5. Cota de contributii pentru concedii si indemnizatii

concediul medical
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pentru anul 2007, cota de contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,85%,prevazuta la art. 4 alin. (1) si (2) si la art. 6 alin. (2), (5) si (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2007.

Pentru intregul an 2006, cota a fost de 0,75%.


IMPORTANT!
Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, cota de contributie pentru concedii si indemnizatii, destinata exclusiv finantarii cheltuielilor cu  plata indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate este de 0,85%.

Concediile medicale si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, la care au dreptul asiguratii, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt:

a) concedii medicale si indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii;
b) concedii medicale si indemnizatii pentru prevenirea imbolnavirilor si recuperarea capacitatii de munca, exclusiv pentru situatiile rezultate ca urmare a unor accidente de munca sau boli profesionale;
c) concedii medicale si indemnizatii pentru maternitate;


d) concedii medicale si indemnizatii pentru ingrijirea copilului bolnav;
e) concedii medicale si indemnizatii de risc maternal.

IMPORTANT!
Dreptul la concediile si indemnizatiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 este conditionat de plata contributiei pentru concedii si indemnizatii.


Daca initial cota de 0,75% s-a desprins din cotele de contributii de asigurari sociale stabilite prin Legea bugetului asigurarilor sociale de stat care, in temeiul art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, s-au diminuat cu 0,75 puncte procentuale, pentru anul in curs 2007, cotele de contributii de asigurari sociale stabilite prin Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2007 nr. 487/2006 nu mai cuprind cota de contributie pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate prevazuta de legislatia in vigoare.

Cota de contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,85% se achita la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate si se aplica la:

● fondul de salarii;
● veniturile supuse impozitului pe venit.

Contributia datorata de angajator

Angajatorii datoreaza cota de contributie pentru concedii si indemnizatii pentru urmatoarele categorii de asigurati cu care are raporturi  de munca (art. 1 alin. (1) lit. A si B din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005):

● persoane care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau in baza raportului de serviciu care realizeaza venituri din salarii;
● persoane care desfasoara activitati in functii elective sau sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului care realizeaza venituri de natura salariilor;
● membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi sunt asimilate salariilor.

In calitate de angajatori aveti obligatia sa calculati si sa virati casei de asigurari de sanatate cota de contributie pentru concedii si indemnizatii, raportata la fondul de salarii realizat, si sa anuntati lunar casei de asigurari de sanatate schimbarile de natura sa modifice elementele de calcul pentru plata contributiei.

Baza de calcul

Desi prevederile legale stabilesc obligatia angajatorilor de a calcula si a vira contributia pentru concedii si indemnizatii pentru persoanele cu care au incheiat raporturi de munca (art. 5 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005), cota de contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,85% este aplicata la fondul de salarii realizat, care dupa cum se cunoaste are o sfera mai larga decat drepturile platite angajatilor.

IMPORTANT!
Prin fond de salarii realizat se intelege totalitatea sumelor utilizate de un angajator pentru plata drepturilor salariale sau de natura salariala.

Daca incercam sa conferim o definitie cat mai precisa notiunii de drepturi salariale sau de natura salariala, ar trebui sa ne limitam numai la drepturile care decurg din contractul individual de munca sau din orice alt act de numire.

Cu toate acestea, trimiterea din Normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 la legislatia financiar-fiscala ne situeaza intr-o pozitie asemanatoare celei abordate in materia contributiei la asigurarile sociale de sanatate. Trimiterea vizeaza nu numai procedura platii contributiilor pentru concedii si indemnizatii astfel cum este prevazuta de Codul de procedura fiscala, dar si elemente de venit incluse in fondul de salarii.

