speciale. Aceasta solicitare va fi initiata impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor, in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca, ori cu lucratorul desemnat.

In plus, va avea loc verificarea locurilor de munca, nominalizate de angajator, de catre Inspectoratul Teritorial de Munca sau de catre Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare. Aceasta verificare vizeaza indeplinirea masurilor tehnico-organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea riscurilor profesionale prevazute de legislatia privind securitatea si sanatatea in munca, ori in normele fundamentale de securitate radiologica, dupa caz, si este confirmata prin intocmirea unui proces-verbal.

Angajatorul va solicita, impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor, in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca, ori cu lucratorul desemnat, efectuarea expertizei tehnice, in vederea identificarii factorilor de risc care nu pot fi inlaturati, precum si a efectelor lor asupra lucratorilor. De asemenea, vor fi solicitate, impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor, in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca, ori cu lucratorul desemnat, efectuarea expertizei medicale, in vederea identificarii si interpretarii datelor medicale inregistrate la nivelul cabinetelor medicale de intreprindere, al structurilor medicale de medicina muncii si al comisiilor de expertizare a capacitatii de munca.

Solicitarea depusa de angajator la Inspectoratul Teritorial de Munca sau la Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, pentru verificarea locurilor de munca nominalizate, va cuprinde obligatoriu urmatoarele date: unitatea, sectia, atelierul, locul de munca, descrierea activitatii de baza desfasurate, precum si categoriile profesionale si numarul de angajati.

Pentru a obtine avizele de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale, angajatorul depune la secretariatul Comisiei pentru acordarea avizelor de incadrare in conditii speciale un dosar cuprinzand urmatoarele documente:

- Lista cu categoriile profesionale si numarul de angajati, in raport cu fiecare categorie, ce urmeaza sa fie incadrati in conditii speciale, inclusiv confirmarea faptului ca activitatea pe durata programului normal de lucru din luna respectiva se desfasoara numai in locuri de munca speciale. Acest document va fi semnat de dvs., in calitate de angajator, si de sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, de reprezentantii angajatilor, in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca, ori de lucratorul desemnat.

- Dovada incadrarii locului de munca in grupa I de munca, conform reglementarilor existente pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Dovada va fi semnata de dvs., in calitate de angajator.

- Procesul-verbal intocmit de Inspectoratul Teritorial de Munca sau de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, dupa caz, cu specificatia in clar ca au fost luate sau nu au fost luate masurile tehnice si organizatorice pentru eliminarea si/sau diminuarea riscurilor, prevazute in legislatia de securitate si sanatate in munca sau in normele fundamentale de securitate radiologica, dupa caz.

- Rezultatul expertizei tehnice, prin care se confirma existenta unor factori de risc care nu pot fi inlaturati.

- Procesul-verbal incheiat de institutia care a efectuat expertiza medicala.

In urma analizarii dosarului de catre Comisia pentru acordarea avizelor de incadrare in conditii speciale, se acorda avizul sau se respinge motivat solicitarea de emitere a acestuia.

NOUTATI din Legislatia muncii

Atentie: Trebuie sa va actualizati Regulamentul Intern!


Important! Au aparut prevederi noi obligatorii referitoare la:

-> concediul paternal
-> distribuirea bacsisului catre salariati
-> programul flexibil de lucru
-> supravegherea video a activitatii in firma etc.
-> protectia avertizorilor de integritate !
 
Aflati informatii complete din lucrarea Regulamentul intern in avantajul dvs. Ghid complet

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
sanatatea in muncaincadrare conditii de lucru specialemedicina muncii

Data aparitiei: 08 Septembrie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Studiu de caz: Criteriile care stau la baza incadrarii persoanelor in locuri de munca in conditii speciale Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]