Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Ce se intampla atunci cand salariatul nu este de acord cu atributiile care i-au fost trasate de superiorii sai ierarhici?

legislatia munciiregulament internlitigii de muncacultura organizationalasanctionarea salariatului
Aici avem 2 situatii majore si pentru fiecare avem solutii diferite.


1. Una dintre situatii este cea in care de la bun inceput, de la angajare, candidatului i-au fost trasate anumite atributii de serviciu. Aici intervine obligativitatea de a prezenta fisa postului chiar de la angajare, de care angajatorii nu trebuie sa uite.

Fisa postului face parte integranta din Contractul Individual de munca si trebuie prezentata salariatului inainte de semnarea contractului individual de munca.

Nu uitam faptul ca respectivul candidat se angajeaza sa respecte anumite reguli si atributii, accepta anumite responsabilitati si toate sunt trasate in fisa postului. Or cum poate candidatul sa le accepte si sa isi asume angajarea daca nu i-au fost aduse la cunostinta?

Asa ca inca de la angajare, candidatului trebuie sa ii prezentam fisa postului, corect intocmita, conform cu cerintele reale ale postului.

Daca salariatul nu este de acord cu anumite atributii din fisa postului, are doua optiuni: sa le negocieze sau sa nu accepte postul de la bun inceput.

2. Daca pe parcursul carierei, salariatului i-au fost adaugate noi atributii in fisa postului, atunci trebuie sa existe act aditional pentru aceste modificari. Cu alte cuvinte, salariatul trebuie sa isi dea acordul pentru noile atributii pe care angajatorul i le traseaza.

Salariatul poate sa negocieze noile atributii si salariul aferent modificarilor ce se vor produce in munca sa.

 Codul Muncii 2017
Codul Muncii 2017

Vezi detalii aici

Detasarea transnationala a salariatilor
Detasarea transnationala a salariatilor

Vezi detalii aici

Ghid complet SSM si PSI pentru angajator
Ghid complet SSM si PSI pentru angajator

Vezi detalii aici




"Salariatul ar putea refuza indeplinirea unor sarcini de serviciu dispuse de angajator, numai in masura in care acestea au caracter obiectiv, respectiv genereaza o potentiala situatie de incompatibilitate sau conflict de interese, exced atributiilor de serviciu si competentelor profesionale inscrise in fisa postului sau in situatia in care acestea sunt vadit ilegale si numai cu informarea scrisa a superiorului ierahic. De asemenea, apreciem ca pentru motive temeinice personale salariatul ar putea solicita angajatorului sa fie de accord cu neindeplinirea anumitor sarcini de serviciu.", precizeaza specialistii PortalCodulMuncii.ro.


Cand poate salariatul sa fie sanctionat disciplinar pentru ca refuza indeplinirea unor sarcini de serviciu?

Acest lucru este posibil cand faptele de insubordonare sunt considerate abateri de la regulile de disciplina muncii si sunt astfel prevazute in Regulamentul intern al unitatii. Pentru sanctionarea salariatului este necesara indeplinirea procedurii de cercetare disciplinara. Doar avertismentul scris se poate institui ca sanctiune disciplinara fara parcurgerea tuturor etapelor cercetarii disciplinare prealabile.

Atentie si la faptul ca au fost cazuri in care angajatii au incheiat contracte individuale de munca cu angajatorii lor si ulterior, au primit fisele de post cu atributii diferite fata de ceea ce fusese discutat la interviul de angajare si in cadrul informarii prealabile. Angajatii si-au dat demisia. Altii au sesizat Inspectia Muncii. In orice caz, abaterile de la respectarea legislatiei muncii sunt pedepsite cu amenzi destabilizatoare pentru orice firma sau companie.

Angajatorilor li se recomanda respectarea legislatiei muncii, realizarea unui regulament intern si modificarea sa doar dupa consultarea Reprezentantilor Salariatilor, inmanarea fisei de post la incheierea contractului cu salariatii si modificarea fisei postului cu acordul acestora.

Atunci cand respectam legislatia muncii, ne aparam organizatia, brandul si reputatia organizatiei, tinem sub control fluctuatia de personal, evitam litigii de munca, mentinem o cultura organizationala bogata si integra si nu numai.

Respectarea legislatiei muncii vine la pachet doar cu avantaje pentru angajatori si angajati.


Cand poate angajatul sa refuze sarcinile trasate de superiorii sai ierarhici?



