Consultanta in afaceri | Manager
 

Care sunt cerintele minime de pregatire pentru a fi responsabil SSM conform noii legislatii?

Conform noiilegislatii in domeniul SSM in functie de marimea intreprinderii, activitatile in domeniul securitatii si sanatatii in munca se pot asigura, dupa caz, de catre angajator, de unul sau mai multi lucratori desemnati de catre angajator, prin serviciul intern de prevenire si protectie sau prin serviciile externe, in conformitate cu dispozitiile cuprinse in art. 16, 17, 18 si 19 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 aprobate prin HG 1425/2006.

Potrivit dispozitiilor art. 18 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca, in cazul intreprinderilor si/sau unitatilor care au intre 50 si 249 de lucratori, angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi lucratori ori sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie din cadrul intreprinderii.

Lucratorul care se ocupa de activitatile de prevenire si protectie este desemnat prin decizie scrisa de catre angajator din randul salariatilor incadrati cu contract individual de munca cu norma intreaga, in conformitate cu dispozitiile art. 20 alin. (1) si (2) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Angajatorul va consemna in fisa postului activitatile de prevenire si protectie pe care lucratorul desemnat are capacitatea, timpul necesar si mijloacele adecvate sa le efectueze, potrivit prevederilor alin. (3) din aceleasi norme.

In concluzie, responsabilul SSM poate fi desemnat dintre salariatii angajatorului care indeplineste cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, prin decizia scrisa a angajatorului, activitatile de prevenire si protectie fiind consemnate in fisa de post a respectivului salariat.

Cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca pentru a putea fi desemnat ca responsabil SSM sunt cele prevazute de art. 49 si art. 51 indice 1 lit. a) din norme.

Astfel, potrivit art. 49 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca corespunzatoare nivelului mediu sunt:

a)studii in invatamantul liceal filiera teoretica in profil real sau filiera tehnologica in profil tehnic;
b)curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu continut minim conform celui prevazut in anexa nr. 6 lit. B, cu o durata de cel putin 80 de ore.

Potrivit Anexei nr. 6 lit. B, continutul minim al suportului de curs destinat programelor de formare profesionala in domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazut la art. 49 alin. (1) lit. b) din normele metodologice cuprinde:

1. cadrul legislativ general referitor la securitatea si sanatatea in munca;
2. criterii generale pentru evaluarea riscurilor;
3. organizarea activitatilor de prevenire si protectie;
4. actiuni in caz de urgenta: planuri de urgenta si de evacuare, prim ajutor;
5. elaborarea documentatiilor necesare desfasurarii activitatii de prevenire si protectie;
6. evidente si raportari in domeniul securitatii si sanatatii in munca.


Securitatea si Sanatatea in Munca
Securitatea si Sanatatea in Munca

Vezi detalii

Concedii Medicale - legislatie specifica, situatii atipice
Concedii Medicale - legislatie specifica, situatii atipice

Vezi detalii

Controalul ITM va da batai de cap?
Controalul ITM va da batai de cap?

Vezi detalii




Total: 80 de ore.

Art. 49 alin. (2) din norme, precizeaza ca nivelul mediu prevazut la alin. (1) se atesta prin diploma de studii si certificatul de absolvire a cursului prevazut la alin. (1) lit. b).

Totodata, conform dispozitiilor art. 51 indice 1 lit. a) din aceleasi norme, ocupatia specifica domeniului securitatii si sanatatii in munca, necesara efectuarii activitatilor de prevenire si protectie ca lucrator desemnat de catre angajator, este tehnician in securitate si sanatate in munca.

Mentionam ca exista posibilitatea de a fi desemnat responsabil SSM indeplinind conditiile minime prevazute de art. 49 doar pentru o perioada limitata de timp avand in vedere dispozitiile art. II din HG 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG 1425/2006.

Astfel, potrivit art. II din HG 955/2010:

(1)In termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se aproba cerintele minime de pregatire si formare in domeniul securitatii si sanatatii in munca/continutul minim al programelor-cadru necesare pentru ocupatiile specifice din domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazute la art. 511 din normele metodologice aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, competentele minime si abilitatile aferente acestor ocupatii conferite prin standardele ocupationale, echivalarea intre ocupatiile specifice, precum si alte aspecte necesare aplicarii prezentei hotarari referitoare la formarea profesionala.

(2)Pana la data intrarii in vigoare a ordinului prevazut la alin. (1), in ceea ce priveste cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, raman aplicabile prevederile art. 47, 49 si 50 din normele metodologice aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3)La data intrarii in vigoare a ordinului prevazut la alin. (1) se abroga art. 47, 49 si 50 din normele metodologice aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, urmand sa fie aplicabile, dupa aceasta data, cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazute la art.511-513 din normele metodologice aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. "

In concluzie, apreciem ca la acest moment orice salariat care indeplineste cerintele minime cu precizarile facute anterior, poate indeplini activitatile privind securitatea si sanatatea in munca alaturi de atributiile postului pe care a fost angajat caz in care angajatorul trebuie sa asigure mijloacele adecvate si timpul necesar pentru ca lucratorii desemnati sa poata desfasura activitatile de prevenire si protectie conform fisei postului.

Angajatorul va stabili numarul de lucratori desemnati in functie de marimea intreprinderii si/sau unitatii si/sau riscurile la care sunt expusi lucratorii, precum si de distributia acestora in cadrul intreprinderii si/sau unitatii. Angajatorul trebuie sa asigure mijloacele adecvate si timpul necesar pentru ca lucratorii desemnati sa poata desfasura activitatile de prevenire si protectie conform fisei postului (art. 22 din Normele metodologice aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare).

Ti-a placut acest articol? Trimite-l si prietenilor tai!


Data aparitiei: 20 Ianuarie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Nota: 5 din 1 voturi
 

 
x


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

Comentarii (nr comentarii - 1)


21-Mar-2012

ATENTIE ! atat art.51^1 ... 51^3, cat si art. II din HG 955/2010 sunt abogate de HG 1242-2011 publicata in 27 dec.2011

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Incheiere De Acte Aditionale La CIM In Timpul Executarii CCCIntrebare: Buna ziua! As dori sa stiu daca, pe perioada in care un angajat se afla in concediu de crestere copil, pot fi incheiate acte aditionale la CIM cu efect in viitor (adica dupa incetarea concediului de crestere copil cu referire la perioada de dupa incheierea CCC-ului)? Si care ar fi baza legala care sa sustina acest lucru. Va multumesc anticipat!
 

Raspuns: Actul aditional se incheie in mod normal in maxim 20 de zile lucratoare de la apariatia modificarii ... citeste tot raspunsul aici


 

eNews Legislatia Muncii


Descarca GRATUIT raportul special

"Modificari in Codul Muncii - noutati REVISAL si Evaluarea Angajatilor"