Impozitul si contributiile datorate de administrator

administratorcontributiiimpozit
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Intrebare:
Va rog sa-mi spuneti in opinia dvs. care sant taxele si impozitele care trebuie achitate in cazul in care administratorul firmei nu se angajeaza cu contract de munca ci vrea sa incheie contract de administrator sau contract de mandat.

Raspuns:
Potrivit art. 55 alin. (2) lit. j) din Codul fiscal, indemnizatia administratorilor este asimilata salariilor in vederea impunerii.

Intrucat textul de lege enuntat nu face distinctie intre indemnizatia incasata de administrator in temeiul unui contract de administrare si indemnizatia incasata de administrator in temeiul unui contract de mandat, rezulta ca, in ambele cazuri, aceasta indemnizatie este asimilata salariilor in vederea impunerii.

Administratorul este obligat sa se asigure individual si sa depuna declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii, numai daca nu realizeaza venituri ca urmare a incadrarii in una din situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) pct. I si II din Legea nr. 19/2000 (contract individual de munca la alta societate, functionar public, persoana aleasa in functii elective, persoana numita in cadrul activitatii executive, legislative sau judecatoresti ori membru cooperator).

In situatia in care, administratorul nu se afla in niciuna din situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) pct. I si II din Legea nr. 19/2000, unitatea de la care se obtine indemnizatia de administrator nu calculeaza contributia de asigurari sociale.

Conform art.21 alin.(4) din Legea nr. 19/2000, asiguratii prevazuti la art.5 alin.(1) pct.IV si V si alin.(2) datoreaza integral cota de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor de munca in care isi desfasoara activitatea.

Astfel, administratorul va depune individual declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii, achitand cota integrala de C.A.S., care se aplica nu asupra valorii indemnizatiei primite, ci asupra venitului lunar asigurat stabilit prin declaratie, indiferent de cuantumul acesteia.

Daca administratorii declara ca obtin si alte venituri ca urmare a incadrarii in una din situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din Legea nr. 19/2000, ei nu au obligatia sa depuna declaratie de asigurare si asupra sumelor primite de aceste persoane se datoreaza atat contributia individuala de asigurari sociale, cat si contributia datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat.

Contributia la asigurarile sociale de sanatate se datoreaza in baza prevederilor art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, potrivit carora, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit.

Administratorul datoreaza contributia individuala (5,5%) la asigurarile sociale de sanatate, indiferent daca realizeaza venituri si din alte surse si indiferent de nivelul acestor venituri.

Societatile comerciale la care isi desfasoara activitatea administratorul datoreaza contributia angajatorului (5,2%) intrucat veniturile respective sunt asimilate salariului din punctul de vedere al legislatiei fiscale si intra in fondul de salarii realizat, conform art. 258 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 si art. 3 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007.

Obligatia virarii ambelor contributii revine societatilor comerciale, care platesc indemnizatia administratorului, conform art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006, prin mentionarea acestuia la categoria „CT” in Lista nominala cuprinzand persoanele asigurate pentru care se plateste contributia de asiguari sociale de sanatate (anexa 2a).

Administratorul nu este mentionat in categoria persoanelor asigurate obligatoriu, prin efectul legii, conform art. 19 din Legea nr. 76/2002 si, ca atare, se poate asigura facultativ potrivit art. 20 din lege, platind integral aceasta contributie.

Administratorul se poate asigura facultativ pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale, in baza Declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (anexa nr. 4), avand in vedere ca poate solicita oricand retragerea declaratiei, pe baza unui formular-tip de retragere (anexa nr. 6), conform Normelor de aplicare a O.U.G. nr. 158/2005, aprobate prin Ordinul comun nr. 60/32/2006.

Administratorul se poate asigura facultativ pentru concedii si indemnizatii in baza Declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (anexa nr. 4 la Normele de aplicare a O.U.G. nr. 158/2005, aprobate prin Ordinul nr. 60/32/2006).


de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
administratorcontributiiimpozit

Data aparitiei: 12 Aprilie 2010
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Impozitul si contributiile datorate de administrator Nota: 3.33 din 5 - 3 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]