Negocierea salariilor - o obligatie urgenta a tuturor angajatorilor

salarii mai micimutare cas si cass angajatinegociere salariu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Dupa cum stim, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul oficial nr. 885 din 10 noiembrie 2017, s-a prevazut transferarea contributiilor de la angajator la salariat. Nu vom insista aici asupra efectelor economice ale acestei decizii, nici a faptului ca, intr-un final, in cele mai multe dintre cazuri, atat angajatorul cat si salariatul vor fi dezavantajati.

Cresterea salariilor pe care va trebui sa o dispuna angajatorul pentru ca veniturile nete ale salariatilor sa nu scada amplifica povara fiscala actuala a firmelor, astfel incat singura solutie, in multe cazuri, va fi ca acestea sa recurga la disponibilizari... Dar nu insistam, acestea sunt calculele economice; in ceea ce ne priveste ne vom concentra asupra aspectelor juridice privind modul in care urmeaza sa fie aplicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2017, publicata in Monitorul oficial nr. 902 din 16 noiembrie 2017, care prevede ca, prin derogare de la prevederile art. 129 alin. (1) din Legea dialogului social nr. 62/2011:
 
- in unitatile in care nu exista incheiat contract colectiv de munca, este obligatorie initierea negocierii colective pentru punerea in aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2017;
 
-  in unitatile in care exista in curs un contract colectiv de munca este obligatorie negocierea colectiva a actelor aditionale la contractele si acordurile colective de munca in vigoare.
 
Aceste negocieri se vor desfasura in intervalul 20 noiembrie – 20 decembrie 2017.
 
Mentionam de la inceput faptul ca textul ordonantei a intrat in vigoare fara nicio consultare prealabila cu partenerii sociali.
 
 
Deci ce avem de facut in mod concret? Ce va controla inspectorul de munca? Si ce sanctiuni va aplica acesta?
 
Observam in primul rand ca nu este vorba despre obligatia de a incheia contracte colective de munca, respectiv acte aditionale la contractele colective de munca, ci doar de a initia negocierea acestora. Angajatorul nu poate fi obligat in nici un fel la incheierea unui contract colectiv sau a unui act aditional la contractul colectiv.
 
In al doilea rand, remarcam faptul ca aceasta obligatie le revine tuturor angajatorilor, indiferent de numarul de salariati. Chiar daca are sub 21 de salariati, deci nu ar avea in mod normal obligatia de a negocia un contract colectiv de munca, angajatorul este obligat sa initieze negocierea, in vederea aplicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2017.
 
Sa vedem acum cu cine negociem.
 
Obligatia de a initia negocierea modalitatii de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2017 – in fapt a cresterii salariilor - revine tuturor angajatorilor, indiferent daca in companie exista sau nu sindicat sau daca salariatii si-au desemnat reprezentantii.
 
Insa potrivit art. 221 alin. (1) din Codul muncii, interesele salariatilor pot fi promovate si aparate de reprezentantii lor, in unitatile in care exista mai mult de 20 de salariati. Or, Ordonanta nr. 82/2017 se aplica si in unitatile mici. De altfel, in preambulul Ordonantei se prevede ca "Avand in vedere ca legislatia nationala obliga la initierea negocierii colective doar la angajatorii cu peste 21 de salariati, prin prezenta ordonanta de urgenta se asigura cadrul normativ necesar pentru stimularea negocierii colective la nivel de unitate pentru toate categoriile de angajatori, indiferent de numarul de salariati.
 
Astfel, pentru aplicarea ultimelor modificari ale Codului fiscal se propune eliminarea restrictiilor in ceea ce priveste initierea negocierii colective in vederea incheierii contractelor colective de munca, introducandu-se totodata derogari de la termenele si conditiile de reprezentativitate prevazute de actuala reglementare".
 
Observam mai intai ca nici pana acum nu era interzisa negocierea colectiva, indiferent de dimensiunile companiei, astfel incat in mod gresit se afirma ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2017 asigura cadrul unei astfel de negocieri, deoarece aceasta era oricum posibila. Initierea negocierii colective era obligatorie in cazul unitatilor cu peste 21 de salariati, fiind insa perfect posibila in unitatile cu mai putini salariati.
 