Fondul de salarii realizat, in acceptiunea legislatiei privind contributia pentru concedii si indemnizatii, cuprinde:

sume primite pentru munca prestata si potrivit prevederilor contractului individual de munca, a contractului colectiv de munca, precum si pe baza actului de numire, precum:

– salariile de baza;
– sporurile si adaosurile de orice fel;
– recompensele si premiile de orice fel;
– sumele reprezentand premiul anual si stimulentele acordate, potrivit legii, personalului din institutiile publice, cele reprezentand stimulentele acordate salariatilor agentilor economici;
– sumele primite pentru concediul de odihna;
– orice alte castiguri in bani si in natura, primite de la angajatori de catre salariati, ca plata a muncii lor;
– alte drepturi sau avantaje de natura salariala;


● indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii, precum si indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca urmare a unor accidente de munca sau boli profesionale, suportate de catre angajator.

Contributia pentru concedii si indemnizatii se aplica si asupra indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca urmare a unui accident de munca sau boala profesionala si se suporta de catre angajator sau din fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale constituit in conditiile legii, dupa caz.

Contributia pentru concedii si indemnizatii care se suporta din fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale se va evidentia distinct in declaratia privind evidenta obligatiilor de plata catre bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii.

Un caz aparte il reprezinta remuneratia directorilor obtinuta in temeiul contractului de mandat care, odata cu intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, primeste tratamentul fiscal aplicabil unui salariu realizat in temeiul unui contract individual de munca si din punctul de vedere al contributiilor obligatorii.

Prin derogare de la prevederile art. 56 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificarile ulterioare, contractele de munca ale directorilor, incheiate pentru indeplinirea mandatului de director inainte de intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2007, au incetat de drept la data intrarii ei in vigoare sau, in cazul in care mandatul va fi acceptat ulterior intrarii in vigoare a acestui act normativ, de la data acceptarii mandatului.


Urmare a adoptarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2007, cu incidenta in ceea ce priveste aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) pct. I si IV din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cumodificarile si completarile ulterioare, coroborat cu prevederile art. 152 alin. (2) din actul normativ mentionat, „remuneratia directorilor, obtinuta in temeiul contractului de mandat, este asimilata, din punct de vedere fiscal, veniturilor din salarii si se impoziteaza potrivit legislatiei in materie“.


Asadar, in temeiul art. 152 alin. (3) din acelasi act normativ, „prin derogare de la art. 5 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, remuneratia directorilor obtinuta in temeiul contractului de mandat este asimilata salariului, din punctul de vedere al obligatiilor decurgand pentru director si societatea comerciala din legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, inclusiv dreptul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, legislatia privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, precum si din legislatia privind asigurarile de sanatate“.

Consecinta acestor prevederi situeaza directorii societatilor pe actiuni in categoria persoanelor asigurate obligatoriu, prin efectul legii, in sistemul public de pensii, in temeiul art. 5 alin. (1) pct. I din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare.

Prin urmare, asupra indemnizatiei primite de catre acestia, se datoreaza, potrivit legii, urmatoarele contributii:

● contributia individuala de asigurari sociale si contributia angajatorului la bugetul asigurarilor sociale de stat, angajatorul avand obligatia cuprinderii acestor categorii de persoane, in Declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat, in Anexa nr. 1.1 a declaratiei nominale, persoanele in cauza fiind inregistrate la rubrica „contract de munca“.
In contextul in care contributia de asigurari sociala este datorata de directorii societatilor pe actiuni, asigurati obligatoriu, prin efectul legii, in sistemul public de pensii in temeiul art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b) sau f) din Legea nr. 19/2000, modificata si completata, acestia vor putea opta pentru retragerea Declaratiei de asigurare depuse conform art. 6 alin. (2) din Legea nr. 19/1990;

● contributia asiguratilor si contributia angajatorului la asigurarile sociale de sanatate;

● contributia individuala si contributia angajatorului la asigurarile pentru somaj;

● contributia datorata de „angajator“ pentru concedii si indemnizatii.

Baza lunara de calcul a contributiei pentru concedii si indemnizatii nu poate fi mai mare decat produsul dintre numarul asiguratilor din luna pentru care se calculeaza contributia si valoarea corespunzatoare a 12 salarii minime brute pe tara (garantate). Numarul de asigurati din luna pentru care se calculeaza contributia reprezinta numarul de salariati cu venituri salariale care fac parte din fondul de salarii asupra caruia s-a aplicat cota de contributie pentru concedii si indemnizatii.

