Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
legislatiamuncii.ro cauta meniu
Raporturile de munca ale PFA

 

Cele cateva zeci de obligatii ale angajatorului in favoarea sanatatii salariatilor

sanatatesecuritatemunca
A fi angajator nu e chiar simplu. Lasam aspectele manageriale, fiscale, de angajare si coordonare, care sunt un munte de obligatii.


Ne referim acum la unele care "merg si asa"... in conceptia angajatorilor. Pana cand nu mai "merg" si, cum spune ardeleanul, "pusca".

Intr-o exprimare tradusa fidel din Directivele europene, pentru un angajator roman activitatile de prevenire si protectie in cadrul intreprinderii si/sau al unitatii sunt urmatoarele:

  • identificarea pericolelor si evaluarea riscurilor pentru fiecare componenta a sistemului de munca, respectiv executant, sarcina de munca, mijloace de munca/echipamente de munca si mediul de munca pe locuri de munca/posturi de lucru;
  • elaborarea si actualizarea planului de prevenire si protectie;
  • elaborarea de instructiuni proprii pentru completarea si/sau aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca, tinand seama de particularitatile activitatilor si ale unitatii/intreprinderii, precum si ale locurilor de munca/posturilor de lucru;
  • propunerea atributiilor si raspunderilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca, ce revin lucratorilor, corespunzator functiilor exercitate, care se consemneaza in fisa postului, cu aprobarea angajatorului;
  • verificarea cunoasterii si aplicarii de catre toti lucratorii a masurilor prevazute in planul de prevenire si protectie, precum si a atributiilor si responsabilitatilor ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca, stabilite prin fisa postului;
  • intocmirea unui necesar de documentatii cu caracter tehnic de informare si instruire a lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
  • elaborarea tematicii pentru toate fazele de instruire, stabilirea periodicitatii adecvate pentru fiecare loc de munca, asigurarea informarii si instruirii lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca si verificarea cunoasterii si aplicarii de catre lucratori a informatiilor primite;
  • elaborarea programului de instruire-testare la nivelul intreprinderii si/sau unitatii;
  • asigurarea intocmirii planului de actiune in caz de pericol grav si iminent si asigurarea ca toti lucratorii sa fie instruiti pentru aplicarea lui;
  • evidenta zonelor cu risc ridicat si specific;
  • stabilirea zonelor care necesita semnalizare de securitate si sanatate in munca, stabilirea tipului de semnalizare necesar si amplasarea conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 971/2006 privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/sau sanatate la locul de munca;
  • evidenta meseriilor si a profesiilor prevazute de legislatia specifica, pentru care este necesara autorizarea exercitarii lor;
  • evidenta posturilor de lucru care necesita examene medicale suplimentare;
  • evidenta posturilor de lucru care, la recomandarea medicului de medicina muncii necesita testarea aptitudinilor si/sau control psihologic periodic;
  • monitorizarea functionarii sistemelor si dispozitivelor de protectie, a aparaturii de masura si control, precum si a instalatiilor de ventilare sau a altor instalatii pentru controlul noxelor in mediul de munca;
  • verificarea starii de functionare a sistemelor de alarmare, avertizare, semnalizare de urgenta, precum si a sistemelor de siguranta;
  • informarea angajatorului, in scris, asupra deficientelor constatate in timpul controalelor efectuate la locul de munca si propunerea de masuri de prevenire si protectie;
  • intocmirea rapoartelor si/sau a listelor prevazute de actele normative, inclusiv cele referitoare la vibratii, zgomot pe santiere temporare si mobile;
  • evidenta echipamentelor de munca si urmarirea ca verificarile periodice si, daca este cazul, incercarile periodice ale echipamentelor de munca sa fie efectuate de persoane competente, conform prevederilor din H.G. nr. 1.146/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea in munca de catre lucratori a echipamentelor de munca;
  • identificarea echipamentelor individuale de protectie necesare pentru posturile de lucru din intreprindere si intocmirea necesarului de dotare a lucratorilor cu echipament individual de protectie, conform prevederilor H.G. nr. 1.048/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea de catre lucratori a echipamentelor individuale de protectie la locul de munca;
  • urmarirea intretinerii, manipularii si depozitarii adecvate a echipamentelor individuale de protectie si a inlocuirii lor la termenele stabilite, precum si in celelalte situatii prevazute de H.G. nr. 1.048/2006;
  • participarea la cercetarea evenimentelor;
  • intocmirea evidentelor conform competentelor legale;
  • elaborarea rapoartelor privind accidentele de munca suferite de lucratorii din intreprindere si/sau unitate, in conformitate cu prevederile legale;
  • urmarirea realizarii masurilor dispuse de catre inspectorii de munca, cu prilejul vizitelor de control si al cercetarii evenimentelor;
  • colaborarea cu lucratorii si/sau reprezentantii lucratorilor, serviciile externe de prevenire si protectie, medicul de medicina muncii in vederea coordonarii masurilor de prevenire si protectie;
  • colaborarea cu lucratorii desemnati/serviciile interne/serviciile externe ai/ale altor angajatori, in situatia in care mai multi angajatori isi desfasoara activitatea in acelasi loc de munca;
  • urmarirea actualizarii planului de avertizare, a planului de protectie si prevenire si a planului de evacuare;
  • propunerea de sanctiuni si stimulente pentru lucratori, pe criteriul indeplinirii atributiilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
  • propunerea de clauze privind securitatea si sanatatea in munca la incheierea contractelor de prestari de servicii cu alti angajatori, inclusiv la cele incheiate cu angajatori straini;
  • intocmirea unui necesar de mijloace materiale pentru desfasurarea acestor activitati.

