Consultanta in afaceri | Manager
 

Acordarea ajutorului de inmormantare baza legala

Un angajat are doua contracte de munca cu timp partial la doua societati.

Mama sa a decedat si solicita sa i se acorde ajutorul de inmormantare de catre angajator.

Ce greseala frecventa fac angajatorii?
Unul dintre angajatori acorda salariatului un ajutor de deces care este mai mic decat valoarea salariului mediu brut pe economie prognozat si facut public de catre CNPAS.
Angajatorul acorda din fondurilesale un salariu mai mic decat salariul mediu pe unitate.

Care sunt consecintele?
La art. 17 lit. b) din Legea nr. 12/2010 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2010 se prevede ca, cuantumul ajutorului de deces se stabileste, in conditiile legii, in cazul unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, la 918 lei.

In ceea ce priveste ajutorul de inmormantare platit din fondurile angajatorului, potrivit dispozitiilor art. 51 lit. d) din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pentru anii 2007-2010,in afara de ajutoarele prevazute de lege, la care au dreptul, salariatii vor beneficia si de un salariu mediu pe unitate platit de unitate la decesul sotului sau sotiei ori la decesul unei rude de gradul I aflate in intretinerea salariatului.

Cum se rezolva aceasta problema
Ajutorul de inmormantare platit din bugetul asigurarilor sociale de stat este unul singur, in timp ce, ajutorul de inmormantare platit din fondurile angajatorului se acorda pentru fiecare contract individual de munca incheiat.

In ceea ce priveste ajutorul de inmormantare platit din bugetul asigurarilor sociale de stat, in conformitate cu prevederile art. 127 dinLegea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, asiguratul sau pensionarul beneficiaza de ajutor de deces in cazul decesului unui membru de familie aflat in intretinerea sa si care nu are un drept propriu de asigurari sociale.

Potrivit alin.(2), se considera membru de familie, in sensul prezentei legi:
a) sotul;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial sau cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate.
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.

Norma de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste la pct.33 ca ajutorul de deces se acorda in cazul decesului asiguratului, al pensionarului sau al unui membru de familie care nu are un drept propriu de asigurari sociale si se afla in intretinerea titularului la data decesului.


KIT de documente instant obligatorii de legislatiamuncii si salarizare
KIT de documente instant obligatorii de legislatiamuncii si salarizare

Vezi detalii

Ghid practic de Salarizare
Ghid practic de Salarizare

Vezi detalii

Cansilier Salarii si Contributii
Cansilier Salarii si Contributii

Vezi detalii




Asadar, in situatia data, ajutorul de deces se acorda asiguratului numai daca mama acestuia se afla in intretinerea sa si, totodata, mama nu avea un drept propriu de asigurari sociale.

Dovada ca membrul de familie s-a aflat in intretinerea asiguratului sau a pensionarului se face prin declaratie pe propria raspundere.

La pct.39 din aceeasi norma se precizeaza ca ajutorul de deces se acorda pe baza urmatoarelor acte:
a) cerere-tip privind solicitarea drepturilor de asigurari sociale;
b) certificat de deces - in original si copie;
c) actul de identitate al solicitantului;
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de mostenitor, tutore, curator;
e) acte din care sa rezulte ca s-au suportat cheltuieli ocazionate de deces;
f) certificatul de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap sau actul medical prin care se atesta boala care l-a facut inapt pentru munca pe copil si data ivirii acesteia.

In situatia data, ajutorul de deces se acorda pe baza actelor prevazute la lit. a) e) si a declaratiei pe proprie raspundere data de asigurat cu privire la faptul ca mama sa s-a aflat in intretinerea sa.

Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul de drepturi de asigurari sociale, in cazul de fata unul dintre angajatori, are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original mentiunea "ACHITAT", data, semnatura si stampila.

In ceea ce priveste cuantumul ajutorului de deces, Legea nr.19/2000 prevede la art. 126 alin.(2)ca, cuantumul ajutorului de deces se stabileste anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mic decat valoarea salariului mediu brut pe economie prognozat si facut public de catre CNPAS.

In situatia in care, exista contract colectiv de munca incheiat la nivel de unitate si acesta prevede acordarea unui ajutor de deces in cuantum mai mare de un salariu mediu pe unitate, se va acorda ajutorul de deces stabilit in acest contract colectiv.

