Criteriile de evaluare - o diferenta nesesizata si solutia corecta

codul munciicriterii de evaluarecriterii de performantaangajator
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Salariatii se tem ca prin modificarile Codului muncii angajatorii vor avea posibilitatea de a fixa criterii de evaluare abuzive, "imposibile", stabilite in mod unilateral. Concluzia este gresita, temerea este neintemeiata.

In primul rand, nici pana acum nu erau interzise criteriile de performanta, dupa cum nici de acum incolo nu sunt obligatorii.

La art. 17 alin. 2, tot prin modificarile Codului muncii, s-au introdus si criteriile de evaluare a activitatii.

Articolul 17 alin. 4, modificat, precizeaza: "orice modificare a unuia dintre elementele prevazute la alin. (2) in timpul executarii contractului individual de munca impune incheierea unui act aditional la contract, intr-un termen de 20 zile lucratoare de la data aparitiei modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege".

Tragem concluzia: orice stabilire sau modificare a criteriilor de evaluare a activitatii se face prin act aditional, adica prin INTELEGEREA dintre angajator si salariat. Ce se intampla daca salariatul nu vrea sa isi asume criteriile de evaluare a activitatii?
Ca sa gasim solutia trebuie sa imbinam prevederile legale cu practica din domeniul resurselor umane. Un articol de lege, modificat prin Legea nr. 40/2011, face aceasta legatura care conduce la solutie.

Astfel, s-a introdus in art. 40 din Codul muncii, printre drepturile angajatorului, pe acela de a stabili obiectivele de performanta individuala, precum si criteriile de evaluare a realizarii acestora.

Articolul trebuie corelat cu prevederile modificate ale art. 258, care, la lit. f), arata ca Regulamentul intern va cuprinde, in mod obligatoriu, "criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor".

Solutia apare daca nu facem confuzie intre:
- obiectivele de performanta individuala
- criteriile de evaluare a realizarii acestora.

Faptul ca sunt doua aspecte diferite e relevat atat de practicile de managementul resurselor umane, cat si de Codul muncii, care la art. 40 alin. 1, lit. f), nou introdus si mentionat mai sus, face aceasta distinctie.

Concluzia devine acum limpede: potrivit art. 17 alin. 2, contractul de munca nou sau actul aditional cuprinde NU obiectivele de performanta, ci doar criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului (adica modul de aplicare a punctajelor).
Regulamentul intern, in schimb, cuprinde "1. criteriile si 2. procedurile de evaluare profesionala a salariatilor" (potrivit art. 258 lit. i, nou introdusa prin modificarile Codului muncii).

Deci avem distinctia clara intre:
1. obiective de performanta – le stabileste angajatorul (spre ex: cresterea vanzarilor);
2. criterii de evaluare a activitatii – se stabilesc prin contractul de munca (pentru noii salariati) sau prin act aditional (pentru actualii salariati) si prin Regulamentul intern – ex: cresterea vanzarilor cu 5% - 1 pct.; cu 10% - 2 pct etc.
3. procedurile de evaluare – se stabilesc prin Regulamentul Intern.

Singura solutie posibila e “in doi timpi":
a) criteriile de evaluare se stabilesc in Regulamentul intern, care trebuie incheiat cu consultarea sindicatului, NU cu avizul/aprobarea acestuia (e o diferenta pe care multi angajatori nu o fac; deci chiar daca sindicatul nu e de acord, dar a existat o consultare, procedura e indeplinita!).
b) prin contractul de munca (la incheierea acestuia) sau prin act aditional (pe parcursul derularii raportului de munca) se scrie limpede: “criteriile de evaluare profesionala sunt cele prevazute in Regulamentul intern" – iar prin aceasta trimitere angajatorul are libertate de a le stabili si a le modifica.

Mai limpede spus, salariatul NU mai trebuie sa fie de acord cu criteriile de performanta, deoarece acestea sunt stabilite de angajator (art. 40 alin. 1 lit f). In schimb, in mod normal, criteriile de evaluare ar trebui asumate prin act aditional (art. 17 alin. 4 coroborat cu art. 17 alin. 2 lit. d^1(. Iar daca nu sunt asumate, oricum Regulamentul intern le prevede (art. 258), iar Regulamentului intern trebuie sa i se supuna toti salariatii.

Inca o problema care poate genera greseli: criteriile de performanta se stabilesc "la nivelul angajatorului" – aceasta nu inseamna ca trebuie criterii unice la nivel de unitate, pentru toate posturile. (Practica evaluarii salariatilor arata ca daca criteriile sunt generale, atunci sunt deopotriva interpretabile si destul de greu de adaptat fiecarei grupe de salariati. Daca unitatea este alcatuita dintr-un "bloc" de meserii – ex. zidari, zugravi si faiantari – atunci puteti sa aplicati criterii unitare).

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU! S-a modificat legislatia privind acordarea diurnei in 2024!


Principala modificare a fost introdusa prin OG 16!

Este o modificare care creeaza neclaritati majore in situatii practice care privesc:
1) incadrarea deplasarii salariatului in delegare sau in deplasare la locul de munca
2) stabilirea plafonului neimpozabil in functie de incadrarea deplasarii pentru toti salariatii
3) stabilirea plafonului neimpozabil al indemnizatiilor cuvenite soferilor

Descoperiti alte noutati in Diurna legala in Romania si in strainatate.

...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
codul munciicriterii de evaluarecriterii de performantaangajator

Data aparitiei: 20 Mai 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Criteriile de evaluare - o diferenta nesesizata si solutia corecta Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

eNews Resurse Umane

Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern
Descarcati GRATUIT raportul special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"
 

 


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]