Toate acestea permanent, toate acestea dezvoltate, toate acestea urmarite...
Am terminat.
Ba nu.

Atentie!
Masurile privind securitatea, sanatatea si igiena in munca nu trebuie sa comporte in nicio situatie obligatii financiare pentru lucratori.

Si inca o data: atentie!

Bune practici in HR
Bune practici in HR

Vezi detalii aici

Procedura completa la angajare
Procedura completa la angajare

Vezi detalii aici

Ghid Complet pentru Departamentul HR
Ghid Complet pentru Departamentul HR

Vezi detalii aici




Chiar si in ipoteza in care pentru exercitarea atributiilor si indeplinirea obligatiilor de mai sus angajatorul apeleaza la servicii externe, Legea nr. 319/2006 prevede expres ca angajatorul nu este exonerat de responsabilitatile legale ce ii revin conform celor de mai sus.

Acum am terminat. De aici incolo pandeste Inspectia Muncii.

E excelent sa fii angajator, pe cuvant!

Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Data aparitiei: 21 Martie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Cele cateva zeci de obligatii ale angajatorului in favoarea sanatatii salariatilor Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Sarbatorile Legale Pot Fi Considerate Intrerupere A Vechimii In Munca?Intrebare: Buna ziua, In curand voi acumula 10 ani de vechime in invatamant fiind incadrat pe un post didactic auxiliar.In urma cu 3 ani am schimbat locul de munca, mai precis in data de 30.04.2014 dar fiindca 1 respectiv 2 mai au fost declarate zile libere de catre guvern, aceste zile fiind urmate de week-end, nu am putut incepe serviciul decat cu data de 5 mai. in situatia aceasta, pot beneficia de acordarea sporului de stabilitate sau desi nu am avut posibilitatea legala de a avea continuitate, aceste
 

Raspuns: Vechimea in munca se calculeaza in zile calendaristice.Asa cum prezentati dvs. problema zilele respe... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“Noutatile anului 2017 in REVISAL”
exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

REVISAL-ul a fost modificat (din nou) in 2017

 
Descarca GRATUIT raportul special
Noutatile anului 2017 in REVISAL
 
Toate schimbarile aparute in REVISAL
sunt explicate detaliat in raportul
 
"Noutatile anului 2017 in REVISAL"

 

 

 

 

 
 
 



 
REVISAL-ul a fost modificat in 2017!
Atentie la toate noutatile aduse de modificarea legii! Este obligatoriu sa respectati noua lege in 2017.

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutatile anului 2017 in REVISAL"

Da, vreau sa primesc newsletterul Legislatia Muncii
[x]