Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
legislatiamuncii.ro cauta meniu
Raporturile de munca ale PFA

 

Incetarea de drept a contractului individual de munca. Tot ce trebuie sa stie angajatorii si angajatii

incetarea contractului de muncaincetare de dreptincetare de drept cimincetare cimcim durata determinatacontract individual de munca
Contractul individual de munca poate inceta de drept, caz in care nu mai discutam despre vointa partilor. Incetarea de drept intervine direct, prin forta legii.


Nu uitam care sunt cazurile incetarii contractului de munca. Conform art. 55 din Codul Muncii, contractul individual de munca poate inceta:

- de drept
- prin acordul partilor
- ca urmare a vointei unilaterale a uneia dintre parti, prin concediere sau demisie.

Care sunt cazurile de incetare de drept prevazute de Codul Muncii?

Art. 56. (1) Contractul individual de munca existent inceteaza de drept:

a) la data decesului salariatului sau al angajatorului persoana fizica, precum si in cazul dizolvarii angajatorului persoana juridica, de la data la care angajatorul si-a incetat existenta conform legii;

b) la data ramanerii irevocabile a hotararii judecatoresti de declarare a mortii sau a punerii sub interdictie a salariatului sau a angajatorului persoana fizica;

Memorator Legislatia Muncii
Memorator Legislatia Muncii

Vezi detalii aici

Procedura completa la angajare. Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Procedura completa la angajare. Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR

Vezi detalii aici

Managerul de Resurse Umane
Managerul de Resurse Umane

Vezi detalii aici




c) la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare; la data comunicarii deciziei de pensie in cazul pensiei de invaliditate de gradul III, pensiei anticipate partiale, pensiei anticipate, pensiei pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare; la data comunicarii deciziei medicale asupra capacitatii de munca in cazul invaliditatii de gradul I sau II; (Legea nr. 12/2015)

d) ca urmare a constatarii nulitatii absolute a contractului individual de munca, de la data la care nulitatea a fost constatata prin acordul partilor sau prin hotarare judecatoreasca definitiva;

e) ca urmare a admiterii cererii de reintegrare in functia ocupata de salariat a unei persoane concediate nelegal sau pentru motive neintemeiate, de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de reintegrare;

f) ca urmare a condamnarii la executarea unei pedepse privative de libertate, de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti;

g) de la data retragerii de catre autoritatile sau organismele competente a avizelor, autorizatiilor ori atestarilor necesare pentru exercitarea profesiei;

h) ca urmare a interzicerii exercitarii unei profesii sau a unei functii, ca masura de siguranta ori pedeapsa complementara, de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus interdictia;

i) la data expirarii termenului contractului individual de munca incheiat pe durata determinata;

j) retragerea acordului parintilor sau al reprezentantilor legali, in cazul salariatilor cu varsta cuprinsa intre 15 si 16 ani.

(2) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. c)- j), constatarea cazului de incetare de drept a contractului individual de munca se face in termen de 5 zile lucratoare de la intervenirea acestuia, in scris, prin decizie a angajatorului, si se comunica persoanelor aflate in situatiile respective in termen de 5 zile lucratoare.



Mai tinem cont si de faptul ca incetarea de drept a contractului individual de munca poate interveni si in situatia in care, in termen de 6 luni, salariatul nu si-a reinnoit avizele, autorizatiile sau atestarile necesare pentru exercitarea profesiei.

Atentie si la art. 80, alin. (3) din Codul Muncii, care prevede faptul ca un CIM va inceta de drept daca salariatul nu solicita repunerea in situatia anterioara emiterii actului de concediere.

(3) In cazul in care salariatul nu solicita repunerea in situatia anterioara emiterii actului de concediere, contractul individual de munca va inceta de drept la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti.

Nu neglijam faptul ca Legea nr. 12 din 20 ianuarie 2015, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 52 din 22 ianuarie 2015 a modificat Codul Muncii.

