Management HR: Cum solutionam deficitul de personal pe termen scurt si mediu?

managementul resurselor umanemanagement hrresurse umaneselectie personalrecrutare personal
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In conditiile imprevizibile ale economiei romanesti, multe firme sunt nevoite sa elaboreze o adevarata strategie de lucru pentru situatiile in care inregistreaza un deficit de personal.
 
Iata, in continuare, ce solutii va ajuta sa acoperiti deficitul de personal, pe termen scurt si mediu, atunci cand nu doriti sa apelati la angajarea pe durata nedeterminata.
 
Munca suplimentara
 
Prestarea de ore suplimentare
 
O solutie pe termen scurt, pe care o recomandam doar in caz de „forta majora”, este marirea timpului de munca prin prestarea de ore suplimentare, platite sau compensate conform legislatiei in vigoare.
 
De exemplu, ati putea apela la aceasta modalitate, in cazul suplimentarii unei comenzi din partea clientului, fara prelungirea duratei de executie a contractului.
 
Ca dezavantaje, trebuie sa aveti in vedere urmatoarele:
 
  1. Codul muncii prevede un numar redus de ore suplimentare, care trebuie compensate prin ore libere platite in urmatoarele 30 de zile de la efectuare (art. 119 din Codul muncii).
 
  1. Orele suplimentare implica un cost destul de mare, deoarece sporul pentru munca suplimentara nu poate fi mai mic de 75% din salariul de baza (art. 120 din Codul muncii).
 
Imbogatirea sarcinilor si atributiilor din fisa postului
 
Activitati suplimentare pentru personalul existent
 
Puteti apela la aceasta solutie in cazul in care unul dintre angajati intra in concediu de boala, de studiu etc., concediu care se prelungeste, motiv pentru care sarcinile si atributiile acestuia se impart intre colegii de serviciu.
 
De asemenea, in urma analizei posturilor din firma, puteti constata ca este nevoie de o re-proiectare a anumitor posturi si, in acest caz, se impune stabilirea de activitati suplimentare pentru personalul existent.
 
Pentru aceasta optiune trebuie sa aveti in vedere prevederile Codului muncii, conform carora dvs., in calitate de angajator, trebuie sa stabiliti atributiile fiecarui angajat in conditiile legii si ale contractului colectiv de munca aplicabil, sa tineti cont de normele de munca si sa le acordati salariatilor acordati toate drepturile ce le revin.
 
Dezavantaje
 
Iata care sunt riscurile de care trebuie sa tineti cont daca recurgeti la aceasta solutie:
 
  1. Stresul provocat de preluarea noilor responsabilitati poate cauza erori in activitate (in extremis, poate aparea situatia ca angajatii respectivi sa-si caute alt loc de munca).
 
  1. Va puteti confrunta cu nerealizarea la timp si la calitatea ceruta a sarcinilor de lucru.
 
  1. Ar putea sa apara costuri suplimentare pentru motivarea si mentinerea in firma a ocupantilor posturilor respective.
 
Munca temporara
 
Adaptabilitatea si flexibilitatea sunt doua cerinte din ce in ce mai pregnante pe piata actuala. Suntem convinsi ca v-ati confruntat cu situatii in care v-ati fi dorit sa preluati niste comenzi suplimentare ale clientilor dvs., dar lipsa de personal v-a impiedicat sa onorati aceasta solicitare.
 
Intr-adevar, daca nu aveti garantia unui volum de munca sporit pe termen lung, nu va puteti permite sa angajati personal suplimentar, pentru ca mai apoi, la interval destul de scurt, sa fiti obligat sa desfaceti respectivele contracte de munca.
 
Salariatul temporar
 
Pentru astfel de situatii va propunem incheierea de contracte de punere la dispozitie de personal prin agenti de munca temporara – pentru indeplinirea unor sarcini precise si cu caracter temporar (conform prevederilor art. 87-100 din Codul muncii).
 
Avantaje
 
Aceasta solutie va ofera urmatoarele avantaje:
 
  • se reduc costurile si timpul necesar pentru recrutarea si selectia personalului;
  • se rezolva deficitul de personal pentru sarcini precise si cu caracter temporar;
  • responsabilitatea platii taxelor si asigurarilor sociale revine agentului de munca temporara;
  • se reduc costurile cu formarea angajatilor.
 
Dezavantaje
 
Totusi, trebuie sa tineti cont de urmatoarele dezavantaje:
 
  1. Pot sa apara situatii de inadaptare si neintegrare in cultura organizationala a firmei, ceea ce, in situatii extreme, conduce la conflicte de munca.
 
  1. Pregatirea profesionala a personalului ar putea sa nu corespunda in totalitate nevoilor specifice ale firmei.
 
  1. Motivarea si loialitatea fata de firma a angajatilor temporari este redusa, fapt ce se poate reflecta in calitatea activitatii prestate.
 
Detasarea de personal
 
Sa presupunem ca in firma dvs. apare o situatie in care este nevoie sa implementati un sistem sau o procedura noua si nu aveti personal specializat.
 
