Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Evaluarea riscurilor pentru securitatea si sanatatea in munca. Ghid complet pentru angajatori si angajati

ssmcomitet ssmriscuri ssmevaluarea riscurilorevaluarea riscurilor ssm
Asa cum bine stim, una dintre cele mai importante obligatii ce revin angajatorilor, indiferent de industria din care fac parte, este cea referitoare la evaluarea riscurilor profesionale.


Angajatorul este obligat sa ia masurile necesare pentru:

a) asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor;
b) prevenirea riscurilor profesionale;
c) informarea si instruirea lucratorilor;
d) asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare SSM

Aceste masuri precizate mai sus vor fi implementate de catre angajatori pe baza urmatoarelor principii generale de prevenire:

a) evitarea riscurilor;

b) evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;

c) combaterea riscurilor la sursa;

 Codul Muncii 2017
Codul Muncii 2017

Vezi detalii aici

Cum sa operati eficient si fara greseli in Revisal
Cum sa operati eficient si fara greseli in Revisal

Vezi detalii aici

Cartea Verde a Legislatiei Muncii
Cartea Verde a Legislatiei Muncii

Vezi detalii aici





d) adaptarea muncii la om, in special in ceea ce priveste proiectarea posturilor de munca, alegerea echipamentelor de munca, a metodelor de munca si de productie, in vederea reducerii monotoniei muncii, a muncii cu ritm predeterminat si a diminuarii efectelor acestora asupra sanatatii;

e) adaptarea la progresul tehnic;

f) inlocuirea a ceea ce este periculos cu ceea ce nu este periculos sau cu ceea ce este mai putin periculos;

g) dezvoltarea unei politici de prevenire coerente care sa cuprinda tehnologiile, organizarea muncii, conditiile de munca, relatiile sociale si influenta factorilor din mediul de munca;

h) adoptarea, in mod prioritar, a masurilor de protectie colectiva fata de masurile de protectie individuala;

i) furnizarea de instructiuni corespunzatoare lucratorilor.



Evaluarea riscurilor profesionala este ceruta de directivele europene transpuse in legislatia nationala. Directiva 391 prevede faptul ca evaluarea riscurilor profesionale cade in sarcina angajatorilor si trebuie realizata de personal care a finalizat cu succes cursuri de specializare in domeniul evaluarii riscurilor.

Angajatorul este obligat sa realizeze si sa posede evaluarea riscurilor pentru securitatea si sanatatea in munca, inclusiv pentru grupurile sensibile la riscuri specifice.

De asemenea, tinem cont de faptul ca evaluarea riscurilor se realizeaza pentru fiecare componenta a sistemului de munca: executant, sarcina de munca, mijloace de munca, echipamente de munca, mediul de munca, posturi de lucru.


Atentie la faptul ca in evaluarea riscurilor profesionale se recomanda implicarea lucratorilor si chiar si a reprezentantilor acestora cu raspunderi pe linie de SSM, respectiv a comitetelor SSM.

Amenzile sunt de la 4.000 lei la 8.000 lei pentru nerespectarea de catre angajator a obligatiei de a fi in posesia unei evaluari a riscurilor pentru securitatea si sanatatea in munca a lucratorilor. Nerespectarea acestor obligatii reprezinta contraventie si se sanctioneaza corespunzator!

Numarul total de sanctiuni contraventionale aplicate in 2015 pe linie de SSM: 79.017 sanctiuni contraventionale in domeniul securitatii si sanatatii in munca.

Care au fost principalele deficiente descoperite de inspectorii ITM, conform PortalSSM.ro:


- Lipsa autorizatiei de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca;
- Lipsa organizarii activitatii de prevenire si protectie;
- Neasigurarea de catre angajator a echipamentelor individuale de protectie;
- Lipsa evaluarii riscurilor profesionale;
- Lipsa instructiunilor proprii pentru toate activitatile desfasurate;
- Neintocmirea planului de prevenire si protectie;
- Neasigurarea unor echipamente de munca fara pericol pentru securitatea si sanatatea lucratorilor;
- Neasigurarea unei instruiri adecvate in domeniul securitatii si sanatatii pentru salariati;
- Lipsa efectuarii unei supravegheri medicale adecvate, la angajare si periodic, pentru toti angajatii.