Care este modificarea ce tine de incetarea de drept a CIM?


Contractul individual de munca inceteaza de drept:
- la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare;
- la data comunicarii deciziei de pensie in cazul pensiei de invaliditate de gradul III, pensiei anticipate partiale, pensiei anticipate, pensiei pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare;
- la data comunicarii deciziei medicale asupra capacitatii de munca in cazul invaliditatii de gradul I sau II;

Constatarea incetarii de drept a contractului individual de munca

"Fiind vorba de o incetare in virtutea leii ope legis, contractul este reziliat in chiar momentul aparitiei cauzei de incetare, fara sa mai fie nevoie de vreo formalitate ori sa intervina un act al angajatorului.

Totusi, se prevede [art. 56 alin. (2) din Codul Muncii] necesitatea constatarii cazului de incetare de drept a contractului individual de munca (cu exceptia decesului salariatului ori angajatorului persoana fizica, declararii mortii acestora sau punerii sub interdictie ori, dupa caz, dizolvarii angajatorului persoana juridica). Constatarea trebuie facuta in scris, prin decizie a angajatorului, in termen de 5 zile lucratoare de la intervenirea cazului de incetare, care se comunica celui aflat in situatia respectiva, intr-un termen de 5 zile lucratoare."
, precizeaza Prof. Univ. Dr. Alexandru Ticlea in Tratat de dreptul muncii. Legislatie. Doctrina. Jurisprudenta.

"De subliniat este ca emiterea deciziei privind incetarea de drept a contractului individual de munca poate interveni chiar si in ipoteza in care acest contract este suspendat, inclusiv pentru incapacitate temporara de munca, deoarece interdictiile cuprinse in art. 60 alin. (1) din Codul muncii vizeaza numai concedierea.", mai precizeaza Prof. Univ. Dr. Alexandru Ticlea in Tratat de dreptul muncii. Legislatie. Doctrina. Jurisprudenta.

Ce se intampla daca in perioada de suspendare a CIM intervine o cauza de incetare a CIM?
De fiecare data cand in timpul perioadei de suspendare a contractului intervine o cauza de incetare de drept a contractului individual de munca, cauza de incetare de drept prevaleaza.

In cazul suspendarii contractului individual de munca se suspenda toate termenele care au legatura cu incheierea, modificarea, executarea sau incetarea contractului individual de munca, cu exceptia situatiilor in care contractul individual de munca inceteaza de drept.

Angajatorul poate fi obligat sa prelungeasca un CIM pe durata determinata daca intervine, spre exemplu, o situatie de suspendare a contractului?
Chiar daca intervine incapacitate temporara de munca, stare de graviditate sau concediu de maternitate, contractul individual de munca inceteaza de drept la data expirarii termenului CIM incheiat pe durata determinata.

Mult succes, curaj profesional si cariere stralucite!


Surse: Codul Muncii
"Tratat de Dreptul Muncii. Legislatie. Doctrina. Jurisprudenta", autor Profesor Univesitar Doctor Alexandru Ticlea
"Memorator de Legislatia Muncii", autor Consilier Juridic Gabriela Dita




Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Data aparitiei: 10 Noiembrie 2015
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Incetarea de drept a contractului individual de munca. Tot ce trebuie sa stie angajatorii si angajatii Nota: 3.52 din 5 - 24 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

Comentarii (3)


