Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
legislatiamuncii.ro cauta meniu
Raporturile de munca ale PFA

 

Conditii pentru acordarea ajutorului de deces

ajutor de decescuantum ajutor de decesajutor de inmormantare
In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.


Dovada se poate face prin orice mijloc de proba admis de lege. Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrusuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.

Cuantumul ajutorului de deces se stabileste anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mic decat valoarea castigului salarial mediu brut prevazut la art. 33 alin. (5).

Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de:

a) angajator, in cazul decesului asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I, II si V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;

b) institutia care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia

c) casa teritoriala de pensii, respectiv casa de pensii sectoriala, in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. IV si alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia.

Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, in cadrul termenului general de prescriptie de 3 ani, calculat de la data decesului.

Memorator Legislatia Muncii
Memorator Legislatia Muncii

Vezi detalii aici

Ghid practic de completare in REVISAL
Ghid practic de completare in REVISAL

Vezi detalii aici

Pachet 4 softuri online de legislatia muncii
Pachet 4 softuri online de legislatia muncii

Vezi detalii aici




Cuantumul ajutorului de deces solicitat se achita la nivelul cuvenit la data decesului.

Cuantumul ajutorului de deces in anul 2015, pentru persoana asigurata sau pentru persoana pensionata, este de 2.415 lei (art. 17 lit. a) din Legea nr. 187/2014, publicata in M. Of. nr. 961 din 30 decembrie 2014).

Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea ACHITAT, data, semnatura si stampila.

Atentie la faptul ca sumele reprezentand ajutor de deces, care se platesc de angajator asiguratilor, potrivit prevederilor prezentei legi, in contul asigurarilor sociale, se retin de acesta din contributiile de asigurari sociale datorate pentru luna respectiva.

Sumele reprezentand ajutor de deces platite de angajator asiguratilor, potrivit prevederilor prezentei legi, care depasesc suma contributiilor datorate de acesta in luna respectiva se recupereaza din contul asigurarilor sociale de la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla sediul acestuia, respectiv de la casa de pensii sectoriala.

Asadar, sumele acordate cu titlu de ajutor de deces in contul asigurarilor sociale se retin de angajator din contributiile de asigurari sociale datorate pentru luna respectiva iar daca depasesc suma contributiilor datorate in luna respectiva se recupereaza din contul asigurarilor sociale de la casa teritoriala de pensii in carei raza angajatorul isi are sediul.


In declaratia 112, in situatia expusa, in Anexa 1.1 Angajator, se completeaza Caseta "Ajutor de deces" dupa cum urmeaza:
- "Numar cazuri" - se completeaza cu numarul total de cazuri pentru care s-au acordat ajutoare de deces, la nivel de unitate.

- "Suma" - se completeaza cu suma totala a ajutoarelor de deces acordate la nivel de unitate, suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat.

Numai in situatia in care ajutorul de deces depaseste contributia de asigurari sociale datorata, in declaratia 112 Sectiunea C C.1 Conditii de munca la Randul 6 "Total suma de recuperat de angajator de la BASS, aferenta lunii de raportare" - se completeaza cu suma reprezentand ajutor de deces care se recupereaza de catre angajator de la bugetul asigurarilor sociale de stat.

Asadar, ajutorul de deces se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si se acorda, la cerere, pe baza certificatului de deces.

Pe langa ajutorul de deces angajatorul mai poate acorda si ajutorul de inmormantare in conditiile contractului colectiv de munca aplicabil si ale Codului fiscal.

Ajutorul de inmormantare acordat in baza contractului colectiv de munca la nivel de unitate se plateste de angajator din fondurile proprii si nu se deduce din contributia la sistemul asigurarilor sociale. Acest ajutor se acorda in cuantumul si in conditiile prevazute in contractul colectiv de munca.

Sursa: PortalCodulMuncii.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Data aparitiei: 10 Aprilie 2015
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Conditii pentru acordarea ajutorului de deces Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Limita Numar Ore Pentru Mai Multe ContracteIntrebare: Exista stipulata o limita a numarului de ore zilnic (sau saptamanal) pentru o persoana care are mai multe contracte de munca? Va multumesc
 

Raspuns: Numai in cazul in care sunt la acelasi angajator.Numarul maxim de ore fiind de 12 ore.La mai multi a... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“Noutatile anului 2017 in REVISAL”
exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

REVISAL-ul a fost modificat (din nou) in 2017

 
Descarca GRATUIT raportul special
Noutatile anului 2017 in REVISAL
 
Toate schimbarile aparute in REVISAL
sunt explicate detaliat in raportul
 
"Noutatile anului 2017 in REVISAL"

 

 

 

 

 
 
 



 
REVISAL-ul a fost modificat in 2017!
Atentie la toate noutatile aduse de modificarea legii! Este obligatoriu sa respectati noua lege in 2017.

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutatile anului 2017 in REVISAL"

Da, vreau sa primesc newsletterul Legislatia Muncii
[x]