Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
legislatiamuncii.ro cauta meniu
KIT-ul de documente instant obligatorii din  Legislatia Muncii si Salarizare

 

Conditii pentru acordarea ajutorului de deces

ajutor de decescuantum ajutor de decesajutor de inmormantare
In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.


Dovada se poate face prin orice mijloc de proba admis de lege. Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrusuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.

Cuantumul ajutorului de deces se stabileste anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mic decat valoarea castigului salarial mediu brut prevazut la art. 33 alin. (5).

Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de:

a) angajator, in cazul decesului asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I, II si V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;

b) institutia care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia

c) casa teritoriala de pensii, respectiv casa de pensii sectoriala, in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. IV si alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia.

Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, in cadrul termenului general de prescriptie de 3 ani, calculat de la data decesului.

Ghid Complet pentru Departamentul HR
Ghid Complet pentru Departamentul HR

Vezi detalii aici

Bune practici in HR
Bune practici in HR

Vezi detalii aici

202 Modele de fise de post
202 Modele de fise de post

Vezi detalii aici




Cuantumul ajutorului de deces solicitat se achita la nivelul cuvenit la data decesului.

Cuantumul ajutorului de deces in anul 2015, pentru persoana asigurata sau pentru persoana pensionata, este de 2.415 lei (art. 17 lit. a) din Legea nr. 187/2014, publicata in M. Of. nr. 961 din 30 decembrie 2014).

Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea ACHITAT, data, semnatura si stampila.

Atentie la faptul ca sumele reprezentand ajutor de deces, care se platesc de angajator asiguratilor, potrivit prevederilor prezentei legi, in contul asigurarilor sociale, se retin de acesta din contributiile de asigurari sociale datorate pentru luna respectiva.

Sumele reprezentand ajutor de deces platite de angajator asiguratilor, potrivit prevederilor prezentei legi, care depasesc suma contributiilor datorate de acesta in luna respectiva se recupereaza din contul asigurarilor sociale de la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla sediul acestuia, respectiv de la casa de pensii sectoriala.

Asadar, sumele acordate cu titlu de ajutor de deces in contul asigurarilor sociale se retin de angajator din contributiile de asigurari sociale datorate pentru luna respectiva iar daca depasesc suma contributiilor datorate in luna respectiva se recupereaza din contul asigurarilor sociale de la casa teritoriala de pensii in carei raza angajatorul isi are sediul.


In declaratia 112, in situatia expusa, in Anexa 1.1 Angajator, se completeaza Caseta "Ajutor de deces" dupa cum urmeaza:
- "Numar cazuri" - se completeaza cu numarul total de cazuri pentru care s-au acordat ajutoare de deces, la nivel de unitate.

- "Suma" - se completeaza cu suma totala a ajutoarelor de deces acordate la nivel de unitate, suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat.

Numai in situatia in care ajutorul de deces depaseste contributia de asigurari sociale datorata, in declaratia 112 Sectiunea C C.1 Conditii de munca la Randul 6 "Total suma de recuperat de angajator de la BASS, aferenta lunii de raportare" - se completeaza cu suma reprezentand ajutor de deces care se recupereaza de catre angajator de la bugetul asigurarilor sociale de stat.

Asadar, ajutorul de deces se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si se acorda, la cerere, pe baza certificatului de deces.

Pe langa ajutorul de deces angajatorul mai poate acorda si ajutorul de inmormantare in conditiile contractului colectiv de munca aplicabil si ale Codului fiscal.

Ajutorul de inmormantare acordat in baza contractului colectiv de munca la nivel de unitate se plateste de angajator din fondurile proprii si nu se deduce din contributia la sistemul asigurarilor sociale. Acest ajutor se acorda in cuantumul si in conditiile prevazute in contractul colectiv de munca.

Sursa: PortalCodulMuncii.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Data aparitiei: 10 Aprilie 2015
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Conditii pentru acordarea ajutorului de deces Nota: 5 din 5 - 3 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Contract De Munca Inregistrat In Revisal, Fara Semnatura Angajatului.Intrebare: Buna ziua,. Tocmai am fost solicitata telefonic sa ma prezint la o firma unde am sustinut un interviu de angajare pe parcursul zilei de luni 27.03.2017 si sa inchid un contract de munca, pe care nu l-am vazut vreodata si evident nu l-am semnat. Mi-au solicitat telefonic sa ma prezint la firma, pe motiv ca a fost inregistrat contractul in revisal si ca trebuie incheiat printr-o cerere din partea mea! Am fost o singura zi, ca proba de angajare iar la finalul zilei nu mi-a fost inmanat nici un c
 

Raspuns: Dar daca Codul COR al unui angajat a fost schimbat, fara stiinta angajatului, fara sa fi semnat un d... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“Noutatile anului 2017 in REVISAL”
exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

REVISAL-ul a fost modificat (din nou) in 2017

 
Descarca GRATUIT raportul special
Noutatile anului 2017 in REVISAL
 
Toate schimbarile aparute in REVISAL
sunt explicate detaliat in raportul
 
"Noutatile anului 2017 in REVISAL"

 

 

 

 

 
 
 



 
REVISAL-ul a fost modificat in 2017!
Atentie la toate noutatile aduse de modificarea legii! Este obligatoriu sa respectati noua lege in 2017.

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutatile anului 2017 in REVISAL"

Da, vreau sa primesc newsletterul Legislatia Muncii