Riscuri la care sunt expusi lucratorii din birouri. Cum le prevenim?

ssmprotectia munciiriscuri la care sunt expusi lucratorii din birouri
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Principalele probleme de sanatate cu care se confrunta lucratorii la munca in birouri sunt afectiunile musculo-scheletice (AMS), stresul si oboseala vizuala.

Aceste probleme de sanatate apar datorita riscurilor la care sunt expusi lucratorii din birouri, riscuri precum:
  • munca sedentara, postura statica prelungita si lucrul in pozitii defectuoase datorita amenajarii incorecte a postului de lucru;
  • lucrul cu miscari frecvente si repetitive ale mainii sau pumnului;
  • niveluri ridicate de concentrare si suprasolicitare informationala;
  • munca solicitanta, sub presiunea timpului, cu nivel scazut de control asupra zilei de lucru si suport necorespunzator din partea conducerii si colegilor;
  • lucrul la temparaturi nepotrivite, iluminat inadecvat, zgomot, acces restrictionat sau obstructii.

O amenajare adecvata a postului de lucru din birou ajuta lucratorii sa mentina o postura neutra a corpului. Aceasta este o postura de lucru confortabila, in care articulatiile sunt aliniate in mod natural, reducand stresul si incordarea muschilor, tendoanelor, sistemului osos si minimizand riscul de dezvoltare a afectiunilor musculo-scheletice.

O postura neutra a corpului are urmatoarele caracteristici:
  • capul este la nivel ori usor inclinat inainte, privirea la nivelul ecranului si, in general, in linie cu trunchiul;
  • umerii sunt relaxati si bratele atarna normal pe langa corp;
  • spatele este total sustinut, cu suport lombar cand se sta vertical sau usor inclinat pe spate;
  • coatele stau apropiate de corp, inclinate intre 90° si 120°;
  • mainile, articulatiile pumnului si antebratele sunt drepte, in linie si aproximativ paralele cu podeaua;
  • coapsele si soldurile sunt sustinute de un scaun bine capitonat si in general paralel cu podeaua;
  • genunchii sunt la aproape aceeasi inaltime cu coapsele, cu piciorul usor inainte;
  • piciorul este total sustinut de podea sau suportul pentru picior.

O ergonomie adecvata a postului de lucru ajuta, de asemenea, la prevenirea oboselii, solictarii ochilor, durerilor de cap si stresului prin controlul conditiilor de mediu.

Pentru a obtine conditii adecvate de munca, spatiul de lucru si echipamentele de munca trebuie selectate cu grija.

Aspecte de luat in considerare cand se amenajeaza un post de lucru intr-un birou:

Ecranul calculatorului
- inaltimea ecranului trebuie sa fie la nivelul sau usor dedesubtul nivelului ochilor lucratorului (purtatorul de ochelari bifocali poate avea nevoie de lasarea in jos a monitorului);
- trebuie plasat la distanta lungimii bratului si aliniat cu trunchiul;
- trebuie pozitionat perpendicular pe ferestre si/sau dedesubtul surselor de lumina;
- trebuie sa fie inclinat pe spate.

Tastatura
- trebuie aliniata cu utilizatorul (cu litera B in partea centrala a abdomenului);
- trebuie pozitionata la nivelul sau usor sub nivelul coatelor.

Mouse-ul
- trebuie pozitionat la nivelul sau usor sub nivelului coatelor;
- trebuie apropiat de tastatura;
- mana trebuie luata de pe mouse cand acesta nu este utilizat.

Scaunul
- trebuie sa fie ajustabil si sa aiba stabilitate buna;
- trebuie sa permita miscarea usoara;
- sezutul scaunului trebuie amortizat adecvat;
- cotierele trebuie pozitionate departe de marginea din fata a scaunului ori sa fie ajustabile in inaltime astfel incat scaunul sa fie impins sub birou.

Spatiul de lucru
- trebuie prevazut cu un compartiment adecvat pentru tastatura si mouse;
- articolele utilizate frecvent (telefon, documente, capsator, calculator etc.) trebuie plasate in spatiul normal de lucru pentru a ajunge usor la ele.

Suprafata de lucru
- bratele si incheietura mainii trebuie tinute departe de marginile ascutite;
- trebuie sa fie prevazut sub birou un spatiu pentru picioare;
- suprafata trebuie sa fie nereflexiva.

Suportul pentru documente
- trebuie pozitionat langa ecran si in acelasi unghi cu el.

Telefonul
- trebuie asezat pentru a fi atins confortabil cu bratul;
- daca este utilizat frecvent, trebuie luata in considerare utilizarea unui dispozitiv handsfree.

Conditii ambientale
  • iluminatul trebuie asigurat astfel incat sa se evite stralucirea si solicitarea vizuala;
  • nivelul de zgomot trebuie mentinut scazut, pentru a preveni pierderea auzului si stresul;
  • temperatura, umiditatea si curentii de aer trebuie mentinuti la niveluri confortabile.

Oricat de buna este pozitia de lucru, postura statica prelungita nu este sanatoasa. De aceea, activitatea trebuie sa permita pauze in timpul carora lucratorii pot:
  • sa schimbe postura lor de lucru frecvent;
  • sa isi intinda degetele, mainile, bratele si trunchiul;
  • sa realizeze sarcini diferite precum clasarea de documente si scrisori etc.;
  • sa se ridice si sa circule prin imprejurimi;
  • sa inchida ochii si sa-si concentreze privirea asupra obiectelor departate de ecran.

de Florina Mohanu


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ssmprotectia munciiriscuri la care sunt expusi lucratorii din birouri

Data aparitiei: 11 Februarie 2015
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Riscuri la care sunt expusi lucratorii din birouri. Cum le prevenim? Nota: 4.15 din 5 - 13 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Detasare salariat. Statul in care se platesc contributiile socialeIntrebare: In cazul in care avem un salariat detasat in UE de 5 ani de zile cu reinnoire detasare la 6 luni, unde trebuie sa ii fie declarate taxele, in Romania sau in tara unde isi desfasoara activitatea, tinand cont de Articolul 12 Reguli speciale in care se mentioneaza: (1) Persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Certificat medical cod 08. CASS ianuarie - aprilieIntrebare: OUG 34/2024 care intra in vigoare incepand cu data de 12 aprilie prevede eliminarea CASS CM 08 Intrebarea mea este: Daca am o salariata care a beneficiat de CM 08 din data 27.12 2023 (CM initial dec 2023) pana la data de 30.04.2024 (perioada de acordare inceteaza dupa data de 12.04.2024), conform Oug 32 trebuie sa ii fac recalculul indemnizatiei nete (sa nu mai retin CASS) pentru perioada ian-martie? Pentru luna aprilie nu retin CASS.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]