Reguli concrete privind disciplina muncii

regulamentul interncodul muncii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cel mai important capitol al regulamentului intern il constituie cel dedicat disciplinei muncii. De fapt, dat fiind ca organizarea muncii si sanctionarea abaterilor disciplinare sunt de competenta exclusiva a angajatorului, regulamentul intern - act unilateral al acestuia - este cel mai potrivit document pentru reglementarea aspectelor legate de disciplina muncii.

Trebuie sa nu pierdem din vedere faptul ca nici o sanctiune disciplinara nu se va putea aplica in mod corect daca nu exista un text expres care sa interzica fapta savarsita de catre salariat si sa o califice ca abatere disciplinara.

Or, daca nu am prevazut in regulamentul intern ca o anumita fapta se poate sanctiona disciplinar, numai daca o astfel de prevedere exista deja in lege sau in contractul colectiv ori individual de munca fapta respectiva se mai poate sanctiona.

De aceea, capitolul dedicat disciplinei muncii trebuie elaborat atent si reportat mereu la specificul unitatii.

In principiu, este posibil ca anumite aspecte de natura disciplinara sa fie negociate prin contractul colectiv de munca. Cu toate acestea, nu recomandam o astfel de practica, deoarece tot ceea ce tine de disciplina muncii trebuie inteles ca fiind de competenta exclusiva a angajatorului si, deci, in limita prevederilor legale, nenegociabil.

Astfel, prin regulamentul intern, veti impune un set de reguli de conduita in firma si in raporturile de munca. Fiecare salariat va avea nu numai obligatia de a presta munca, potrivit prevederilor contractuale si fisei postului, dar si de a respecta aceste reguli de conduita. Cel care nu o face, va putea fi sanctionat, indiferent daca si-a indeplinit celelalte atributii de  serviciu.

Potrivit art. 40 alin. (1) lit. e) din Codul muncii, angajatorul are, intre altele, dreptul “sa constate savarsirea abaterilor disciplinare si sa aplice sanctiunile corespunzatoare, potrivit legii, contractului colectiv de munca aplicabil si regulamentului intern”.
Intr-adevar, art. 263 prevede ca angajatorul dispune de prerogativa disciplinara, avand dreptul de a aplica, potrivit legii, sanctiuni disciplinare salariatilor sai ori de cate ori constata ca acestia au savarsit o abatere  disciplinara.

In materie disciplinara, anchetatorul este si acuzator; angajatorul este partea lezata prin savarsirea abaterii, tot el este cel care constata fapta, o cerceteaza, dozeaza sanctiunea disciplinara si o aplica.

Data fiind importanta capitolului dedicat disciplinei muncii din regulamentul intern, este esential sa stim cum anume trebuie redactat acesta. O prima observatie: regulamentul intern va cuprinde reguli concrete de disciplina, adica nu generalitati, nu interdictii vagi, nu prevederi neaplicabile, ci norme adaptate perfect specificului unitatii
dumneavoastra, care sa exprime regulile pe care doriti sa le impuneti in relatiile dintre salariati, in relatiile pe verticala din firma, dar si in relatiile dintre salariati si clienti, beneficiari, colaboratori etc.

Fireste insa, prerogativa disciplinara a angajatorului este limitata la propriii salariati. Ca urmare, regulamentul intern se va putea referi numai la acestia.

Exemplu:

Nu se pot cuprinde in regulamentul intern reguli disciplinare privindu-i pe:

-  cei care presteaza munca in temeiul unei obligati legale;
-  cei care se afla in delegatie in unitatea dumneavoastra;
-  cei care sunt incadrati cu contract civil;
-  studentii aflati in practica in cadrul firmei;
-  mandatarii si administratorii firmei care nu au calitatea de salariati;
-  persoanele fizice autorizate care lucreaza in beneficiul firmei;
-  persoanele care lucreaza in temeiul unui contract de drepturi de autor etc.

Fac exceptie normele de securitate si sanatate in munca, norme obligatorii pentru toate persoanele care lucreaza la sediul firmei, indiferent de temeiul legal in care o fac.

Precizam insa ca in sectorul public, regulamentul intern le este obligatoriu nu numai personalului contractual, dar si functionarilor publici care lucreaza in institutia respectiva.

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
regulamentul interncodul muncii

Data aparitiei: 28 Martie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Reguli concrete privind disciplina muncii Nota: 4.5 din 5 - 3 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]