In fapt, ceea ce face Ordonanta este sa impuna obligativitatea initierii negocierii pentru toti angajatorii. In unitatile in care nu exista sindicat reprezentativ afiliat la o federatie reprezentativa la sectorul de activitate, la negocierea contractelor/acordurilor colective de munca sau a actelor aditionale, dupa caz, pot participa reprezentanti ai federatiei sindicale, in baza mandatului sindicatului, impreuna cu reprezentantii salariatilor.
 
Iata cu cine se va desfasura negocierea:
 
 
  Nr. salariati Reprezentarea salariatilor Ce are de facut angajatorul
1.                     1 salariat   Nu se aplica OUG 82/2017. Angajatorul va negocia individual cu salariatul.
2.                     Peste 15 salariati Exista sindicat reprezentativ Vor fi invitati reprezentantii sindicatului reprezentativ.
3.                     Peste 15 salariati Exista sindicat nereprezentativ, afiliat la o federatie reprezentativa Se negociaza cu reprezentantii sindicatului + reprezentantii salariatilor. Sindicatul poate invita la negocieri reprezentantti ai federattiei sindicale la care sunt afiliati. Federatia va participa exclusiv in limita mandatului primit de la sindicatul – membru.
4.                     Peste 15 salariati Exista sindicat nereprezentativ, neafiliat la o federatie reprezentativa Se negociaza cu reprezentantii sindicatului + reprezentantii salariatilor. Acestia pot invita un reprezentant al unei federatii reprezentative la sectorul de activitate sau a unei confederatii sindicale reprezentative la nivel national. Federatia/confederatia va participa exclusiv in limita mandatului primit.
5.                     2-20 salariati Nu exista nici sindicat, nici reprezentanti ai salariatilor Angajatorul invita la negocieri toti salariatii. Se poate incheia un contract colectiv cu acestia, daca este semnat de 50% + 1 dintre salariati.
6.                     Peste 2 salariati Exista reprezentanti ai salariatilor Sunt invitati reprezentantii salariatilor. Acestia pot invita un reprezentant al unei federattii reprezentative la sectorul de activitate sau a unei confederattii sindicale reprezentative la nivel national.
 
 
Aici trebuie sa observam ca, in companiile cu peste 20 de salariati, in care nu exista sindicat, angajatorul ar fi trebuit oricum sa incurajeze desemnarea unor reprezentanti, pentru a-si putea indeplini obligatia de initiere a negocierii contractului colectiv, prevazuta la art. 129 alin. (1) din Legea dialogului social, dar si a unor obligatii de informare si consultare prevazute in Codul muncii (spre exemplu, consultarea salariatilor la intocmirea Regulamentului intern, prevazuta la art. 241 din Codul muncii) sau privitoare la acordul obligatoriu al salariatilor (spre exemplu, in cazul acordarii cumulate a zilelor de repaus saptamanal, potrivit art. 137 alin. (4) din Codul muncii). Deci, in acest caz se negociaza cu reprezentantii salariatilor.
 
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2017 prevede ca la negocieri pot fi invitati reprezentantii federatiei sindicale reprezentative la nivel de sector. Acestia nu vin invitati de catre angajator, ci de catre sindicatul afiliat la respectiva federatie, sau de catre reprezentantii salariatilor. Prezenta reprezentantilor federatiei la negocieri nu este in niciun caz obligatorie. in plus, intarzierea participarii acestora la negocieri nu poate conduce la paralizarea negocierilor. Facem aceasta mentiune deoarece prevederea privind invitarea reprezentantilor federatiilor sindicale la negocieri este complet nerealista, daca luam in considerare ca aceste negocieri se vor desfasura in aproape 400.000 de companii. in mod evident, federatiile si confederatiile sindicale nu au posibilitatea logistica si de personal de a participa la toate aceste negocieri, asadar, chiar daca au fost invitate de catre sindicate sau de catre reprezentantii salariatilor, si nu s-au prezentat, aceasta nu atrage in niciun fel raspunderea angajatorului.
 
Se remarca faptul ca Ordonanta de urgenta nr. 82/2017 are in vedere ipoteza in care exista sindicat reprezentativ, ca si ipoteza in care nu exista sindicat deloc, fara a se referi la ipoteza in care exista sindicat, dar nereprezentativ. Apreciem ca in acest caz se negociaza cu reprezentantul sindicatului si cu reprezentantii salariatilor, care vor putea invita un reprezentant la federatiei sindicale de la nivel de sector, sau al confederatiei sindicale de la nivel national.
 
