Noi masuri de protejare a lucratorilor angajati pe durata determinata

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Razvan Gabriel Cristescu in: " Expertul dvs. in... Legislatia muncii + Asigurari sociale + Resurse umane "

Efortul legiuitorului, de a le asigura titularilor contractelor individuale de munca pe durata determinata un nivel de protectie (a stabilitatii postului, respectiv a sanatatii si a securitatii la locul de munca) similar cu cel garantat angajatilor pe durata nedeterminata, este considerabil, avand in vedere abuzurile comise de angajatori si masurile de coercitie insuficiente aplicate de catre inspectorii de munca.

In ciuda exodului fortei de munca autohtone spre plantatiile iberice ori spre santierele cetatii eterne, multi angajatori romani continua sa faca angajari numai pe durata determinata, motivele fiind dintre cele mai diverse:

• incetarea de drept a raportului de munca prin ajungerea la termen a CIM;
• limitarea cheltuielilor legate de asigurarea securitatii si a sanatatii in munca;
• lipsa investitiilor in formarea si in perfectionarea profesionala;
• “santajarea” lucratorilor pe durata determinata, in sensul neprelungirii raportului de munca pe motivul lipsei randamentului scontat etc.

Concluzie
Pentru transpunerea in legislatia interna a directivelor UE privind ameliorarea securitatii si a sanatatii in munca a lucratorilor care au un raport de munca pe durata determinata, respectiv asigurarea stabilitatii in munca a acestora, au fost necesare mai multe modificari ale Codului muncii, precum si elaborarea unor acte normative cu caracter special.


In cele ce urmeaza, ne vom concentra atentia asupra urmatoarelor probleme:

I) Modificarile intervenite in regimul de lucru al strainilor pe teritoriul Romaniei;

II) Obligatiile speciale impuse angajatorilor, in vederea imbunatatirii securitatii si a sanatatii in munca a titularilor unor CIM pe durata determinata.

I) Angajarea strainilor

Problema
Una dintre cele mai dezavantajate categorii de angajati in baza unor CIM pe durata determinata a fost reprezentata de cetatenii straini – victime sigure ale abuzurilor angajatorilor. Aceasta situatie a fost favorizata de legislatia mult prea rigida – legislatie care a suferit insa in ultimul an importante modificari de fond.

Temeiul legal
Legislatia anterioara privind permisele de munca, abrogata integral in prezent – respectiv Legea nr. 203/1999 si H.G. nr. 1.873/2005 –, stabilea ca lucratorii straini puteau fi incadrati in Romania in baza unui permis de munca de tip A pentru o perioada de cel mult 12 luni, cu posibilitatea prelungirii pe noi intervale de pana la 12 luni, la o singura persoana fizica sau juridica din Romania, sau, dupa caz, la o reprezentanta/sucursala/filiala din Romania a unei persoane juridice cu sediul in strainatate.

Forma de angajare obligatorie a strainilor in acest caz era data numai de incheierea unui CIM pe durata determinata.
Mai mult decat atat, prin dispozitia art. 5 din Legea nr. 203/1999, se stipula in mod expres faptul ca, in cazul cetatenilor straini nu sunt aplicabile prevederile art. 80 alin. (3), respectiv 82 alin. (1) din Codul muncii, care limitau numarul si durata maxima pentru care se putea prelungi un CIM pe durata determinata.

Temeiul legal
Noua legislatie aplicabila regimului de munca al strainilor extracomunitari pe teritoriul Romaniei, respectiv O.U.G. nr. 56/2007 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor, nu a preluat aceste dispozitii restrictive din vechea reglementare normativa.

In prezent, strainii extracomunitari pot fi incadrati in baza unui CIM incheiat pe durata nedeterminata sau, dupa caz, pe perioada determinata, la un angajator din Romania – persoana fizica, persoana juridica, reprezentanta/sucursala/filiala din Romania a unei persoane juridice cu sediul in strainatate –, cu conditia prealabila a eliberarii unei autorizatii de munca pentru lucratori permanenti de catre Oficiul Roman pentru Imigrari, institutie care a preluat rolul si sarcinile Oficiului pentru Migratia Fortei de Munca.