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Data aparitiei: 22 Ianuarie 2016
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Ce se intampla atunci cand salariatul nu este de acord cu atributiile care i-au fost trasate de superiorii sai ierarhici? Nota: 4.09 din 5 - 17 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

Comentarii (4)


Maria Nicutar
02-Mar-2016

@ dna Anisoara: Nu va pot da alt sfat decat sa vorbiti cu responsabilul de la HR si sa le spuneti modificarea elementului din CIM, respectiv durata de lucru, trebuie sa fie efectuata cu acordul dvs., cu act aditional semnat de ambele parti. Daca ei vor intelege sau nu acest lucru, e partea a doua. Nu va pot modifica durata de lucru de 8 ore sau cat aveti acum stipulat in contractul de munca prin intermediul regulamentului intern. Este element esential al contractului individual de munca. Regulamentul intern NU trebuie sa fie un document prin care angajatorii sa efectueze modificari dupa cum doresc ei. Modificarile trebuie operate dupa consultarea cu reprezentantii salariatilor sau cu sindicatul. Dar atentie la faptul ca angajatorul poate sa va modifice programul, cu pastrarea duratei. Daca pana acum aveati program de la 8.30 la 17.00, spre exemplu, angajatorul poate modifica prin RI sa intrati de la 10 si sa terminati la 18.30. Dar aici nu s-a modificat durata, care a ramas tot de 8 ore cu 30 de minute pauza de masa. Deci, ca sa concluzionez, durata timpului de munca nu se poate schimba prin RI, ci prin act aditional, cu acordul dvs.! Dar programul se poate modifica, daca prin aceasta modificare nu se schimba durata de lucru si nici nu incepeti sa lucrati in ture sau munca de noapte. O asa modificare drastica cere automat act aditional cu acordul dvs. Mult succes si va rog sa imi scrieti daca mai intampinati probleme.

ANISOARA H
01-Mar-2016

Buna ziua Am nevoie de un sfat. Lucrez la o firma privata care in ultimii ani tot icearca sa-mi schimbe programul de lucru de la cel normal de 8 orea respectiv 8-16,30 prev in CIM sau 8.30-17.30la unul pe ture de dimineata si dupa masa la 10 seara.Ciar daca i-am informat ca eu nu am cu ce ajunge la locul de munca deoarece mijloacele de transport in comun nu circula asa tarziu nu am gasit intelegere,chiar daca le-m spus ca locuiesc cu mama de 83 de ani care e bolnava si nu o pot lasa noaptea singura.Au inclus acest program in RI fara sa tina cont si de prevederile CIMsi ma astept sa-mi desfaca contractul de munca.Eu ce pot sa fac sa ma apar?

Maria Nicutar
01-Feb-2016

@Cretu Stefan: Daca la incheierea unui contract de munca nu exista fisa postului anterior consultata, contractul de munca se deruleaza conform sarcinilor si responsabilitatilor trasate pana acum, verbal, scriptic. Salariatul va indeplini sarcinile sale obisnuite. Angajatul nu poate fi obligat sa semneze o fisa a postului cu care nu este de acord. Angajatorul si angajatul trebuie sa semneze fisa de post si abia apoi aceasta incepe sa isi produca efectele. Dar atentie la faptul ca salariatul este obligat sa isi indeplineasca sarcinile sale uzuale, de la incheierea contractului de munca, chiar daca nu exista o fisa a postului. Daca, spre exemplu, un taietor de lemne a fost angajat expres pentru aceasta sarcina si de la un anumit moment nu se mai achita de sarcinile sale, poate fi sanctionat pentru neindeplinirea lor. Nu poate fi sanctionat pentru faptul ca nu indeplineste si alte sarcini, nediscutate, asupra carora nu si-a dat acordul. De aceea avem nevoie de o fisa a postului, ca sa intelegem cat mai clar ce sarcini trebuie angajatul sa indeplineasca.

cretu stefan
28-Ian-2016

buna ziua! ce se intampla in situatia in care s-a semnat CMul si angajatorul isi da seama la cativa ani diferenta ca nu a intocmit fisa postului, iar salariatul refuza sa o semneze? teoretic, nu i se poate reprosa neindeplinirea sarcinilor de serviciu, atat timp cat nu exista o fisa a postului semnata.

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Conflict De Interese Legea 161/2003Intrebare: Va rog sa mi confirmati care este articolul de lege prin care se interzice angajarea unei persoane care are grad de rudenie, respectiv sora intr-o institutie de invatamant...mentionez ca postul este de subordine ...respectiv administratorul de patrimoniu are in subordine ingrijitorul... astfel administratorul de patrimoniu urmeaza sa aiba in subordine pe propria ei sora?
 

Raspuns: Sectiunea a IV ARTICOLUL 79<br />... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“Codul Muncii - 19 modificari majore in luna august”
exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

CODUL MUNCII - 19 modificari majore in luna august 2017

 
Descarca GRATUIT raportul special
Codul Muncii - 19 modificari majore in luna august
 
Toate modificarile aparute in Codul Muncii sunt explicate detaliat in raportul
 
"Codul Muncii - 19 modificari majore in luna august"

 

 

 

 
 
 



 
xx
Codul Muncii a suferit 19 modificari in luna august!
Atentie la modificarile din Codul Muncii! De la 1 august au aparut modificari majore care afecteaza toate firmele!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Codul Muncii - 19 modificari majore in luna august"

Da, vreau sa primesc newsletterul Legislatia Muncii