In sfarsit, referirea la ipoteza sindicatului reprezentativ afiliat la o federatie reprezentativa, apreciem ca este o greseala, in realitate legiuitorul referindu-se la sindicatul nereprezentativ, afiliat la o federatie reprezentativa.
 
Daca am identificat pe cine sa invitam la negociere, sa vedem in continuare cum sa procedam.
 
Initierea negocierii
 
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2017 nu obliga angajatorii la cresterea salariilor salariatilor. Practic, ceea ce pretinde aceasta este ca toti angajatorii sa aiba discutii cu salariatii, in cuprinsul carora sa ii informeze cu privire consecintele Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2017 si la disponibilitatea de a negocia un nou plafon salarial.
 
Nu este vorba despre incheierea obligatorie a unui contract colectiv, nici macar despre negocierea obligatorie a unui contract colectiv, ci doar despre exprimarea acestei disponibilitati de a negocia, de catre angajator. Aceasta va presupune trimiterea unei invitatii la negociere, care sa cuprinda:
 
-          locul in care se va desfasura negocierea;
 
-          data si ora acesteia;
 
-          tema negocierii: in esenta, este vorba despre consecintele Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2017.
 
Invitatia va fi trimisa diferit, in functie de forma de reprezentare a salariatilor. De exemplu, daca exista sindicat sau reprezentanti ai salariatilor, se vor utiliza modalitatile utilizate in mod obisnuit in firma de convocare a acestora (e-mail, convocator etc.). Daca nu exista reprezentanti, si s-a optat pentru invitarea tuturor salariatilor, este recomandabila afisarea la avizierul unitatii sau pe platforma online a acesteia a anuntului. Daca exista mai multe puncte de lucru, anuntul se va afisa la fiecare dintre acestea. Se va acorda o deosebita grija posibilitatii de a proba faptul ca salariatii au fost invitati la negociere. 
 
Angajatorul va initia negocierea in mod diferit dupa cum exista sau nu contract colectiv in curs. Daca nu exista contract colectiv, se va initia negocierea unui astfel de contract, dar nu cu caracter general, ci numai cu privire la modalitatea de aplicare a ordonantei nr. 79/2017. Daca nu exista contract colectiv, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2017 prevede ca „este obligatorie negocierea colectiva a actelor aditionale la contractele si acordurile colective de munca in vigoare”. Apreciem insa ca este vorba si in acest caz despre obligativitatea initierii negocierii, nu a desfasurarii negocierii in ansamblu. Aceasta deoarece este posibil ca negocierea sa nu se poata desfasura pentru simplul motiv ca salariatii nu au dat curs invitatiei de a negocia.
 
Reprezentantii federatiei sindicale sau, dupa caz, ai confederatiei sindicale vor fi prezenti numai la invitatia expresa a sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor. Dupa cum aratam, angajatorul nu are nicio obligatie de a-i convoca. El va putea solicita acestor reprezentanti mandatul in temeiul caruia se afla la negocieri.
 
Ce va cuprinde negocierea? 
 
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2017 priveste o negociere pe o tema specifica, prin derogare de la dispozitiile generale ale Legii nr. 62/2011 a dialogului social. Angajatorul ar putea opta pentru o negociere a salariilor, astfel incat nivelul salariilor nete ale salariatilor sa nu aiba de suferit. Dar nu este prevazuta si negocierea altor aspecte, cum ar fi de exemplu a conditiilor de munca.
 
Salariatilor li se vor pune in vedere efectele Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2017, mai precis doar a celor care privesc contributiile si transferul acestora de la angajator la salariat. Desi exprimarea din prevederea legala este foarte larga, fireste ca nu vor fi avute in vedere alte aspecte ale Ordonantei, care nu tin in niciun fel de negocierea partilor, cum ar fi nivelul indemnizatiei pentru concediul de crestere a copilului.
 
Problema: ce facem daca negocierea incepuse deja la data avuta in vedere de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2017?
 
