Recomandarea angajarii in campul muncii a persoanelor condamnate penal si aflate in supraveghere, la simpla solicitare a acestora?

angajare persoane condamnate penalangajare persoane aflate sub supraveghereconsilieri de probatiune
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
O lege adoptata recent de Parlament si promulgata de presedinte in cursul zilei de luni a acestei saptamani obliga efectiv consilierii de probatiune sa emita rapoarte prin care sa recomande angajarea in campul muncii a persoanelor condamnate penal si aflate in supraveghere, la simpla solicitare a acestora.

Sindicatul National al Consilierilor din Serviciile de Probatiune (SNCSP) protesteaza fata de aceasta maniera de a impune consilierilor de probatiune, fara nicio consultare, noi sarcini prin care acestia devin practic subordonati ai condamnatilor penal (prin obligatia de a emite, la cererea acestora, un raport care sa includa recomandari privind angajarea) si ii transforma in agenti ai acestora pe piata fortei de munca, sarcini pentru care nu au nici pregatirea, nici mijloacele sau instrumentele necesare pentru a le duce la indeplinire.

Ca practicieni care lucreaza indeaproape cu persoane care au comis infractiuni, unele dintre acestea liberate conditionat din penitenciar, consilierii de probatiune sunt constienti de discriminarea la care sunt supuse aceste categorii de persoane pe piata muncii. In plus, multi dintre beneficiarii serviciilor de probatiune se confrunta cu multiple probleme si nevoi – nivel scazut de scolarizare (inclusiv analfabetism), lipsa calificarilor profesionale, lipsa unei locuinte, diverse adictii (droguri, alcool) si nu in ultimul rand, adoptarea de comportamente antisociale – care sunt tot atatea piedici in calea integrarii acestora pe piata muncii. Astfel de problematici complexe au nevoie de solutii la fel de complexe, nu pot fi rezolvate printr-un raport si o recomandare emise de consilierul de probatiune, oricat de bine intentionate ar fi acestea.

SNCSP considera ca solutia impusa de legiuitor este pe cat de inutila, pe atat de periculoasa, o ilustrare perfecta a cunoscutului dicton “Drumul spre iad e pavat cu intentii bune”.

Astfel, daca pana in prezent consilierii de probatiune intocmeau rapoarte/referate numai in relatia cu instantele de judecata, fie la cererea acestora, fie din initiativa proprie, noua lege introduce un nou tip de raport, cel intocmit la solicitarea persoanei supravegheate.

Avand in vedere ca, potrivit celor mai recente estimari, aproximativ 100.000 de persoane condamnate sunt supravegheate de numai 550 de consilieri de probatiune, noile reglementari ameninta sa genereze o avalansa de astfel de solicitari de rapoarte, care va sufoca complet serviciile de probatiune, in conditiile in care problemele deja istorice cu care se confrunta sistemul de probatiune raman in continuare nesolutionate: personal insuficient, lipsa resurselor materiale, spatiile si conditiile de lucru inadecvate etc. In plus, noua lege nu precizeaza cine este beneficiarul direct al acestor rapoarte, cui sunt ele adresate: persoanelor condamnate, potentialilor angajatori?

In plus, noua lege, care cuprinde doar doua articole, nu prevede niciun fel de criterii pe baza carora sa fie intocmite rapoartele si emise recomandarile in vederea angajarii, singura conditie fiind ca acestea sa fie solicitate de catre persoanele aflate in supraveghere. Consilierul de probatiune se va vedea astfel pus in situatia de a emite o recomandare pentru angajare, fara posibilitatea refuzului, in favoarea unei persoane care adopta conduite antisociale sau prezinta un risc ridicat de a comite noi infractiuni in viitor. Cine va raspunde daca o persoana angajata in baza unei astfel de recomandari va comite infractiuni la noul loc de munca?

Reamintim ca rolul principal indeplinit de consilierii de probatiune se refera la controlul si verificarea modului in care persoanele condamnate la pedepse neprivative de libertate si anumite categorii de persoane liberate conditionat din penitenciar respecta masurile de supraveghere si indeplinesc obligatiile impuse de instanta de judecata in cuprinsul pedepsei.

In activitatea lor, consilierii de probatiune actioneaza in vederea reducerii riscului ca aceste persoane sa comita noi infractiuni in viitor, inclusiv prin demersuri in vederea incluziunii lor pe piata muncii, prin colaborarea cu agentiile de ocupare a fortelor de munca (unde beneficiarii pot urma gratuit cursuri de calificare sau recalificare) sau organizatii neguvernamentale care se ocupa de plasarea pe piata muncii a persoanelor din categorii defavorizate, insa nu se pot substitui acestora si nici nu ar trebui.


Sursa: Mediafax


NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Mara Dobrin


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
angajare persoane condamnate penalangajare persoane aflate sub supraveghereconsilieri de probatiune

Data aparitiei: 15 Martie 2018
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Recomandarea angajarii in campul muncii a persoanelor condamnate penal si aflate in supraveghere, la simpla solicitare a acestora? Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]