Daca un angajator apeleaza la persoane sau servicii exterioare, aceasta nu il exonereaza de raspundere in acest domeniu

securitatea si sanatatea salariatilorssmsecuritatea si sanatatea in muncaevaluarea riscurilorcombaterea riscurilor
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Asa cum bine stim, conform Codului Muncii, angajatorul este obligat sa asigure securitatea si sanatatea salariatilor in toate aspectele legalte de munca.

Iar daca angajatorul doreste sa apeleze la persoane sau servicii exterioare, acest lucru nu il exonereaza de raspundere in acest domeniu. Raspunderea ii revine tot lui.

Mai mult, Codul muncii prevede faptul ca obligatiile salariatilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca nu pot aduce atingere responsabilitatii angajatorilor.

In acelasi timp, masurile privind securitatea si sanatatea in munca nu pot determina, in niciun caz, obligatii financiare pentru salariati.

Angajatorul va lua toate masurile ce se impun in vederea protejarii securitatii si sanatatii salariatilor, inclusiv pentru activitatile de prevenire a riscurilor profesionale, de informare si pregatire, precum si pentru punerea in aplicare a organizarii protectiei muncii si mijloacelor necesare acesteia.

Aceste responsabilitati vizeaza:

a) evitarea riscurilor;
b) evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
c) combaterea riscurilor la sursa;
d) adaptarea muncii la om, in special in ceea ce priveste proiectarea locurilor de munca si alegerea echipamentelor si metodelor de munca si de productie, in vederea atenuarii, cu precadere, a muncii monotone si a muncii repetitive, precum si a reducerii efectelor acestora asupra sanatatii;
e) luarea in considerare a evolutiei tehnicii;
f) inlocuirea a ceea ce este periculos cu ceea ce nu este periculos sau cu ceea ce este mai putin periculos;
g) planificarea prevenirii;
h) adoptarea masurilor de protectie colectiva cu prioritate fata de masurile de protectie individuala;
i) aducerea la cunostinta salariatilor a instructiunilor corespunzatoare.

Tot angajatorul este cel care va raspunde pentru modul in care este organizata activitatea de asigurare a sanatatii si securitatii in munca.

De asemenea, tinem cont si de faptul ca in orice regulament intern trebuie sa existe prevederi si reguli privind securitatea si sanatatea in munca.

Conform Codului Muncii, pentru elaborarea masurilor de securitate si sanatate in munca angajatorul este dator sa se consulte cu sindicatul sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor, precum si cu comitetul de securitate si sanatate in munca.

Un aspect pe care trebuie sa il cunoastem este cel referitor la riscul pentru accident de munca si boala profesionala. Fiecare loc de munca, conform evaluarilor realizate de profesionisti, suporta un anumit grad de risc pentru accident de munca si boli profesionale. Acest grad de risc este calculat matematic, conform unei formule standard.

In functie de evaluarea riscurilor, se stabilesc si masurile ce trebuie luate pentru minimizarea acestora, pentru evitarea lor, pentru eliminarea lor.

Insa trebuie sa stim faptul ca toti angajatorii sunt obligati sa isi asigure toti salariatii pentru risc de accidente de munca si boli profesionale.

Tot angajatorul este cel raspunzator pentru modul in care se organizeaza instruirea angajatilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca.


Alte exemple de raspundere ce revine angajatorului pe linie de securitate si sanatate in munca:

- organizeaza locurile de munca de asa natura incat sa se garanteze securitatea si sanatatea salariatilor.

- organizeaza controlul permanent al starii materialelor, utilajelor si substantelor folosite in procesul muncii, pentru asigurarea sanatatii si securitatii salariatilor.

- raspunde pentru asigurarea conditiilor de acordare a primului ajutor in caz de accident ede munca, pentru crearea conditiilor de preintampinare a incendiilor si pentru evacuarea salariatilor in situatii speciale si in caz de pericol iminent.


Nu a fost si nu va fi niciodata simplu sa fii angajator. Dar lucrurile se simplifica mult atunci cand avem alaturi lucratori desemnati cu experienta solida in domeniul lor de referinta. Si mai mult se simplifica lucrurile atunci cand avem serviciu intern de protectie sau serviciu extern care sa lucreze indeaproape cu lucratorii nostri desemnati si cu reprezentantii lucratorilor pe linie de SSM.

Acolo unde exista profesionisti pe linia securitatii si sanatatii in munca, riscul de accidente de munca si de boli profesionale scade drastic.


NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Maria Nicutar


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
securitatea si sanatatea salariatilorssmsecuritatea si sanatatea in muncaevaluarea riscurilorcombaterea riscurilor

Data aparitiei: 28 Aprilie 2016
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Daca un angajator apeleaza la persoane sau servicii exterioare, aceasta nu il exonereaza de raspundere in acest domeniu Nota: 5 din 5 - 4 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]