Cine poate realiza evaluarea riscurilor profesionale?

- Angajatorul - daca acesta si-a asumat realizarea activitatilor de prevenire si protectie, inclusiv evaluarea riscurilor.

- Lucratorul desemnat de angajatorul

- Serviciul intern de prevenire si protectie

- Serviciul extern de prevenire si protectie



Oricare ar fi persoana/ serviciul de prevenire si protectie care se ocupa de realizarea evaluarii riscurilor profesionale, angajatorul raspunde pentru asigurarea securitatii si sanatatii lucratorilor.

Reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca sunt consultati si insotesc echipa/persoana care efectueaza evaluarea riscurilor.

Legiuitorul prevede faptul ca pentru asigurarea conditiilor de SSM si pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale, angajatorii trebuie sa adopte, din faza de cercetare, proiectare si executie a constructiilor, a echipamentelor de munca, precum si de elaborare a tehnologiilor de fabricatie, solutii conforme prevederilor legale in vigoare privind securitatea si sanatatea in munca, prin a caror aplicare sa fie eliminate sau diminuate riscurile de accidentare si de imbolnavire profesionala a lucratorilor.

De asemenea, angajatorii sunt obligati sa intocmeasca un plan de prevenire si protectie compus din masuri tehnice, sanitare, organizatorice si de alta natura, bazat pe evaluarea riscurilor, pe care sa il aplice corespunzator conditiilor de munca specifice unitatii.


Nu neglijam faptul ca evaluarea riscurilor SSM trebuie revizuita minim in urmatoarele situatii:


a) ori de cate ori intervin schimbari sau modificari in ceea ce priveste tehnologia, echipamentele de munca, substantele ori preparatele chimice utilizate si amenajarea locurilor de munca/posturilor de munca;

b) dupa producerea unui eveniment;

c) la constatarea omiterii unor riscuri sau la aparitia unor riscuri noi;

d) la utilizarea postului de lucru de catre un lucrator apartinand grupurilor sensibile la riscuri specifice;

e) la executarea unor lucrari speciale.

Toate informatiile referitoare la evaluarea riscurilor SSM si a masurilor de prevenire vor fi comunicate de angajator catre comitetul SSM.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Data aparitiei: 02 Februarie 2016
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Evaluarea riscurilor pentru securitatea si sanatatea in munca. Ghid complet pentru angajatori si angajati Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Adeverinta Colaborare PFA - PFAIntrebare: Buna ziua, Eu sunt constituit ca PFA pe cod caen 0150 (activitati in ferme mixte). Am un contract de colaborare (ca inginer agronom) de anul trecut din 14.07.2016 cu alt PFA constituit tot pe cod caen 0150. Sunt inginer agronom licentiat anul trecut in 10.07.2016. Doresc sa particip la un concurs pentru un post de consilier asistent, clasa I si o cerinta este vechime de cel putin 1 an in specialitatea studiilor. Contractul de colaborare intre cele 2 PFA-uri se poate constitui ca vechime i
 

Raspuns: Inca o intrebare, cum arata o astfel de adeverinta? va multumesc.... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“(OUG 82) Negocierea Salariilor in 2018 - ce este OBLIGATORIU si ce NU?”
exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

NEGOCIEREA SALARIILOR - ce este OBLIGATORIU si ce NU?

 
Descarca GRATUIT raportul special
(OUG 82) Negocierea Salariilor in 2018 - ce este OBLIGATORIU si ce NU?
 
Toate modificarile sunt explicate detaliat in raportul
 
"(OUG 82) Negocierea Salariilor - Sfaturi practice, Sanctiuni de evitat"

 

 

 

 
 
 



 
xx
(OUG 82) Negocierea Salariilor in 2018 - ce este OBLIGATORIU si ce NU?
Atentie la modificare prin OUG 82! Este OBLIGATORIE negocierea salariilor. Cititi sfaturile expertilor: Exemple concrete, Sanctiuni de evitat

Descarcati gratuit Raportul Special

"(OUG 82) Negocierea Salariilor in 2018 - ce este OBLIGATORIU si ce NU?"

Da, vreau sa primesc newsletterul Legislatia Muncii