Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Conditii pentru acordarea ajutorului de deces

ajutor de decescuantum ajutor de decesajutor de inmormantare
In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.


Dovada se poate face prin orice mijloc de proba admis de lege. Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrusuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.

Cuantumul ajutorului de deces se stabileste anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mic decat valoarea castigului salarial mediu brut prevazut la art. 33 alin. (5).

Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de:

a) angajator, in cazul decesului asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I, II si V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;

b) institutia care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia

c) casa teritoriala de pensii, respectiv casa de pensii sectoriala, in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. IV si alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia.

Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, in cadrul termenului general de prescriptie de 3 ani, calculat de la data decesului.

37 de modele de Regulament Intern
37 de modele de Regulament Intern

Vezi detalii aici

Evaluarea angajatilor in 8 pasi
Evaluarea angajatilor in 8 pasi

Vezi detalii aici

202 Modele de fise de post
202 Modele de fise de post

Vezi detalii aici




Cuantumul ajutorului de deces solicitat se achita la nivelul cuvenit la data decesului.

Cuantumul ajutorului de deces in anul 2015, pentru persoana asigurata sau pentru persoana pensionata, este de 2.415 lei (art. 17 lit. a) din Legea nr. 187/2014, publicata in M. Of. nr. 961 din 30 decembrie 2014).

Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea ACHITAT, data, semnatura si stampila.

Atentie la faptul ca sumele reprezentand ajutor de deces, care se platesc de angajator asiguratilor, potrivit prevederilor prezentei legi, in contul asigurarilor sociale, se retin de acesta din contributiile de asigurari sociale datorate pentru luna respectiva.

Sumele reprezentand ajutor de deces platite de angajator asiguratilor, potrivit prevederilor prezentei legi, care depasesc suma contributiilor datorate de acesta in luna respectiva se recupereaza din contul asigurarilor sociale de la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla sediul acestuia, respectiv de la casa de pensii sectoriala.

Asadar, sumele acordate cu titlu de ajutor de deces in contul asigurarilor sociale se retin de angajator din contributiile de asigurari sociale datorate pentru luna respectiva iar daca depasesc suma contributiilor datorate in luna respectiva se recupereaza din contul asigurarilor sociale de la casa teritoriala de pensii in carei raza angajatorul isi are sediul.


In declaratia 112, in situatia expusa, in Anexa 1.1 Angajator, se completeaza Caseta "Ajutor de deces" dupa cum urmeaza:
- "Numar cazuri" - se completeaza cu numarul total de cazuri pentru care s-au acordat ajutoare de deces, la nivel de unitate.

- "Suma" - se completeaza cu suma totala a ajutoarelor de deces acordate la nivel de unitate, suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat.

Numai in situatia in care ajutorul de deces depaseste contributia de asigurari sociale datorata, in declaratia 112 Sectiunea C C.1 Conditii de munca la Randul 6 "Total suma de recuperat de angajator de la BASS, aferenta lunii de raportare" - se completeaza cu suma reprezentand ajutor de deces care se recupereaza de catre angajator de la bugetul asigurarilor sociale de stat.

Asadar, ajutorul de deces se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si se acorda, la cerere, pe baza certificatului de deces.

Pe langa ajutorul de deces angajatorul mai poate acorda si ajutorul de inmormantare in conditiile contractului colectiv de munca aplicabil si ale Codului fiscal.

Ajutorul de inmormantare acordat in baza contractului colectiv de munca la nivel de unitate se plateste de angajator din fondurile proprii si nu se deduce din contributia la sistemul asigurarilor sociale. Acest ajutor se acorda in cuantumul si in conditiile prevazute in contractul colectiv de munca.

Sursa: PortalCodulMuncii.ro



Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ajutor de decescuantum ajutor de decesajutor de inmormantare

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Data aparitiei: 10 Aprilie 2015
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Conditii pentru acordarea ajutorului de deces Nota: 5 din 5 - 3 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Cand Pot Sa Ma Pensionez La Limita De Varsta Sau Anticipat Fara PenalizareIntrebare: Persoana sex feminin nascuta 20.02.1961, angajata din 15.10.1980 pana in prezent, din care 20 ani neintrerupti in grupa a 2 a de munca si 4 luni de somaj tehnic. De la ce data ma pot pensiona la limita de varsta sau anticipat fara penalizare. Multumesc
 

Raspuns: <br />Stagiul de cotizare la zi <br />2018.02.09<br />1980.10.15<br /> 3... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Modificari majore in Codul Muncii 2018

- contributii sociale, noutati Revisal, concedii medicale -
 
Descarca GRATUIT raportul special
Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018
 
Toate modificarile sunt explicate detaliat in raportul

Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 


 
xx
Atentie la modificarile din Codul Muncii in 2018!
- Revisal, contributii, concedii + alte noutati -

Descarcati gratuit Raportul Special

"Codul Muncii: 5 modificari majore in 2018"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016