In acest caz o buna solutie este detasarea de personal de la alte firme.
 
Avantaje
 
Prin detasarea de personal beneficiati de urmatoarele avantaje:
 
  • Beneficiati de expertiza persoanei detasate.
  • Se reduc costurile si timpul necesare pentru recrutarea si selectia personalului.
  • Se rezolva deficitul de personal pentru sarcini precise si cu caracter temporar.
  • Se reduc costurile si timpul cu formarea profesionala.
 
Dezavantaje
 
In cazul in care apelati la detasare, trebuie sa luati in calcul urmatoarele aspecte:
 
  1. Persoanei detasate trebuie sa i se asigure drepturile care ii sunt mai favorabile, fie de la angajatorul care a dispus angajarea, fie de la angajatorul unde a fost detasat.
 
  1. In cazul in care detasarea se face in alta localitate, persoanei detasate trebuie sa i se suporte cheltuielile de cazare, transport si indemnizatia de detasare.
 
  1. Responsabilitatea platii taxelor si asigurarilor sociale va revin dvs. in calitate de angajator.
 
Managerul HR dorit
... de cele mai mari companii din lume

Cum sa aduci profituri incredibile in companie
Indiferent cat de dificile si numeroase sunt sarcinile tale...




Contractele de munca cu timp partial si angajarea de persoane fizice autorizate
 
Pe langa activitatea de baza din firma dvs., aveti de realizat si o serie de actiuni punctuale, cum ar fi: traduceri ale documentatiei firmei, sondaje lunare pentru a lua pulsul pietei etc.
 
Pentru realizarea acestora nu este insa necesara angajarea de personal 8 ore pe zi, ci puteti incheia contracte de munca cu timp partial.
 
De asemenea, pentru tipul de activitati de care aveti nevoie, puteti apela la serviciile persoanelor fizice autorizate.
 
Avantajele
 
Iata si avantajele:
 
  • Reduceti costurile cu forta de munca.
  • Aveti la dispozitie personalul necesar doar pe perioada de derulare efectiva a activitatii din contract.
  • In cazul persoanelor fizice autorizate aveti acces la personal specializat si atestat.
 
Angajarea pe durata determinata
 
Contractul individual de munca pe durata determinata
 
In ultima vreme, multe din activitatile firmelor se desfasoara sub forma de proiecte cu durata maxima de 2-3 ani.
 
Daca si organizatia dvs. este intr-o astfel de situatie, pentru respectivele proiecte puteti angaja personal in baza contractelor individuale de munca pe durata determinata.
 
De asemenea, acest gen de contracte sunt recomandabile in cazul in care v-ati extins activitatea pe o durata determinata sau daca desfasurati activitati cu caracter sezonier.
 
Avantaje
 
Avantajele acestui tip de contracte individuale munca sunt urmatoarele:
 
  • Se simplifica procedurile de incetare a contractului individual de munca la terminarea perioadei contractate.
  • Nu exista obligativitatea asigurarii unui loc de munca permanent pentru personalul angajat cu acest gen de contracte.
  • Se reduc costurile legate de evidenta documentatiei, aplicarea legislatiei si raportarea catre institutiile statului legate de forta de munca.
 
Externalizarea unor activitati sau servicii
 
Externalizarea poate compensa lipsa fortei de munca specializate pentru activitati care nu constituie obiectul principal al firmei dvs.
 
Astfel, pentru serviciile de recrutare si selectie, pentru expertiza contabila sau pentru formarea personalului, puteti apela la firme de specialitate, care ofera acest gen de servicii la un nivel calitativ inalt.
 
Avantaje
 
Cu aceasta solutie de rezolvare a deficitului de personal se obtin urmatoarele avantaje:
 
  • mai buna concentrare asupra activitatii de baza a firmei;
  • acces la competenta specializata in anumite domenii conexe cu activitatea de baza a firmei;
  • reducerea cheltuielilor din activitatile adiacente;
  • o mai mare viteza de adaptare la mediul concurential al economiei de piata.
 
Sursa: Managementul Resurselor Umane: Eficienta, Rentabilitate, Profit



 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU! S-a modificat legislatia privind acordarea diurnei in 2024!


Principala modificare a fost introdusa prin OG 16!

Este o modificare care creeaza neclaritati majore in situatii practice care privesc:
1) incadrarea deplasarii salariatului in delegare sau in deplasare la locul de munca
2) stabilirea plafonului neimpozabil in functie de incadrarea deplasarii pentru toti salariatii
3) stabilirea plafonului neimpozabil al indemnizatiilor cuvenite soferilor

Descoperiti alte noutati in Diurna legala in Romania si in strainatate.

...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
managementul resurselor umanemanagement hrresurse umaneselectie personalrecrutare personal

Data aparitiei: 21 Octombrie 2014
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Management HR: Cum solutionam deficitul de personal pe termen scurt si mediu? Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

eNews Resurse Umane

Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern
Descarcati GRATUIT raportul special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"
 

 


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]