Totul despre modificarea contractului individual de munca

modificarea contractului de muncamodificare CIMmodificarea contractului cu acordul partilor
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Una dintre cele mai serioase probleme cu care au de-a face specialistii in legislatia muncii este cea legata de modificarea contractului individual de munca. Cum se modifica un CIM (contract individual de munca) in mod corect, in mod legal? Cand ai voie sa modifici contractul de munca al angajatului fara acordul lui? Este permisa o astfel de modificare? Si daca legea permite, care este articolul care iti spune cum sa procedezi?

Sa incepem cu inceputul, de la art. 41 din Codul Muncii. Aici incep lucrurile sa prinda contur, cand intelegem ca un contract individual de munca poate fi modificat numai prin acordul partilor.

Punctam si o exceptie, detaliata in cadrul art. 42 din Codul Muncii, care spune ca:

“Art. 42. – (1) Locul muncii poate fi modificat unilateral de catre angajator prin delegarea sau detasarea salariatului intr-un alt loc de munca decat cel prevazut in contractul individual de munca.”

Dar atentie la faptul ca pe durata delegarii, respectiv a detasarii, salariatul isi pastreaza functia si toate celelalte drepturi prevazute in contractul individual de munca.

Modificarea contractului individual de munca se refera la oricare dintre urmatoarele elemente:
a) durata contractului;
b) locul muncii;
c) felul muncii;
d) conditiile de munca;
e) salariul;
f) timpul de munca si timpul de odihna.


Art. 48 prevede faptul ca angajatorul poate modifica temporar locul si felul muncii, fara consimtamantul salariatului, si in cazul unor situatii de forta majora, cu titlu de sanctiune disciplinara sau ca masura de protectie a salariatului, in cazurile si in conditiile prevazute de prezentul cod.


Modificarea elementelor contractului individual de munca, inclusiv durata muncii, poate interveni numai dupa informarea si acordul salariatului. Or informarea si acordul salariatului sunt obtinute prin semnarea actului aditional de catre ambele parti: angajat si angajator.


Contractului individual de munca poate fi modificat numai prin acordul partilor, iar potrivit art. 41 alin. (3) din Codul muncii, modificarea se refera la oricare dintre urmatoarele elemente:

a) durata contractului;
b) locul muncii;
c) felul muncii;
d) conditiile de munca;
e) salariul;
f) timpul de munca si timpul de odihna.

Asadar, daca partile consimt si incheie un act aditional la contractul individual de munca, locul de munca (acel spatiu delimitat fizic in care salariatul isi desfasoara efectiv activitatea) poate fi schimbat, in sensul in care noul loc de munca al salariatului este la un alt punct de lucru al societatii.

Or daca modificarea este provizorie, aceasta nu se efectueaza prin act aditional la CIM.


Cum se poate modifica un CIM care este incheiat pe o perioada nedeterminata, in CIM pe perioada determinata?

Un contract individual de munca incheiat pe durata nedeterminata nu poate fi modificat prin act aditional intr-un contract individual de munca incheiat pe durata determinata.


Potrivit art. 83 din Codul muncii, republicat, contractul individual de munca poate fi incheiat pentru o durata determinata numai in urmatoarele cazuri:


a) inlocuirea unui salariat in cazul suspendarii contractului sau de munca, cu exceptia situatiei in care acel salariat participa la greva;
b) cresterea si/sau modificarea temporara a structurii activitatii angajatorului;
c) desfasurarea unor activitati cu caracter sezonier;
d) in situatia in care este incheiat in temeiul unor dispozitii legale emise cu scopul de a favoriza temporar anumite categorii de persoane fara loc de munca;
e) angajarea unei persoane care, in termen de 5 ani de la data angajarii, indeplineste conditiile de pensionare pentru limita de varsta;
f) ocuparea unei functii eligibile in cadrul organizatiilor sindicale, patronale sau al organizatiilor neguvernamentale, pe perioada mandatului;
g) angajarea pensionarilor care, in conditiile legii, pot cumula pensia cu salariul;
h) in alte cazuri prevazute expres de legi speciale ori pentru desfasurarea unor lucrari, proiecte sau programe.


Daca angajatorul doreste acest lucru, poate inceta CIM pe durata nedeterminata si apoi sa incheie un nou CIM pe durata determinata. Evident, cu acordul angajatului.


