Legea nr. 219 din 23 iulie 2015 privind economia sociala. Intreprinderile sociale si intreprinderile sociale de insertie

Legea nr. 219 din 23 iulie 2015 privind economia socialaintreprinderi socialeintreprindere socialaintreprinderi sociale de insertie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Legea nr. 219 din 23 iulie 2015 privind economia sociala a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 561 din 28 iulie 2015.

Legea intra in vigoare incepand din 28 august a.c. respectiv la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial



Prezenta lege are ca obiect reglementarea domeniului economiei sociale, stabilirea masurilor de promovare si de sprijinire a economiei sociale. Prin intermediul prevederilor sale, legea relgmentezza si conditiile in care intreprinderile sociale si intreprinderile sociale de insertie isi vor obtine atestarea.

>>Iata cum sunt impartite intreprinderile sociale, in lumina Legii nr. 219 din 2015:

a) societatile cooperative de gradul I, ca traunctioneaza in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata;
b) cooperativele de credit, care functioneaza in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) asociatiile si fundatiile, care functioneaza in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) casele de ajutor reciproc ale salariatilor, care functioneaza in baza Legii nr. 122/1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariatilor si al uniunilor acestora, republicata;
e) casele de ajutor reciproc ale pensionarilor, care sunt infiintate si functioneaza in baza Legii nr. 540/2002 privind casele de ajutor reciproc ale pensionarilor, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) societatile agricole, care functioneaza in baza Legii nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, cu modificarile ulterioare;
g) orice alte categorii de persoane juridice care respecta, conform actelor legale de infiintare si organizare, cumulativ, definitia si principiile economiei sociale prevazute in prezenta lege.



Atestatul se elibereaza de catre agentia judeteana pentru ocuparea fortei de munca, respectiv a municipiului Bucuresti.

Atestatul se acorda pe o perioada de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii, daca se face dovada ca sunt respectate conditiile care au stat la baza acordarii acestuia.

In normele metodologice de aplicare a acestei legi vom regasi si procedura de acordare a atestatului, precum si conditiile de suspendare sau retragere a acestuia.


>>Care sunt obligatiile intreprinderilor sociale?

Conform art. 9 din prezenta lege, intreprinderea sociala are urmatoarele obligatii:

a) de a comunica agentiei de ocupare orice modificari ale actelor de infiintare sau constitutive, in termen de 15 zile de la modificare;
b) de a comunica agentiei de ocupare rapoartele de activitate si situatiile financiare anuale; compartimentul judetean pentru economie sociala are obligatia sa asigure consultarea acestor documente de catre orice persoana interesata;
c) de a publica, in extras, in termen de 3 luni de la incheierea anului calendaristic, raportul social anual privind activitatea desfasurata si situatiile financiare anuale in Registrul unic de evidenta a intreprinderilor sociale, prevazut la art. 27.

Atentie la faptul ca intreprinderile sociale se supun controlului cu privire la respectarea conditiilor legale de desfasurare a activitatii, anual, pentru a se verifica respectarea criteriilor care au stat la baza eliberarii atestatului de intreprindere sociala.

Aceste controale se realizeaza de catre organele de control ale Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice.


>>Ce trebuie sa stim despre intreprinderea sociala de insertie

Conform art. 10 din prezenta lege, intreprinderea sociala de insertie este intreprinderea sociala care:
a) are, permanent, cel putin 30% din personalul angajat apartinand grupului vulnerabil, astfel incat timpul de lucru cumulat al acestor angajati sa reprezinte cel putin 30% din totalul timpului de lucru al tuturor angajatilor;
b) are ca scop lupta impotriva excluziunii, discriminarilor si somajului prin insertia socioprofesionala a persoanelor defavorizate.


Art. 11. din Legea nr. 219 din 2015 prevede faptul ca intreprinderile sociale de insertie au obligatia de a asigura, pentru persoanele angajate, care fac parte din grupul vulnerabil, masuri de acompaniament care sa asigure insertia profesionala si sociala.


Masurile de acompaniament pot fi:
- informarea,
- consilierea,
- accesul la formele de pregatire profesionala,
- adaptarea locului de munca la capacitatea persoanei,
- accesibilizarea locului de munca in functie de nevoile persoanelor,
- precum si alte masuri care au ca scop sprijinirea insertiei profesionale si sociale.


Pentru a asigura masurile de acompaniament, intreprinderile sociale de insertie vor colabora cu serviciile publice de asistenta sociala de la nivel judetean si local, agentiile de ocupare, centrele de furnizare de servicii integrate de asistenta medicala, psihologica si sociala pentru consumatorii si consumatorii de droguri dependenti, cu specialisti in domenii precum psihologie, asistenta sociala, adictii, pedagogie, formare profesionala, ocupare, medicina, medicina muncii, economie sociala.