Contributia datorata de asigurati

Urmatoarele categorii de persoane (art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005) datoreaza si achita in nume propriu cota de contributie pentru concedii si indemnizatii :

● asociati, comanditari sau actionari;

In cazul asociatilor, comanditarilor sau actionarilor (art. 1 alin. (2) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005), cota de contributie pentru concedii si indemnizatii se aplica asupra indemnizatiei brute a administratorului sau asupra venitului din dividende estimat a se realiza pe anul in curs.

Exprimarea alternativa folosita de Normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 presupune aplicarea cotei de 0,85% asupra dividendelor numai in situatia in care asociatul/actionarul nu realizeaza indemnizatia in calitatea sa de administrator.

In cazul asociatului unic, Normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 introduc o dispozitie care, din dorinta de a solidariza cu prevederile Codului fiscal, nu fac decat sa aduca o neclaritate si mai mare asupra tratamentului fiscal aplicat veniturilor realizate de asociatul unic.

„In situatia persoanelor prevazute la art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, cota de contributie pentru concedii si indemnizatii se aplica s. . .t asupra indemnizatiei lunare a asociatului unic, la nivelul valorii inscrise in declaratia de asigurari sociale, sau asupra venitului din dividende estimat a se realiza pe anul in curs, pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (2) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 [...]."

Se stie foarte bine ca valoarea din declaratia de asigurare nu genereaza decat plata unei contributii le asigurarile sociale si contraprestatia viitoare in functie de nivelul acesteia. Daca asociatul unic este administrator, ii revin si obligatiile prevazute de lege pentru aceasta calitate, eventual asociatul unic putand avea calitatea de salariat al societatii cu raspundere limitata al carui asociat unic este, potrivit modificarilor aduse art. 1961 alin. (3) din Legea nr. 31/1990.

In consecinta, in situatia in care persoana este salariata a societatii al carei asociat unic este, aceasta este asigurata obligatoriu, prin efectul legii, in sistemul public de pensii, in temeiul art. 5 alin. (1) pct. I din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.

IMPORTANT!
Va atragem, de asemenea, atentia asupra incorectitudinii formularii in ceea ce priveste veniturile dividende, notiunea de venituri estimate fiind strans corelata cu declararea veniturilor estimative si cu emiterea de catre administratia fiscala a deciziei de plati anticipate. In ceea ce priveste dividendele, estimarea ar presupune si realizarea acestora in cursul anului, fapt interzis prin Legea societatilor comerciale nr. 31/1990.

● administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare ori de management;

In cazul administratorilor sau managerilor care au incheiat contracte de administrare ori de management (art. 1 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005), cota de contributie pentru concedii si indemnizatii se calculeaza asupra indemnizatiilor prevazute in contractele de administrare sau de management.

Daca remuneratia directorului obtinuta in temeiului contractului de mandat este tratata din punct de vedere al impozitului pe venit si din cel al contributiilor obligatorii drept un venit de natura salariala, tratamentul indemnizatiilor obtinute de administratori, desi din punctul de vedere al impozitului pe venit este favorabil asimilarii unui venit de natura salariala, in ceea ce priveste contributia pentru concedii si indemnizatii, muta toate obligatiile in sarcina persoanei fizice care realizeaza venitul respectiv.

● membri ai asociatiei familiale, inclusiv pensionarii de invaliditate de gradul III si pensionarii nevazatori;

● persoane fizice autorizate sa desfasoare activitati independente, inclusiv pensionarii de invaliditate de gradul III si pensionarii nevazatori.

IMPORTANT!
Baza lunara de calcul a contributiei pentru concedii si indemnizatii nu poate depasi plafonul a 12 salarii minime brute pe tara (garantate in plata).

Pentru a beneficia de concedii si indemnizatii, persoanele mentionate mai sus sunt obligate sa depuna declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii la casa de asigurari de sanatate la care acestia sunt luati in evidenta ca platitori de contributie de asigurari sociale de sanatate.

