Consultanta in afaceri | Manager

     eNews Legislatia Muncii

Descarca GRATUIT raportul special

"Modificari in Codul Muncii - noutati REVISAL si Evaluarea Angajatilor"



detalii aici

Cauti un loc de munca?


Stiati ca...
...... exista peste 40 de documente OBLIGATORII pe care inspectorii ITM le verifica atunci cand vor sa va amendeze cu orice pret >> Detalii aici <<
:: mai multe intrebari si raspunsuri

Acordarea ajutorului de inmormantare baza legala

Un angajat are doua contracte de munca cu timp partial la doua societati.

Mama sa a decedat si solicita sa i se acorde ajutorul de inmormantare de catre angajator.

Ce greseala frecventa fac angajatorii?
Unul dintre angajatori acorda salariatului un ajutor de deces care este mai mic decat valoarea salariului mediu brut pe economie prognozat si facut public de catre CNPAS.
Angajatorul acorda din fondurilesale un salariu mai mic decat salariul mediu pe unitate.

Care sunt consecintele?
La art. 17 lit. b) din Legea nr. 12/2010 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2010 se prevede ca, cuantumul ajutorului de deces se stabileste, in conditiile legii, in cazul unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, la 918 lei.  

In ceea ce priveste ajutorul de inmormantare platit din fondurile angajatorului, potrivit dispozitiilor art. 51 lit. d) din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pentru anii 2007-2010,  in afara de ajutoarele prevazute de lege, la care au dreptul, salariatii vor beneficia si de un salariu mediu pe unitate platit de unitate la decesul sotului sau sotiei ori la decesul unei rude de gradul I aflate in intretinerea salariatului.

Cum se rezolva aceasta problema
Ajutorul de inmormantare platit din bugetul asigurarilor sociale de stat este unul singur, in timp ce, ajutorul de inmormantare platit din fondurile angajatorului se acorda pentru fiecare contract individual de munca incheiat.

In ceea ce priveste ajutorul de inmormantare platit din bugetul asigurarilor sociale de stat, in conformitate cu prevederile art. 127 din  Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, asiguratul sau pensionarul beneficiaza de ajutor de deces in cazul decesului unui membru de familie aflat in intretinerea sa si care nu are un drept propriu de asigurari sociale.

Potrivit alin.(2), se considera membru de familie, in sensul prezentei legi:
   a) sotul;
   b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial sau cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate.
   c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.

Norma de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste la pct.33 ca ajutorul de deces se acorda in cazul decesului asiguratului, al pensionarului sau al unui membru de familie care nu are un drept propriu de asigurari sociale si se afla in intretinerea titularului la data decesului.
   
Asadar, in situatia data, ajutorul de deces se acorda asiguratului numai daca mama acestuia se afla in intretinerea sa si, totodata, mama nu avea un drept propriu de asigurari sociale.

Dovada ca membrul de familie s-a aflat in intretinerea asiguratului sau a pensionarului se face prin declaratie pe propria raspundere.

La pct.  39 din aceeasi norma se precizeaza ca ajutorul de deces se acorda pe baza urmatoarelor acte:
   a) cerere-tip privind solicitarea drepturilor de asigurari sociale;
   b) certificat de deces - in original si copie;
   c) actul de identitate al solicitantului;
   d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de mostenitor, tutore, curator;
   e) acte din care sa rezulte ca s-au suportat cheltuieli ocazionate de deces;
   f) certificatul de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap sau actul medical prin care se atesta boala care l-a facut inapt pentru munca pe copil si data ivirii acesteia.

In situatia data, ajutorul de deces se acorda pe baza actelor prevazute la lit. a) e) si a declaratiei pe proprie raspundere data de asigurat cu privire la faptul ca mama sa s-a aflat in intretinerea sa.

Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul de drepturi de asigurari sociale, in cazul de fata unul dintre angajatori, are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original mentiunea "ACHITAT", data, semnatura si stampila.

In ceea ce priveste cuantumul ajutorului de deces, Legea nr.19/2000 prevede la art. 126 alin.(2)  ca, cuantumul ajutorului de deces se stabileste anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mic decat valoarea salariului mediu brut pe economie prognozat si facut public de catre CNPAS.