Atentie! In termen de 20 de zile lucratoare de la data aparitiei modificarii, exceptand situatiile in care o astfel de modificare este prevazuta in mod expres de lege, orice modificare a unuia dintre elementele de mai jos impune ca acestea sa se regaseasca si in continutul CIM:

- identitatea partilor;

- locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri;

- sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului;

- functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu specificarea atributiilor postului;

- criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
riscurile specifice postului;

- data de la care contractul urmeaza sa isi produca efectele;

- in cazul unui contract de munca pe durata determinata sau al unui contract de munca temporara, durata acestora;

- durata concediului de odihna la care salariatul are dreptul;

- conditiile de acordare a preavizului de catre partile contractante si durata acestuia;

- salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul;

- durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si ore/saptamana;

- indicarea contractului colectiv de munca ce reglementeaza conditiile de munca ale salariatului;

- durata perioadei de proba.


Nu uitati faptul ca elementele trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca.


Cele mai frecvente modificari ale contractelor individuale de munca vizeaza locul muncii si salariul.


Modificarea contractului individual de munca in ceea ce priveste salariul este posibila prin acordul partilor, in temeiul art. 41 alin. (1) coroborat cu alin. (3) lit. e) din Codul muncii, republicat.

Astfel, conform art. 17 alin. (3) lit. k) din Codul muncii, republicat, salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul constituie elemente cu privire la care angajatorul are obligatia sa informeze persoana selectata in vederea angajarii.

De asemenea, toate elementele din informare, respectiv cele prevazute de art. 17 alin. (3) din Codul muncii, republicat, trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca.


Angajatorul doreste sa modifice locul muncii, care este precizat si in CIM, si in fisa postului. Cum va proceda?

Angajatorul va incheia cu angajatul un act aditional  la contract, intr-un termen de 20 de zile lucratoare de la data aparitiei modificarii.

Atentie la faptul ca fisa postului este anexa la contractul individual de munca. Asadar, daca se modifica CIM implicit se modifica si fisa postului prin acelasi act aditional. Nu este necesara emiterea unei alte fise de post decat daca odata cu modificata locului muncii se modifica si atributiile postului.



Angajatorul doreste sa mareasca programul de lucru al angajatului, cu mentinerea aceluiasi salariu, din motive economice. Cum va proceda?

In primul rand, angajatorul trebuie sa tina cont de faptul ca vor fi negocieri necesare pentru a opera aceasta modificare.

Nu se poate face absolut nimic fara acordul expres al angajatului. O decizie unilaterala va fi lovita de nulitate absoluta in instanta.

Instanta de judecata sesizata in aceasta cauza va lua decizia de anulare fara ezitare, dat fiind ca modificarea duratei timpului de lucru sau a altui element al contractului individual de munca poate fi facuta numai cu acordul salariatului.




Angajatorul doreste reducerea programului de lucru pentru anumiti salariati. Nu mai are nevoie de serviciile lor timp de 8 h pe zi, ci doar de 4 h pe zi. Cum va proceda?

Tinem cont de faptul ca nu se poate modifica CIM-ul salariatilor fara acordul acestora. Daca acestia nu isi dau acordul, angajatorul va trebui sa desfiinteze posturile cu norma intreaga si sa infiinteze posturi cu timp partial, conform cu nevoile societatii.


Mult succes si cariere stralucite!

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Maria Nicutar


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
modificarea contractului de muncamodificare CIMmodificarea contractului cu acordul partilor

Data aparitiei: 30 Martie 2016
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Totul despre modificarea contractului individual de munca Nota: 3.86 din 5 - 47 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa postului pentru Inginer-sef piscicultura si vanatoareIntrebare: Caut Fisa post pentru Inginer sef piscicultura si vanatoare 131202 inginer-sef piscicultura si vanatoare
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Campul data la care produce efecte. Data inceperii activitatiiIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta privind data de consemnare care se transmite in Revisal pentru noile contracte. Ca si exemplu, daca avem un angajat care incepe activitatea pe data de 19.04, iar contractul il semneaza pe data de 15.04 si tot pe 15.04 il declaram in Revisal, care este data de consemnare corecta care trebuie transmisa in Revisal, 15.04 cand a semnat si am declarat contractul in Revisal sau 19.04 cand angajatul isi incepe activitatea?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]