Scopul principal al evaluarilor consta in analiza modului in care angajatii isi indeplinesc responsabilitatile postului si masurile de imbunatatire necesare in viitor. Ana Ber precizeaza ca sistemul de apreciere al performantelor nu poate fi implementat intr-o companie fara sa existe obiective stabilite la nivelul fiecarui angajat in functie de fisa de post. „Activitatea oricarei companii nu are nici un sens daca nu sunt stabilite obiective clare la nivel de companie, departament si angajat. Fara obiective, compania nu face altceva decat sa supravietuiasca, dar nu sa se dezvolte", crede Ber. „Scopurile principale sunt asigurarea echitatii interne si cresterea permanenta a performantei angajatilor", completeaza consultantul P&P Romania.
Performanta se masoara la nivel individual
Cea mai eficienta evaluare a performantei este cea facuta la nivel individual, intre angajat si responsabilul insarcinat cu aceasta activitate. „Din punctul meu de vedere nu vad utilitatea, relevanta sau avantajul unor evaluari comune. Evaluarile ar trebui sa fie efectuate la nivel individual si eventual, ulterior, sa fie centralizate in masura in care se urmaresc anumite obiective comune", sustine Diana Andreescu, trainer si senior consultant Global Management HR.
O data respectat acest lucru, permisiunea de a interactiona direct cu evaluatorul, poate oferi sansa ca rezultatele, obiectivele sa fie discutate si dezbatute de ambele parti. „Angajatul are dreptul la replica in cazul in care considera ca aprecierea realizata de catre manager nu corespunde realitatii. Dincolo insa de instrumentele utilizate pentru acest lucru, conteaza foarte mult in acest sistem bunul simt, responsabilitatea si sinceritatea fiecaruia dintre cei doi actori implicati - managerul si angajatul", exemplifica Ana Ber.
Pregatirea, avantaj pentru angajat
Procedura completa de evaluare a angajatilor
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Codul muncii si Legea Dialogului Social
Inainte de procesul de evaluare propriu-zis, este indicat ca angajatul sa se pregateasca, pentru a nu fi surprins de eventuale subiecte abordate sau solicitari. Ana Ber recomanda fiecarui angajat sa-si recapituleze obiectivele, rezultatele atinse, alte realizari si sa-si autoaprecieze performanta. Pe langa asta, angajatul ar putea sa-si identifice in fisa sa de post ariile-cheie de rezultate care il vor face sa contribuie cel mai eficient la realizarea obiectivelor companiei pentru urmatorul an. Nu in ultimul rand, persoana evaluata ar trebui sa-si stabileasca intre cinci si zece obiective propuse pentru ariile-cheie de rezultate identificate. „Aceste obiective vor fi analizate impreuna cu managerul si se vor stabili apoi obiectivele finale, in functie de care angajatul va fi apreciat", adauga Ber.
La ce sunt folosite informatiile de la evaluari?
Controlul si ajustarea procesului - se verifica zonele care au generat erori si se fac corectiile necesare.
Identificarea modalitatilor de actiune -se identifica modalitatile de actiune, pe departamente si pe intreaga companie. Aceste modalitati se pot referi la dezvoltarea unor programe de pregatire, modificarea unor procese din cadrul companiei etc.
Corelarea cu alte date - atunci cand performantele individuale sunt bune, iar cele ale departamentului nu sunt la un nivel ridicat, se verifica modul in care procesul de apreciere al performantelor a fost realizat si cauzele pentru care performantele departamentului nu sunt la un nivel ridicat.
Comparatii intre departamente - comparatiile au ca scop identificarea metodelor care au dus la obtinerea de performante deosebite in cadrul unui departament si generalizarea acestora la nivelul companiei.
Evidentierea - persoanele care au primit performante deosebite vor beneficia de recompensele stabilite la nivelul companiei.
Sursa: Romania libera