De asemenea, daca la nivel de unitate nu exista contract colectiv de munca dar contractul colectiv de munca incheiat la nivel de ramura din care face parte angajatorul prevede acordarea unui ajutor de deces in cuantum mai mare de un salariu mediu pe unitate, se va acorda ajutorul de deces stabilit in acest contract colectiv.

Salariatul are dreptul la un salariu mediu pe unitate ca ajutor pentru decesul mamei daca contractul colectiv de munca la nivel de unitate sau in contractul colectiv de munca aplicabil la nivelul ramurii din care face parte angajatorul nu contin prevederi mai favorabile.

Ajutorul de deces prevazut de art.51 lit. d) din Contract colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/2006 se acorda de catre angajatorsalariatului din sursele proprii, la decesul sotului sau sotiei ori la decesul unei rude de gradul I aflate in intretinerea salariatului.

Pentru acordarea acestui ajutor este necesara indeplinirea cumulativa a doua conditii:
1. sa survina decesul sotului sau sotiei salariatului ori al unei rude de gradul I.
2. sotul/sotia ori ruda de gradul I sa se afle in intretinerea salariatului.

Ti-a placut acest articol? Trimite-l si prietenilor tai!


Data aparitiei: 29 Septembie 2010
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Nota: 5 din 1 voturi
Acordarea ajutorului de inmormantare baza legala
 

 
x


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

Comentarii (nr comentarii - 17)


20-Feb-2014

Imi cer scuze ca postez intrebarea aici,dar sper sa primesc si eu un raspuns.Daca mama a murit acum 3 ani mai pot lua acum ajutorul de inmormantare?Mentionez ca in acel timp lucra la un super market,care acum s-a desfiintat.Va multumesc anticipat.

08-Ian-2014

tatal meu a decedat pe 25 decembrie 2013 era angajat cu 2 ore contract de unde primeste ajutor de inmormantare ?iar eu ca fiica pot primi ajutor si eu de la servici ?

03-Iun-2013

am si eu o intrebare daca tatal meu a murit acum o saptamana si ma intereseaza cine are dreptul pt ajutorul de inmormantare eu ca copil sau concubina eu sunt singurul mostenitor nu e casatorit va rog un raspuns si daca am 30 de ani ii pot ridica eu bani

24-Mai-2013

a decedat soacra pe 16 mai 2013 am luat ajutor de inmormintare de la casa pensiei mai am dreptul la ajutor de la servici fiind ginerele decedatului sau nu va multumesc mult

23-Ian-2013

Buna ziua. Soacra mea a decedat in urma unei boli de inima. Era pensionara de stat 360 lei si de CAP 330 lei. Era in intretinerea noastra de 1,6 ani. Eu sunt angajat intr-o institutie publicaad-tie publica. Nu sunt functionar public, ci personal contractual. Pot beneficia de ajutorul de inmormantare de la institutie? Daca da, care este actul normativ care reglementeaza acest lucru? Daca institutia imi da ajutorul de inmormantare trebuie sa fac dovada cheltuielilor cu bonuri, chitante, etc.? Se mai poate lua si de la Casa de pensii? Va multumesc mult. Cu stima, Ion Georgescu

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Variante De Plata Servicii Informatician ITIntrebare: Buna ziua, Care sunt posibiltatile de plata a serviciilor prestate de o persoana, in calitate de consultant IT? Nu este PFA si nu are are nici un SRL. Nu are nici un loc de munca stabil in prezent. In opinia mea, variantele ar fi: 1. Conventie civila - daca mai exista? ce plati face "angajatorul" catre stat? 2. CIM cu durata redusa 10 ore/sapt - poate fi prelungit de 2 ori? si apoi CIM pe perioada nedeterminata? In aces caz, este obligatoriu ca persoana sa aiba functia de baza la u
 

Raspuns: Multumesc mult doamna Popa! Persoana nu are alt loc de munca si nici nu vrea , cel putin pentru vii... citeste tot raspunsul aici


 

eNews Legislatia Muncii


Descarca GRATUIT raportul special

"Modificari in Codul Muncii - noutati REVISAL si Evaluarea Angajatilor"