In situatia in care, exista contract colectiv de munca incheiat la nivel de unitate si acesta prevede acordarea unui ajutor de deces in cuantum mai mare de un salariu mediu pe unitate, se va acorda ajutorul de deces stabilit in acest contract colectiv.  

De asemenea, daca la nivel de unitate nu exista contract colectiv de munca dar contractul colectiv de munca incheiat la nivel de ramura din care face parte angajatorul prevede acordarea unui ajutor de deces in cuantum mai mare de un salariu mediu pe unitate, se va acorda ajutorul de deces stabilit in acest contract colectiv.  

Salariatul are dreptul la un salariu mediu pe unitate ca ajutor pentru decesul mamei daca contractul colectiv de munca la nivel de unitate sau in contractul colectiv de munca aplicabil la nivelul ramurii din care face parte angajatorul nu contin prevederi mai favorabile.
 
Ajutorul de deces prevazut de art.51 lit. d) din Contract colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/2006 se acorda de catre angajator  salariatului din sursele proprii, la decesul sotului sau sotiei ori la decesul unei rude de gradul I aflate in intretinerea salariatului.

Pentru acordarea acestui ajutor este necesara indeplinirea cumulativa a doua conditii:
1. sa survina decesul sotului sau sotiei salariatului ori al unei rude de gradul I.
2. sotul/sotia ori ruda de gradul I sa se afle in intretinerea salariatului.

Ti-a placut acest articol? Trimite-l si prietenilor tai!


Data aparitiei: 29 Septembie 2010



Votati pagina "Acordarea ajutorului de inmormantare baza legala":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

Poprire Pe Salariul Din Cauza Primei De Craciun

Intrebare: Buna ziua. Sunt insarcinata si in luna dec 2013 am beneficiat de 10 zile CM si restul lunii concediu prenatal, luna ianuarie 2014 concediu prenatal. Cand m-am dus la societate sa-mi iau lichidarea pt dec mi s-a adus la cunostinta verbal ca nu mai primesc nici un ban pt ca nu trebuia sa-mi dea prima de craciun si sa zic mersi ca mi-au dat pana banii pana acum. Nu mi-au dat fluturas sau vreun alt document.Presupusul motiv este ca nu am dreptul la prima daca nu am nici o zi lucrata in luna dec, dar prima a fost data pt tot anul nu doar pt o luna, este prima anuala nu lunara. Prima a fost in valoare de 400 lei, impozitata sau nu, nu stiu. Motivarea lor a fost ca acum imi opresc banii pt ca s-a produs o greseala pe care nimeni nu vrea sa si-o asume dar ale carei consecinte le suport doar eu personal. Din cate am citit am vazut ca poprire pe salariu se poate face doar in urma unei hotarari judecatoresti si atunci ti se aduce la cunostinta printr-un document oficial, nu vorbe. Ce parere aveti? Multumesc.

Raspuns: Aveti dreptate, o poprire trebuie sa aiba la baza un act executoriu, de obicei emis de instanta de j... citeste tot raspunsul aici



ARTICOLE SIMILARE



ULTIMELE ARTICOLE








Din reteaua RS:
Info tva | Blogul Specialistului | Carti de afaceri | Campeanu.ro | Contabilitate si fiscalitate | Timp liber
Idei de afaceri | Librarie de afaceri | Libraria R&S | Management | Stiri juridice | Agricultura | AdSense



Utile
    Afaceri profitabile cu ferme     Codul fiscal     Declaratii fiscale     Legea Contabilitatii     Monitorul Oficial     Codul civil 2014     Codul penal 2014     Legislatie TVA



LegislatiaMuncii.ro poza

© 2006 - 2014 Rentrop & Straton. All rights reserved.
Privacy Policy | RSS RSS Flux RSS 2.0     Sitemap XML Sitemap XML     Autori     Termeni si conditii     Contact

SATI
Codul Muncii s-a schimbat!
Atentie la modificarile din REVISAL si Evaluarea Angajatilor aparute noua lege din 2014

Descarcati gratuit Raportul Special

"Modificari in Codul Muncii - noutati REVISAL si Evaluarea Angajatilor"

Da, vreau sa primesc newsletterul Legislatia Muncii