Apreciem ca trebuie intocmit un document constatator al acestei negocieri, in intervalul 20 noiembrie – 20 decembrie 2017. Deci fie se finalizeaza negocierea in acest interval fie, daca negocierea se finalizase deja inainte de intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2017 (ceea ce este totusi putin probabil), va trebui refacut documentul final, pentru a fi datat corespunzator ordonantei. Cu alte cuvinte, negocierea si incheierea unui contract colectiv de munca sau a unui act aditional, anterior termenului legal (20 noiembrie 2017) nu va inlatura obligatia angajatorului de initiere a negocierilor potrivit Ordonantei nr. 82/2017.
 
Din textul ordonantei nu rezulta cum anume se va realiza aceasta negociere in sectorul bugetar. Art. 138 din legea dialogului social interzice expres negocierea de clauze referitoare la drepturile in bani sau in natura, altele decat cele prevazute de legislatia in vigoare pentru categoria respectiva de personal. In plus, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2017 se refera, alternativ, la contracte colective/acorduri colective, desi acordurile colective se incheie numai in cazul functionarilor publici. Iar in cazul functionarilor publici negocierea colectiva cu aceeasi restrictie privind drepturile salariale.
 
Cum se finalizeaza negocierea?
 
Aceasta este problema-cheie a intregii reglementari.
 
Pe fondul instabilitatii legislative fara precedent cu care ne confruntam, nu pare a fi o idee buna modificarea contractelor colective de munca, prin act aditional, sau incheierea unor noi contracte colective, care sa priveasca un nou nivel salarial. Deoarece, daca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2017 va fi respinsa de Parlament, sau modificata, sau declarata neconstitutionala – si exista intr-adevar temei de a aprecia ca aceasta are elemente de neconstitutionalitate -  vom ramane cu salariile la noul nivel, fara posibilitatea de a le mai reduce, daca nu exista acordul salariatilor.
 
Astfel, am identificat urmatoarele posibilitati practice:
 
a)      salariatii nu dau curs invitatiei de a negocia. in acest caz managementul firmei va intocmi un proces-verbal in care va specifica faptul ca salariatii invitati, cu respectarea formei de reprezentare prevazute de lege, nu s-au prezentat, sau au refuzat sa negocieze. Acest proces-verbal face dovada indeplinirii obligatiei prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2017;
 
b)     salariatii dau curs invitatiei si se ajunge la o intelegere. in acest caz, este posibil ca aceasta intelegere sa poarte o alta denumire decat cea de contract colectiv sau act aditional la contractul colectiv, astfel incat sa nu fie necesara inregistrarea acestora;
 
c)      angajatorul, dupa ce constituie proba initierii negocierii, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2017, opteaza pentru emiterea unei decizii unilaterale prin care sa acorde salariatilor o bonificatie (cu titlu de compensare salariala tranzitorie), asociata aplicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2017 si a carei aplicabilitate va lua sfarsit (tot unilateral) in ipoteza in care acesta din urma isi inceteaza aplicarea, dintr-un motiv sau altul;
 
d)     se incheie intre parti o intelegere colectiva (alta decat contractul colectiv de munca), sub conditia rezolutorie a incetarii aplicabilitatii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2017;
 
e)      se incheie un contract colectiv de munca. in acest caz, vor trebui avute in vedere toate dispozitiile aplicabile contractelor colective de munca, cuprinse in legea dialogului social. Astfel, contractul colectiv se va redacta in scris, in atatea exemplare cate parti semnatare sunt, durata minima a contractului colectiv de munca va fi de 12 luni, contractul va produce efecte de la data inregistrarii, la inspectoratul teritorial de munca etc.;
 
f)       se incheie un act aditional la contractul colectiv de munca aflat deja in fiinta. Acesta va trebui sa indeplineasca conditiile oricarui contract colectiv, fiind suspus inregistrarii in exact aceleasi conditii. In cazul incheierii unui contract colectiv de munca ori a unui act aditional la contractul colectiv de munca, nu mai este nevoie de incheierea si a unor acte aditionale la contractele individuale de munca, deoarece, ca urmare a modificarii intervenite prin ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2017, publicata in Monitorul oficial nr. 644 din 7 august 2017, art. 17 alin. (5) din Codul muncii excepteaza de la necesitatea redactarii de acte aditionale ipoteza in care modificarea este prevazuta expres in contractul colectiv de munca.
 
 
Dar daca nu negociem?
 