>>Ce trebuie sa stim despre marca sociala

Conform art. 12 din Legea nr. 219 din 2015, statutul de intreprindere sociala de insertie se certifica prin acordarea marcii sociale.


>>Ce trebuie sa stim despre Registrul unic de evidenta a intreprinderilor sociale

In scopul asigurarii informatiilor necesare, corecte si complete cu privire la situatia si evolutia domeniului economiei sociale la nivel national se infiinteaza Registrul unic de evidenta a intreprinderilor sociale, denumit in continuare registru.

Registrul este administrat de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.

>>Registrul poate cuprinde, dupa caz, urmatoarele informatii cu privire la intreprinderile sociale si intreprinderile sociale de insertie existente in Romania:

a) denumirea completa;
b) categoria de persoane juridice in care se incadreaza;
c) data infiintarii;
d) domeniul de activitate;
e) cifra de afaceri/valoarea activului patrimonial, pierderile sau profitul inregistrat in anul fiscal anterior;
f) numarul total de angajati;
g) documentele care atesta apartenenta la grupul vulnerabil;
h) copia fisei de post/fiselor de post a persoanei/ale angajatilor care apartin grupului vulnerabil;
i) formele de sprijin de care beneficiaza angajatorul;
j) abaterile/sanctiunile angajatorului;
k) data acordarii/suspendarii/retragerii atestatului sau, dupa caz, a marcii sociale.


Atentie la faptul ca in sarcina angajatorilor cade obligatia de a transmite documentele mentionate mai sus, in termen de  5 zile de la data la care se demonstreaza ca persoana angajata apartine grupului vulnerabil sau, dupa caz, de la data la care au intervenit modificari in documentele furnizate.


>>Sanctiuni ce se pot institui in cazul in care dispozitiile Legii nr. 219 din 2015 nu vor fi respectate:

a)  amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei, nerespectarea de catre intreprinderile sociale de insertie a conditiilor prevazute la art. 10 alin. (1) , art. 13 alin. (2) si la art. 27 alin. (3) ;
b)  amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, utilizarea marcii sociale, de catre intreprinderile sociale de insertie, peste termenul de valabilitate prevazut la art. 13 alin. (1) ;
c)  amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei, utilizarea marcii sociale de catre alte persoane fizice sau juridice care nu sunt detinatorii legali ai acesteia;
d)  amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, in cazul lipsei documentelor doveditoare care certifica apartenenta la grupul vulnerabil, prevazute la art. 6 alin. (2) ;
e)  amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei si retragerea atestatului, incalcarea a cel putin unui criteriu dintre cele prevazute la art. 8 alin. (4) .


Art. 30 delimiteaza faptul ca aceste contraventii si aplicarea sanctiunilor se vor realiza prin intermediul:

a) organelor de control ale Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, pentru contraventiile prevazute la art. 29 lit. a) -c) si e) ;
b) Agentia Nationala pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala, pentru contraventiile prevazute la art. 29 lit. d) .


Conform art. 34 din prezenta lege, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice va elabora normele metodologice de aplicare, care se aproba prin hotarare a Guvernului.

NOUTATI din Legislatie muncii

Ce noutati au aparut in domeniul legislatiei muncii?


Parcurgeti Caietul Seminarului National de Legislatia Muncii!
Contine noutatile legislative din 2024, implicatii, controverse, solutii!


Iata mai jos cateva exemple:

1) Salariul minim
2) Concediul de crestere copil
3) Hartuirea la locul de munca
4) Telemunca pentru parinti
5) Suspendarea si incetarea CIM
6) Contractul cu fractiune de norma
7) Pauza de masa



...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Legea nr. 219 din 23 iulie 2015 privind economia socialaintreprinderi socialeintreprindere socialaintreprinderi sociale de insertie

Data aparitiei: 27 August 2015
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Legea nr. 219 din 23 iulie 2015 privind economia sociala. Intreprinderile sociale si intreprinderile sociale de insertie Nota: 3.75 din 5 - 6 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Conditii pentru a beneficia de scutire de impozit in domeniul ITIntrebare: Suntem o societate care se ocupa cu prestari servicii pentru evenimente, mai exact ne ocupam de partea artistica - montare de scene, lumini inteligente, sunet profi, ecrane inteligente pe care sunt proiectate imagini Computerizate, create de angajatii nostri in baza unor programe achizitionate de societate. Un exemplu concret: la un concert pe un stadion sunt montate scenele noastre, ecranele unde apar jocurile de imagini cu ce se petrece pe scena sau diferite motive de linii, culori, imagini...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Compensare munca suplimentara cu timp liber corespunzator vs concediu de odihnaIntrebare: Daca activitatea societatii este de asa natura incat in fiecare luna se acorda ore suplimentare, conform art. 122 din Codul muncii, ce se intampla daca in luna se platesc ore suplimentare si se ia si concediu de odihna?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]