Adriana Miut
10-Feb-2017

Bloc 4 etaje, 1 scara, cu personalitate juridica, fara certificat fiscal, a angajat o persoana fizica fara pfa pentru depunere D112 si documente ITM cu un net de100 ron/luna [143 brut ], in baza unui CIM din 03/2016. Din 05/2016 s-a marit la 110 ron net [157 brut ] din cauza cresterii salariului minim pe economie. De la 1 feb brutul devine 182 ron lunar cu 128 ron net. CIM este facut cu 1 ora/zi, desi pentru activitatea depusa pentru intocmit D112, OP pentru trezorerie si Revisal se lucreaza efectiv maxim 4 ore lunar, plus sa zicem 1 zi plata la trezorerie. In acest ritm la urmatoarea marire din iunie 2017 va trebui sa marim din nou salariul. Pe toata scara sunt 32 persoane si suma mi se pare exagerata. In aceasi situatie este femeia de serviciu care munceste zilnic 2 ore pentru aceeasi suma. Am citit pe site-ul dvs. ca exista posibilitatea angajarii cu conventie civila, dar numai pentru activitati nerepetitive. Aici nu este cazul. PUTEM SA TRECEM IN STATUL DE SALARII 12 ORE LUCRATE SI RESTUL CA ABSENTE in cazul CIM? Pe siteul dvs. am citit ca este posibil ca cei care primesc un salariul lunar sub 1450 ron pot fi angajati iar pentru ei se declara D100. Nu am inteles insa sub ce forma este posibila angajarea? Eu sunt administrator atestat primesc 250 ron net, fac cotele, incasari, plati, contabilitate; brutul meu creste la 1.02.2017 de la 355 la 363 ron. E jenant sa cer pentru salarii cat pentrru apa, majoritatea fiind pensionari. Rog o solutie legala, inteleapta.Multumiri!

Maria Nicutar
02-Mar-2016

@ dnul Minuc Golasie: Cum anume vor angajatorii dvs. sa incetati raporturile? Vor sa va dati dvs. demisia? Sau vor sa va concedieze? Daca vor sa va concedieze, cu ce litera din lege vor sa faca acest lucru? Pe ce motiv va concediaza? Vor sa invoce necorespundere profesionala? Daca la momentul angajarii era nevoie de anumite studii in domeniu, era natural sa fiti instiintat. Dati-mi mai multe informatii si revin cu o solutie pentru situatia dvs. Toate cele bune si mult succes!

Minuc Golasie
29-Feb-2016

Buna seara,sunt in situatia in care mi s-a spus ca incepind cu 1 Martie nu voi mai putea merge la serviciu neinstintindu-ma in prealabil doar mi s-a spus ca nu mai pot continua deoarece nu am studii in domeniu .Precizez ca eu am fost angajat la un depozit de produse farmaceutice in urma cu 4 luni pe postul de lucrator gestionar si la acea vreme nu mi s-a cerut studi farmaceutice,Ce m-ati sfatui sa fac?

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Se Poate Face Transfer Loc Munca La Acelasi Angajator In Sectorul BugetarIntrebare: Buna ziua! Am sustinut examen pe post de medic rezident ultimul an pe o anumita sectie. In urma unei cereri de transfer pe o alta sectie, in cadrul aceleasi unitati,cu acordul sefilor de sectie si a conducerii unitatii) am primit o decizie. In momentul in care se schimba incadrarea din medic rezident in medic specialist, actul aditional poate fi incheiat direct pe sectia unde am solicitat mutarea, avand in vedere ca exista post vacant? Cum se poate proceda?Multumesc!
 

Raspuns: Puteti ocupa potul vcant de medic specialist numai prin concurs.<br />Concursul se organinizea... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“Noutatile anului 2017 in REVISAL”
exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

REVISAL-ul a fost modificat (din nou) in 2017

 
Descarca GRATUIT raportul special
Noutatile anului 2017 in REVISAL
 
Toate schimbarile aparute in REVISAL
sunt explicate detaliat in raportul
 
"Noutatile anului 2017 in REVISAL"

 

 

 

 

 
 
 



 
REVISAL-ul a fost modificat in 2017!
Atentie la toate noutatile aduse de modificarea legii! Este obligatoriu sa respectati noua lege in 2017.

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutatile anului 2017 in REVISAL"

Da, vreau sa primesc newsletterul Legislatia Muncii
[x]