Sanctiunea aplicabila neindeplinirii acestei obligatii nu este cuprinsa in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2017. Ea va fi cea prevazuta in Legea nr. 62/2011, art. 217 alin. (1) lit. b), anume amenda cuprinsa intre 5.000 si 10.000 lei. Acesta este punctul de vedere al inspectoratelor teritoriale de munca, desi textul care sanctioneaza contraventia prevede „refuzul de a incepe negocierea contractului colectiv” or, in cazul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2017 nu este vorba de  a refuza negocierea, ci de a nu o initia, si nu e vorba numai despre contractul colectiv de munca ci si despre acte aditionale la acesta.
 
Pentru a preintampina aplicarea acestei amenzi, angajatorul va trebui sa fie pregatit sa probeze faptul ca a initiat negocierea. Atentie, nu trebuie probat ca s-a incheiat efectiv un contract colectiv de munca sau un act aditional la acesta, nici macar ca s-a realizat o negociere, ci numai ca angajatorul si-a exprimat disponibilitatea de a negocia.
 
Pentru aceasta, este suficienta elaborarea unui proces-verbal, care sa ateste fie faptul ca partile s-au intalnit si au ajuns/nu au ajuns la un acord, fie faptul ca, desi salariatii au fost invitati, acestia nu au fost prezenti.
 
Distinct, se pune problema daca, in cazul in care partile nu reusesc sa ajunga la un acord pe acest subiect, este sau nu posibila declansarea unei greve de catre salariati? Facem urmatoarele distinctii:
 
-          O greva se poate declansa numai in cazul unui conflict colectiv de munca. Asadar, daca exista un contract colectiv de munca, nu se va putea declansa un conflict colectiv, deoarece o interzice expres art. 164 din Legea dialogului social;
 
-          Daca nu exista contract colectiv aplicabil, un conflict colectiv s-ar putea declansa in conditiile art. 161 din Legea dialogului social, anume:
 
a) angajatorul sau organizatia patronala refuza sa inceapa negocierea unui contract ori acord colectiv de munca, in conditiile in care nu are incheiat un astfel de contract sau acord ori cel anterior a incetat;
 
b) angajatorul sau organizatia patronala nu accepta revendicarile formulate de angajati;
 
c) partile nu ajung la o intelegere privind incheierea unui contract sau acord colectiv de munca pana la data stabilita de comun acord pentru finalizarea negocierilor.
 
 
Am incercat in cele de mai sus sa clarificam modul de aplicare a in practica a obligatiei prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2017. Nu avem inca raspuns la toate intrebarile, deoarece ordonanta s-a redactat in pripa, si fara o analiza atenta a realitatilor sociale sau a reglementarilor deja aplicabile in materie. Totusi, apreciem ca, inarmati cu informatiile prezentate mai sus, veti putea evita sanctiunile contraventionale si veti putea mentine pacea sociala in intreprinderile dumneavoastra, fara a va primejdui fondul de salarii.
 

NOUTATI din Legislatie muncii

Ce noutati au aparut in domeniul legislatiei muncii?


Parcurgeti Caietul Seminarului National de Legislatia Muncii!
Contine noutatile legislative din 2024, implicatii, controverse, solutii!


Iata mai jos cateva exemple:

1) Salariul minim
2) Concediul de crestere copil
3) Hartuirea la locul de munca
4) Telemunca pentru parinti
5) Suspendarea si incetarea CIM
6) Contractul cu fractiune de norma
7) Pauza de masa



...Vezi AICI detaliile complete <<

de Raluca Dimitriu


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
salarii mai micimutare cas si cass angajatinegociere salariu

Data aparitiei: 27 Noiembrie 2017
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Negocierea salariilor - o obligatie urgenta a tuturor angajatorilor Nota: 3.92 din 5 - 53 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa postului pentru Asistent Director GeneralIntrebare: Am nevoie de fisa postului pentru Responsabil Functiune (cod COR 243217), ma poate ajuta cineva?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Stabilire si retribuire posturi intr-o societateIntrebare: Va rog sa imi prezentati baza legala daca o firma cu activitate principala in fabricarea pieselor de autovehicule poate angaja mai multe persoane (5 Manageri financiari si 2 Contabili sefi) pentru aceeasi functie de conducere, avand aceeasi fisa de post, cu atributii similare dar cu salarii diferite.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]