Asigurarea acestei categorii de persoane se constituie drept o asigurare facultativa, din punctul nostru de vedere, atat timp cat prevederile legale permit retragerea declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii prin depunerea unui formular- tip de solicitare de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii.

Cota de contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,85% se datoreaza asupra veniturilor supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza:

Pentru persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente, in mod individual sau in asociere (art. 1 alin. (2) lit. c) si d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005), cota de contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,85% se aplica asupra veniturilor din deciziile de impunere estimative cu regularizare dupa obtinerea deciziilor anuale eliberate de unitatile fiscale teritoriale.

In categoria persoanelor autorizate sa desfasoare o activitate independenta intra atat persoanele fizice autorizate potrivit Legii nr. 300/2004, cat si persoanele care desfasoara profesii libere.

Pentru regularizarea diferentelor de restituit sau de plata pentru persoanele care desfasoara o activitate independenta, a caror contributie calculata la venitul estimat este mai mare, respectiv mai mica decat contributia datorata, calculata in raport cu decizia de impunere anuala, casele de asigurari de sanatate vor proceda dupa cum urmeaza:

a) in cazul in care venitul realizat este mai mare fata de venitul estimat, conform deciziei de impunere anuale emise de organele fiscale, suma realizata in plus se va distribui proportional pe cele 12 luni, contributia recalculandu-se in mod corespunza
tor, cu luarea in considerare a plafonului stabilit de lege.

Diferenta de contributie ramasa de achitat conform deciziei de impunere anuale se achita in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza majorari de intarziere potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.

In situatia in care asiguratul a beneficiat de indemnizatie de asigurari sociale de sanatate in anul financiar inchis, cuantumul indemnizatiei se recalculeaza, urmand ca suma rezultata in plus sa fie compensata cu obligatia de plata rezultata din decizia de impunere anuala sau cu obligatii de plata viitoare, dupa caz.


La expirarea termenului de 60 de zile, pentru sumele datorate si ramase neachitate se vor percepe majorari de intarziere potrivit prevederilor legale in materie de colectare a creantelor fiscale cuprinse in Codul de procedura fiscala;

b) in cazul in care venitul realizat este mai mic fata de venitul estimat, conform deciziei de impunere anuale emise de organele fiscale, contributia se recalculeaza.

IMPORTANT!
Diferenta achitata in plus de asigurat sa fie compensata cu obligatiile de plata viitoare.

In situatia in care asiguratul a beneficiat de indemnizatie de asigurari sociale de sanatate in anul financiar inchis, cuantumul indemnizatiei se recalculeaza, urmand ca indemnizatia platita in plus sa fie compensata cu diferenta de contributie achitata conform deciziei anticipate sau cu obligatii de plata viitoare, dupa caz;

c) in cazul in care asiguratul a realizat pierdere fiscala, conform deciziei de impunere anuale emise de organele fiscale, contributia achitata de contribuabil se restituie. In situatia in care asiguratul a beneficiat de indemnizatie de asigurari sociale de sanatate in anul financiar inchis, contributia achitata de asigurat se compenseaza cu indemnizatia de asigurari sociale de sanatate, iar in cazul in care raman diferente, acestea se recupereaza sau se platesc, dupa caz.

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
concediul medical

Data aparitiei: 13 Aprilie 2006
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

5. Cota de contributii pentru concedii si indemnizatii Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa postului pentru FizioterapeutIntrebare: As avea si eu nevoie de o fisa de post pentru functia de fizioterapeut, cod COR 226402.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Posibilitatea de detasare transnationala a cetatenilor ucraineniIntrebare: O societate din Romania are angajat un cetatean ucrainean. Acest cetatean ucrainean a obtinut in Romania permisul de sedere pentru beneficiarii protectiei temporare. Societatea doreste acum sa il detaseze in Spania. Avand in vedere cele mentionate mai sus, va rugam sa ne comunicati daca societatea din Romania il poate detasa la o societate din Spania?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 


 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]