Consultanta in afaceri | Manager
 

SSM: Hartuirea la locul de munca

Hartuirea reprezinta o problema care evolueaza in mod gradual si care poate fi definita ca o situatie in care se manifesta "un tratament persistent de natura opresiva, abuziva, de intimidari sau insulte, de-a lungul unei perioade de timp", conform ghidului practic de sanatate si securitate in munca.

Hartuirea la locul de munca poate implica atat agresiuni verbale si fizice, cat si actiuni mai subtile, precum discreditarea activitatii unui coleg de munca sau izolarea sociala a acestuia.

Hartuirea poate avea loc indiferent de sexul sau varsta victimei. Totusi, se pare ca probabilitatea de manifestare a acesteia este mai ridicata in cadrul marilor intreprinderi cu preponderenta barbateasca, iar angajatii barbati sunt cel mai adesea autorii unor asemenea fapte.

Care sunt consecintele hartuirii la locul de munca?
Hartuirea poate avea un efect extrem de negativ asupra victimei, prin afectarea perceptiei acesteia asupra mediului de lucru, precum si a intregii sale perspective asupra vietii.

Hartuirea poate sa conduca la simptome grave de stres, la probleme de sanatate mentala si fizica, la sindrom de stres post-traumatic si la cresterea absenteismului pe caz de boala.

Aceasta poate, de asemenea, sa-i afecteze pe colegii victimei si intreaga organizatie, conducand la scaderea productivitatii, a satisfactiei si motivatiei profesionale si la o crestere a absenteismului si a rotatiei efectivelor.

Pentru victimele hartuirii la locul de munca consecintele pot fi semnificative. Simptomele fizice, mentale si psihosomatice sunt bine cunoscute:
- stres,
- depresie,
- scadere a stimei de sine,
- sentimente de autoculpabilizare,
- fobii,
- tulburari de somn,
- afectiuni digestive si musculoscheletice.


Consilier Codul Muncii
Consilier Codul Muncii

Vezi detalii

Controalul ITM va da batai de cap?
Controalul ITM va da batai de cap?

Vezi detalii

Trusa Sanitara OBLIGATORIE de prim ajutor
Trusa Sanitara OBLIGATORIE de prim ajutor

Vezi detalii




Aceste simptome sunt similare cu cele de stres posttraumatic, care apar dupa diferite experiente traumatizante, precum calamitati sau agresiuni. Simptomele hartuirii la locul de munca se pot mentine mai multi ani dupa producerea incidentului.

Alte consecinte pot fi:
- izolarea sociala,
- probleme familiale si economice cauzate de absentele de la locul de munca sau de pierderea locului de munca.

In ceea ce priveste organizatia, costurile legate de hartuirea la locul de munca se pot concretiza in:
- cresterea absenteismului si a fluctuatiei de personal,
- scaderea eficientei si a productivitatii atat pentru victimele hartuirii ca si pentru ceilalti colegi, din cauza climatului psihosocial negativ de la locul de munca.
- costuri datorate despagubirilor legale.

Sursa: Ghid practic de SSM


Ti-a placut acest articol? Trimite-l si prietenilor tai!


Data aparitiei: 03 Martie 2014
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Nota: 5 din 2 voturi
 

 
x


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Angajatorul Doreste Sa Ii Prezint Baza LegalaIntrebare: Intrebare anterioara Pensionara la limita de varsta, am continuat activitatea fara intrerupere avand trei contracte pe perioada determinata, primul de un an, al doilea de sase luni si al treilea de un an. Intrebarea mea este daca mai pot pot lucra cele sase luni ramase pana la termenul de trei ani , va multumesc! Ioana Popa a raspuns la intrebare la 31 Ian. 2014 Puteti, daca vi se prelungeste ultimul contract pe baza unui act aditional, inainte de a expira. O alta varianta ar fi sa vi se
 

Raspuns: Cumulul in cazul pensionarilor se poate realiza si pe perioada nedeterminata, nu doar pe perioada de... citeste tot raspunsul aici


ARTICOLE SIMILARE

SSM: Hartuirea la locul de munca

ULTIMELE ARTICOLE

SSM: Hartuirea la locul de munca
Mai multe articole despre hartuirea la munca
 

eNews Legislatia Muncii


Descarca GRATUIT raportul special

"Modificari in Codul Muncii - noutati REVISAL si Evaluarea Angajatilor"