Studiu de caz: Ce poate face angajatorul pentru a evita stresul in companie

factori de strescompanieriscuri stresangajati
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Valabil la 2.09.2011

Stresul la locul de munca reprezinta o problema pe care foarte multi angajatori nu o trateaza cu seriozitate si nu identifica riscurile pe care acest factor le poate crea pentru societate. In schimb, in alte tari acestui aspect legat de campul muncii i se acorda importanta pe care o merita si sunt mereu dezbatute si gasite solutii pentru combaterea potentialilor factori de stres in cadrul companiilor. Astfel, in Uniunea Europeana, stresul in munca reprezinta a doua problema de sanatate legata de activitatea profesionala, dupa afectiunile dorsale, printre cele mai des intalnite probleme de sanatate de la locul de munca. Acesta afecteaza 28% dintre angajatii UE.

Stresul in munca poate fi cauzat de riscuri psihosociale cum sunt proiectarea activitatilor, organizarea muncii si management, de exemplu: solicitari profesionale deosebite si posibilitati reduse de control asupra propriei activitati sau probleme cum ar fi violenta si hartuirea la locul de munca. Unele riscuri fizice cum sunt zgomotul si temperatura din mediul de munca pot, de asemenea, sa cauzeze stresul in munca.

Pentru o definitie cat se poate de clara, se poate spune ca stresul legat de activitatea profesionala apare atunci cand solicitarile mediului de munca depasesc capacitatea angajatilor de a le face fata sau de a le mentine sub control. Stresul nu este o boala in sine, dar daca este intens si de durata, poate sa conduca la aparitia unor probleme de sanatate mentala si fizica.

Starea de presiune, poate sa imbunatateasca performantele si sa aduca o anumita satisfactie in munca, prin atingerea obiectivelor urmarite. Dar atunci cand presiunile depasesc anumite limite, ele conduc la stres. si aceasta situatie nu este favorabila nici pentru angajatii dvs., nici pentru firma dvs.

Angajatorul isi poate da seama de gradul de stres din companie daca tine seama de mai multe semne care se pot manifesta la nivelul organizatiei:
-    Absenteism si fluctuatie a personalului, nerespectarea programului de lucru, probleme de disciplina, intimidari, comunicari agresive, izolare.
-    Reducerea performantelor sau a calitatii produselor ori serviciilor, accidente de munca, procese decizionale deficitare, erori.
-    Cresterea cheltuielilor de compensare sau a celor pentru ingrijiri medicale, solicitarea serviciilor de sanatate.

Alte semne de stres se pot manifesta la nivelul individului:
-    Comportament agresiv (abuzuri verbale, violenta, intimidare sau hartuire).
-    Performanta scazuta in munca, neimplicare.
-    Dureri dorsale, probleme cardiace, ulcere gastrice, hipertensiune, afectarea sistemului imunitar.

Angajatorul are astfel obligatia legala de a proteja sanatatea si securitatea in munca a salariatilor din cadrul unitatii. Neluarea vreuneia dintre masurile legale de securitate si sanatate in munca de catre persoana care avea indatorirea de a lua aceste masuri, daca se creeaza un pericol grav si iminent de producere a unui accident de munca sau de imbolnavire profesionala, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 2 ani sau cu amenda, conform art. 37 alin. (1) din Legea nr. 319/2006.

In concluzie, angajatorul trebuie sa identifice riscurile de stres in munca, sa identifice persoanele care pot fi afectate de stres si in ce mod, sa evalueze riscurile si sa adopte masuri de prevenire, inainte ca lucratorii sa fie afectati de stres.

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
factori de strescompanieriscuri stresangajati

Data aparitiei: 02 Septembrie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Studiu de caz: Ce poate face angajatorul pentru a evita stresul in companie Nota: 4.63 din 5 - 4 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

eNews Resurse Umane

Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern
Descarcati GRATUIT raportul special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"
 

 


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]