Detasarea transnationala: reducerea migratiei fortei de munca dinspre tarile mai putin dezvoltate economic ale Uniunii Europene

detasarea transnationala 2017reducerea migratiei fortei de munca 2017
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Va reamintim ca in data de 23 octombrie, ministrii muncii si ai afacerilor sociale din cadrul Uniunii Europene si-au exprimat acordul cu privire la abordarea generala propusa de Comisia Europeana cu privire la modificarea regulilor privind detasarile transnationale. EY, una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, a facut un studiu in acest sens si a impartasit opinia specialistilor in domeniu.

Acordul confirma principiile cheie propuse de Comisia Europeana in martie 2016, in centrul carora sta plata egala pentru munca egala, prestata la acelasi loc de munca („equal pay”). Venita ca o initiativa a „tarilor bogate ale Uniunii Europene”, modificarile legislative vor afecta puternic companiile din statele membre mai putin dezvoltate economic precum Romania, care vor putea accesa mult mai greu piata unica.

Pentru a asigura conditii salariale corecte si un mediu de lucru echitabil, Comisia Europeana a propus urmatoarele schimbari principale in domeniul detasarilor transnationale:
  • Remunerarea lucratorilor detasati: lucratorii detasati ar trebui sa beneficieze de conditii de plata si de munca echivalente cu cele de care beneficiaza lucratorii locali (principiul „remuneratiei egale pentru aceeasi munca”)

  • Reguli aplicabile agentiilor de munca temporara: regulile nationale aplicabile agentiilor de munca temporara se vor aplica si in cazul agentiilor stabilite in strainatate care detaseaza lucratori


  •  Detasarile pe termen lung: in cazul in care detasarea depaseste 24 de luni, toate conditiile de munca din statul membru gazda vor deveni aplicabile (cu exceptia conditiilor de incheiere si incetare a contractului de munca), daca sunt mai favorabile lucratorului detasat decat cele din statul membru de unde a fost detasat.

In mod evident, principala modificare este reprezentata de conceptul de „equal pay” care va afecta in mod semnificativ piata muncii la nivelul Uniunii Europene.

In prezent, angajatorii trebuie sa plateasca lucratorilor detasati cel putin salariul minim reglementat de tara gazda. In opinia Comisiei, acest aspect poate crea diferente salariale intre lucratorii detasati si cei locali (lucratorii detasati fiind in general platiti mai putin decat lucratorii angajati local) si o posibila concurenta neloaiala intre societatile angajatoare.

In aceste conditii, Comisia Europeana propune ca toate normele privind remunerarea, stabilite prin lege sau prin contracte colective de aplicare generala, care se aplica lucratorilor locali sa se aplice si lucratorilor detasati. Astfel, remuneratia lucratorilor detasati urmeaza sa includa nu numai salariul minim dar si alte elemente precum bonusuri sau indemnizatii, dupa caz.

De exemplu, in prezent, un lucrator roman detasat in Franta trebuie sa primeasca un salariu cel putin egal cu salariul minim pe economie din Franta (1.480,27 euro). In contextul modificarilor preconizate, acelasi salariat roman detasat in Franta ar trebui sa beneficieze de o remuneratie formata din salariul minim plus alte sporuri si indemnizatii (de exemplu spor de toxicitate, spor de vechime, indemnizatie pentru mobilitate etc.) stabilite prin lege sau contract colectiv de munca de aplicare generala (de exemplu contractul colectiv aplicabil unei industrii si/sau unei regiuni) si care in prezent sunt obligatorii doar pentru lucratorii cu contract de munca local. Se poate ajunge astfel ca remuneratia totala primita de lucratorul roman detasat sa depaseasca semnificativ salariul minim pe economie din Franta, mai ales in situatia in care activitatii prestate de lucratorul detasat i se va aplica un contract colectiv de munca.

Este evident ca o astfel de modificare a legislatiei comunitare va reduce apetitul angajatorilor romani de a detasa lucratori in strainatate, in principal din cauza costurilor mai mari decat in prezent, a formalitatilor de conformare mai numeroase si mai complexe. In opinia noastra, mecanismul detasarii transnationale va fi utilizat doar in situatii specifice, dictate poate de nevoia de munca inalt calificata, mai ales in cadrul aceluiasi grup de companii. De asemenea, este posibil ca anumiti angajati sa solicite afilierea la sisteme de asigurare privata, in cazul in care nu ar mai putea fi asigurati in sistemul public de asigurari sociale din tara de origine, ceea ce din nou ar creste costul pentru angajatori.

Aspectele pozitive ale modificarii legislatiei tin de transparenta informatiei: statele membre vor fi obligate sa publice si sa mentina actualizate, pe un website national unic, elementele care compun remuneratia pe teritoriul lor, conform legii sau a contractelor colective de aplicare generala. Prevederile contractelor colective se vor aplica doar daca sunt publicate pe website-ul national unic. Astfel, companiile interesate sa presteze servicii intr-un stat membru se vor putea informa intr-un mod facil si transparent cu privire la costurile pe care le vor avea cu lucratorii detasati.

Desi Comisia Europeana anticipeaza o mai buna protectie a lucratorilor detasati, gratie acestor modificari, rezultatul concret va fi reducerea migratiei fortei de munca dinspre tarile mai putin dezvoltate economic ale Uniunii Europene catre economiile bogate prin intermediul detasarii. La nivelul companiilor multinationale care obisnuiesc sa transfere forta de munca dintr-o jurisdictie in alta se va constata o crestere a costurilor salariale impuse fie de necesitatea angajarii unor lucratori mai scumpi de pe pietele locale, fie de cresterea costurilor detasarii acestora dintr-o tara in alta.


Sursa: Mediafax


NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Mara Dobrin


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
detasarea transnationala 2017reducerea migratiei fortei de munca 2017

Data aparitiei: 09 Noiembrie 2017
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Detasarea transnationala: reducerea migratiei fortei de munca dinspre tarile mai putin dezvoltate economic ale Uniunii Europene Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa postului pentru FizioterapeutIntrebare: As avea si eu nevoie de o fisa de post pentru functia de fizioterapeut, cod COR 226402.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Posibilitatea de detasare transnationala a cetatenilor ucraineniIntrebare: O societate din Romania are angajat un cetatean ucrainean. Acest cetatean ucrainean a obtinut in Romania permisul de sedere pentru beneficiarii protectiei temporare. Societatea doreste acum sa il detaseze in Spania. Avand in vedere cele mentionate mai sus, va rugam sa ne comunicati daca societatea din Romania il poate detasa la o societate din Spania?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]