Autorizatia de munca este eliberata initial pentru o perioada de cel mult 1 an, urmand a fi prelungita automat pentru noi perioade de pana la 1 an in situatia continuarii raportului de munca cu acelasi angajator in baza CIM incheiat pe perioada nedeterminata, sau, dupa caz, prin prelungirea valabilitatii CIM incheiat pe perioada determinata.

Atentie
O.U.G. nr. 56/2007 nu mai excepteaza strainii extracomunitari incadrati in baza unor CIM pe durata determinata de la aplicarea dispozitiilor speciale ale Codului muncii, care impun o durata maxima a CIM pe durata determinata de 24 de luni, cu posibilitatea de prelungire de cel mult doua ori consecutiv inauntrul acestui termen.

Totodata, devin aplicabile si in cazul lucratorilor straini dispozitiile art. 81 din Codul muncii, care prevad in mod expres si limitativ situatiile in care pot fi incheiate CIM pe durata determinata.

Obligatie
Potrivit O.U.G. nr. 56/2007, angajatorul are obligatia sa inregistreze la inspectoratul teritorial de munca, in conditiile Legii nr. 130/1999, republicata, atat CIM pe durata nedeterminata/determinata incheiat cu strainul, cat si actul aditional privind prelungirea valabilitatii CIM incheiat pe durata determinata, cu respectarea urmatoarelor termene:

1) In termen de 10 zile de la data eliberarii autorizatiei de munca, angajatorul are obligatia de a incheia cu strainul extracomunitar un CIM pe durata nedeterminata/determinata – contract care se inregistreaza la inspectoratul teritorial de munca in termen de 20 de zile de la data incheierii sale, potrivit art. 1 din Legea nr. 130/1999, republicata, coroborat cu art. 17 alin. (1) din O.U.G. nr. 56/2007.

2) In privinta inregistrarii la inspectoratul teritorial de munca a actului aditional privind prelungirea CIM pe durata determinata, reglementarea este ceva mai nuantata. Potrivit Legii nr. 130/1999, angajatorii care nu au posibilitatea de a pastra si completa carnetele de munca ale propriilor salariati au obligatia sa depuna la inspectoratele teritoriale de munca actele aditionale privind prelungirea CIM pe durata determinata in termen de 5 zile de la perfectarea acestora. in cazul actelor aditionale privind prelungirea CIM pe durata determinata ale strainilor incadrati in conditiile O.U.G. nr. 56/2007, termenul privind depunerea la inspectoratele de munca este de 20 de zile si incepe sa curga de la momentul eliberarii documentelor care atesta prelungirea autorizatiei de munca.

Integral in " Expertul dvs. in... Legislatia muncii + Asigurari sociale + Resurse umane "

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU! S-a modificat legislatia privind acordarea diurnei in 2024!


Principala modificare a fost introdusa prin OG 16!

Este o modificare care creeaza neclaritati majore in situatii practice care privesc:
1) incadrarea deplasarii salariatului in delegare sau in deplasare la locul de munca
2) stabilirea plafonului neimpozabil in functie de incadrarea deplasarii pentru toti salariatii
3) stabilirea plafonului neimpozabil al indemnizatiilor cuvenite soferilor

Descoperiti alte noutati in Diurna legala in Romania si in strainatate.

...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii

Data aparitiei: 03 Decembrie 2007
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Noi masuri de protejare a lucratorilor angajati pe durata determinata Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa postului pentru Asistent Director GeneralIntrebare: Am nevoie de fisa postului pentru Responsabil Functiune (cod COR 243217), ma poate ajuta cineva?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Stabilire si retribuire posturi intr-o societateIntrebare: Va rog sa imi prezentati baza legala daca o firma cu activitate principala in fabricarea pieselor de autovehicule poate angaja mai multe persoane (5 Manageri financiari si 2 Contabili sefi) pentru aceeasi functie de conducere, avand aceeasi fisa de post, cu atributii similare dar cu salarii diferite.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 


 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]