Studiu de caz: Contributiile in cazul veniturilor din contracte de comision obtinute din strainatate

Coul fiscalformularul 201acte de comertLegea 263/2010
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pentru o ilustrare concreta a unui caz de plata a impozitului in situatia existentei unui contract de comision obtinut din strainatate, se considera ca activitatea in cauza poate fi desfasurata in oricare dintre tarile indicate de catre comitent. In acelasi timp, plata comisionului se face din tara in care se afla comitentul catre un cont bancar din Romania. In consecinta, cetateanul roman va trebui sa se asigure ca isi indeplineste toate obligatiile in ceea ce priveste declararea impozitului obtinut din strainatate si plata taxelor si a contributiilor.

Legea prevede prin art. 40 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, ca in cazul persoanelor fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, impozitul pe venit se aplica veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei. Potrivit art. 90 alin.(2) din acelasi cod, veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia.
Persoana fizica are obligatia sa declare veniturile realizate din strainatate completand formularul 201 - "Declaratie privind impozitul pe veniturile realizate din strainatate", pana la data de 15 mai a anului urmator celui de realizare a venitului.

Stabilirea impozitului anual se face de catre organul fiscal care va emite si o decizie de impunere.  Diferentele de impozit ramase de achitat, conform deciziei de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.

In ceea ce priveste impozitarea veniturilor obtinute din strainatate, aceasta se face in functie de natura acestora conform regulilor proprii stabilite de Codul fiscal. Daca pentru aceste venituri persoana fizica este supusa impozitului pe venit si in Romania si in Cipru, aceasta va avea dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat in Romania a impozitului platit in Cipru, in conditiile prevazute de art. 91 din Codul fiscal. Potrivit acestuia, creditul fiscal extern se acorda daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain in care s-a platit impozitul;
b) impozitul platit in strainatate, pentru venitul obtinut in strainatate, a fost efectiv platit in mod direct de persoana fizica sau de reprezentantul sau legal ori prin retinere la sursa de catre platitorul venitului. Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain respectiv;
c) venitul pentru care se acorda credit fiscal face parte din una dintre categoriile de venituri prevazute la art. 41.

Trebuie, asadar, mentionat ca, prin definitie, creditul fiscal extern se acorda la nivelul impozitului platit in strainatate, aferent venitului din sursa din strainatate, dar nu poate fi mai mare decat partea de impozit pe venit datorat in Romania, aferenta venitului impozabil din strainatate.

Referitor la contractul de comision, acesta este contractul prin care o parte, numita comisionar, se obliga pe baza imputernicirii celeilalte parti, numita comitent, sa incheie anumite acte de comert, in nume propriu, dar pe seama comitentului, in schimbul unei remuneratii, numita comision. Savarsind acte de comert, ca profesiune obisnuita, persoana in cauza dobandeste calitatea de comerciant si are obligatia de a cere inmatricularea in registrul comertului. Aceasta obligatie deriva din prevederile art. 1 alin. (1) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului potrivit carora, comerciantii, inainte de inceperea comertului, precum si alte persoane fizice sau juridice, prevazute in mod expres de lege, inainte de inceperea activitatii acestora, au obligatia sa ceara inmatricularea in registrul comertului, iar in cursul exercitarii si la incetarea comertului sau, dupa caz, a activitatii respective, sa ceara inscrierea in acelasi registru a mentiunilor privind actele si faptele a caror inregistrare este prevazuta de lege. Pe cale de consecinta, cetateanul roman are obligatia de solicita autorizarea ca persoana fizica independenta, urmand ca, in aceasta calitate sa incheie contractele de comision.

O persoana fizica neautorizata poate incheia contracte de comision, ocazional, pur intamplator.
Indiferent daca obtine sau nu si alte venituri, persoana fizica are obligatia declararii si achitarii contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate, in conformitate cu prevederile Legii 95/2006.

Persoana fizica nu va datora contributia la sistemul asigurarilor sociale daca beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de Legea 263/2010 sau daca se regaseste in una dintre urmatoarele situatii:
- desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, inclusiv soldatii si gradatii voluntari;
- sunt functionarii publici;
- sunt cadre militare in activitate, soldati, gradatii voluntari, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale;
- realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, din drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 131 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si din contracte/conventii incheiate potrivit Codului civil.
- isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu cele ale persoanelor prevazute la pct. I;
- beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii, denumite in continuare someri;
- sunt cadre militare trecute in rezerva, politisti, functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare ale caror raporturi de serviciu au incetat, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, care beneficiaza de ajutoare lunare ce se asigura din bugetul de stat, in conditiile legii.

Daca persoana fizica nu se regaseste in una dintre aceste situatii si obtine, exclusiv din contracte de comision sau din alte activitati independente, un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel putin de 4 ori castigul salarial mediu brut (2.022 lei in anul 2011), este obligata sa se asigure in sistemul public de pensii conform art. 6 pct. IV din Legea 263/2010.

Persoana fizica este obligata sa declare un nivel minim de venituri asigurate de 35% din castigul salarial mediu brut si maxim de 5 ori valoarea acestuia si sa achite contributia de asigurari sociale la nivelul cotei integrale corespunzatoare conditiilor de munca conform art. 31 si art. 36 din Legea 263/2010. La sistemul asigurarilor pentru somaj, persoana fizica care obtine venituri din contracte de comision (activitati independente) se poate asigura optional, conform art.20 din Legea 76/2002 , cu modificarile si completarile ulterioare.

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Coul fiscalformularul 201acte de comertLegea 263/2010

Data aparitiei: 22 Iulie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Studiu de caz: Contributiile in cazul veniturilor din contracte de comision obtinute din strainatate Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Detasare salariat. Statul in care se platesc contributiile socialeIntrebare: In cazul in care avem un salariat detasat in UE de 5 ani de zile cu reinnoire detasare la 6 luni, unde trebuie sa ii fie declarate taxele, in Romania sau in tara unde isi desfasoara activitatea, tinand cont de Articolul 12 Reguli speciale in care se mentioneaza: (1) Persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Certificat medical cod 08. CASS ianuarie - aprilieIntrebare: OUG 34/2024 care intra in vigoare incepand cu data de 12 aprilie prevede eliminarea CASS CM 08 Intrebarea mea este: Daca am o salariata care a beneficiat de CM 08 din data 27.12 2023 (CM initial dec 2023) pana la data de 30.04.2024 (perioada de acordare inceteaza dupa data de 12.04.2024), conform Oug 32 trebuie sa ii fac recalculul indemnizatiei nete (sa nu mai retin CASS) pentru perioada ian-martie? Pentru luna aprilie nu retin CASS.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]