Conditii pentru acordarea ajutorului de deces

ajutor de decescuantum ajutor de decesajutor de inmormantare
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.

Dovada se poate face prin orice mijloc de proba admis de lege. Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrusuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.

Cuantumul ajutorului de deces se stabileste anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mic decat valoarea castigului salarial mediu brut prevazut la art. 33 alin. (5).

Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de:

a) angajator, in cazul decesului asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I, II si V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;

b) institutia care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia

c) casa teritoriala de pensii, respectiv casa de pensii sectoriala, in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. IV si alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia.

Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, in cadrul termenului general de prescriptie de 3 ani, calculat de la data decesului.

Cuantumul ajutorului de deces solicitat se achita la nivelul cuvenit la data decesului.

Cuantumul ajutorului de deces in anul 2015, pentru persoana asigurata sau pentru persoana pensionata, este de 2.415 lei (art. 17 lit. a) din Legea nr. 187/2014, publicata in M. Of. nr. 961 din 30 decembrie 2014).

Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea ACHITAT, data, semnatura si stampila.

Atentie la faptul ca  sumele reprezentand ajutor de deces, care se platesc de angajator asiguratilor, potrivit prevederilor prezentei legi, in contul asigurarilor sociale, se retin de acesta din contributiile de asigurari sociale datorate pentru luna respectiva.

Sumele reprezentand ajutor de deces platite de angajator asiguratilor, potrivit prevederilor prezentei legi, care depasesc suma contributiilor datorate de acesta in luna respectiva se recupereaza din contul asigurarilor sociale de la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla sediul acestuia, respectiv de la casa de pensii sectoriala.

Asadar, sumele acordate cu titlu de ajutor de deces in contul asigurarilor sociale se retin de angajator din contributiile de asigurari sociale datorate pentru luna respectiva iar daca depasesc suma contributiilor datorate in luna respectiva se recupereaza din contul asigurarilor sociale de la casa teritoriala de pensii in carei raza angajatorul isi are sediul.


In declaratia 112, in situatia expusa, in Anexa 1.1 – Angajator, se completeaza Caseta "Ajutor de deces" dupa cum urmeaza:
- "Numar cazuri" - se completeaza cu numarul total de cazuri pentru care s-au acordat ajutoare de deces, la nivel de unitate.

- "Suma" - se completeaza cu suma totala a ajutoarelor de deces acordate la nivel de unitate, suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat.

Numai in situatia in care ajutorul de deces depaseste contributia de asigurari sociale datorata, in declaratia 112 Sectiunea C – C.1 Conditii de munca la Randul 6 "Total suma de recuperat de angajator de la BASS, aferenta lunii de raportare" - se completeaza cu suma reprezentand ajutor de deces care se recupereaza de catre angajator de la bugetul asigurarilor sociale de stat.

Asadar, ajutorul de deces se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si se acorda, la cerere, pe baza certificatului de deces.

Pe langa ajutorul de deces angajatorul mai poate acorda si ajutorul de inmormantare in conditiile contractului colectiv de munca aplicabil si ale Codului fiscal.

Ajutorul de inmormantare acordat in baza contractului colectiv de munca la nivel de unitate se plateste de angajator din fondurile proprii si nu se deduce din contributia la sistemul asigurarilor sociale. Acest ajutor se acorda in cuantumul si in conditiile prevazute in contractul colectiv de munca.

Sursa: PortalCodulMuncii.ro



de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ajutor de decescuantum ajutor de decesajutor de inmormantare

Data aparitiei: 10 Aprilie 2015
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Conditii pentru acordarea ajutorului de deces Nota: 5 din 5 - 3 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Pensie militara de serviciu anticipata partiala si drept de muncaIntrebare: Cadru militar trecut in rezerva cu drept la pensie militara de serviciu anticipata partial, are drept de munca in domeniul privat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Cod COR sef dispeceratIntrebare: Va rog sa ma ajutati: Ce cod COR(in afara de 541408-Dispecer) pot utiliza pentru sef dispecerat, un angajat care coordoneaza departamentul dispecerat din cadrul societatii noastre.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]