Studiu de caz: SSM. Intreprindere cu 150 de salariati

SSMintreprinderesalariati
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Intrebare:

Cati lucratori desemnati trebuie sa desemneze un angajator intr-o intreprindere cu 150 de salariati?

Daca se va desemna mai mult de un lucrator desemnat, este obligatorie organizarea lor intr-un serviciu intern de prevenire si protectie?

Daca nu este necesara organizarea lucratorilor desemnati intr-un serviciu intern de prevenire si protectie, atunci se poate face abstractie de prevederile art. 24, alin. 2 din Normele metodologice potrivit carora "lucratorii din cadrul serviciului intern de prevenire si protectie trebuie sa desfasoare numai activitati de prevenire si protectie si cel mult activitati complementare de protectia mediului si prevenirea si stingerea incendiilor"? Astfel daca nu sunt organizati in SIPP, lucratorii desemnati pot desfasura si alte activitati, care nu sunt de natura celor de protectia mediului si pevenirea si stingerea incendiilor?

Raspuns: Potrivit art. 9 alin. (1) din Legea 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, in toate cazurile, pentru a se ocupa de organizarea activitatilor de prevenire si a celor de protectie, tinand seama de marimea intreprinderii si/sau unitatii si/sau de riscurile la care sunt expusi lucratorii, precum si de distributia acestora in cadrul intreprinderii si/sau unitatii, se impune ca:

a) lucratorii desemnati sa aiba capacitatea necesara si sa dispuna de mijloacele adecvate;
b) serviciile externe sa aiba aptitudinile necesare si sa dispuna de mijloace personale si profesionale adecvate;
c) lucratorii desemnati si serviciile externe sa fie in numar suficient.

Alin. (2) din acelasi articol stabileste ca prevenirea riscurilor, precum si protectia sanatatii si securitatea lucratorilor trebuie sa fie asigurate de unul sau mai multi lucratori, de un serviciu ori de servicii distincte din interiorul sau din exteriorul intreprinderii si/sau unitatii.
Lucratorul/lucratorii si/sau serviciul/serviciile prevazute la alin. (2) trebuie sa colaboreze intre ei ori de cate ori este necesar (art. 19 alin. 3). In cazul microintreprinderilor si al intreprinderilor mici, in care se desfasoara activitati fara riscuri deosebite, angajatorul isi poate asuma atributiile din domeniul securitatii si sanatatii in munca pentru realizarea masurilor prevazute de prezenta lege, daca are capacitatea necesara in domeniu (art. 19 alin. 4).

Conform art. 19 alin. (5) din lege, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei stabileste prin norme metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi capacitatile si aptitudinile necesare, precum si numarul considerat suficient, prevazute la alin. (1) si (4).

Astfel, Normele metodologice de aplicare a Legii 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, stabilesc la art. 18 alin. (1) ca in cazul intreprinderilor si/sau unitatilor care au intre 50 si 249 de lucratori, angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi lucratori ori sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie din cadrul intreprinderii.

Daca in cadrul acestor intreprinderi sau unitati se desfasoara activitati dintre cele prevazute in anexa nr. 5 din norme, angajatorul are obligatia sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie.

Conform art. 22 din Normele metodologice de aplicare a Legii 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorul va stabili numarul de lucratori desemnati in functie de marimea intreprinderii si/sau unitatii si/sau riscurile la care sunt expusi lucratorii, precum si de distributia acestora in cadrul intreprinderii si/sau unitatii.

Asadar nu este stabilit in mod expres numarul de lucratori trebuie desemnati pentru a se ocupa de activitatea de prevenire si protectie in cadrul unei intreprinderi cu 150 de salariati.

Totodata, legiuitorul nu prevede in mod expres ca in cazul desemnarii mai multor lucratori in conditiile art. 18 alin. (1) din norme acestia sa fie organizati intr-un serviciu.

Daca angajatorul desemneaza lucratorii responsabili cu activitatea de prevenire si protectie din cadrul intreprinderii, atunci in privinta angajatorul va avea in vedere dispozitiile legale aplicabile lor, respectiv articolele 20-22 din Normele metodologice de aplicare a Legii 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, tot astfel cum daca pentru desfasurarea respectivei activitati se organizeaza unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie, atunci angajatorul va tine seama de dispozitiile art. 23-27 referitoare la aceste servicii.

Potrivit dispozitiilor art. 21 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG 1.425/2006 astfel cum au fost modificate si completate prin HG 955/2010, pentru a putea sa desfasoare activitatile de prevenire si protectie, lucratorul desemnat trebuie sa indeplineasca cel putin cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, potrivit prevederilor art. 49, sau prevederile art. 51 alin. 1 lit. a).

Astfel cerintele minime de pregatire in domeniul SSM pentru lucratorul desemnat sunt:

- conform art. 49:

(1) Cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca corespunzatoare nivelului mediu sunt:
a)studii in invatamantul liceal filiera teoretica in profil real sau filiera tehnologica in profil tehnic;
b)curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu continut minim conform celui prevazut in anexa nr. 6 lit. B, cu o durata de cel putin 80 de ore.

(2) Nivelul mediu prevazut la alin. (1) se atesta prin diploma de studii si certificatul de absolvire a cursului prevazut la alin. (1) lit. b).

Conform Anexei 6 lit. B, suportul de curs destinat programelor de formare profesionala in domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazute la art. 49 alin. (1) lit. b) si la art. 50 alin. (1) lit. b) din normele metodologice cuprinde:

1. cadrul legislativ general referitor la securitatea si sanatatea in munca;
2. criterii generale pentru evaluarea riscurilor;
3. organizarea activitatilor de prevenire si protectie;
4. actiuni in caz de urgenta: planuri de urgenta si de evacuare, prim ajutor;
5. elaborarea documentatiilor necesare desfasurarii activitatii de prevenire si protectie;
6. evidente si raportari in domeniul securitatii si sanatatii in munca.

Total: 80 de ore.
- conform art. 51 alin. 1 lit. a) ocupatia specifica domeniului securitatii si sanatatii in munca, necesara efectuarii activitatilor de prevenire si protectie ca lucrator desemnat, este tehnician in securitate si sanatate in munca.

Art. II alin. (1) din HG 955/2010 prevede:

(1) In termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se aproba cerintele minime de pregatire si formare in domeniul securitatii si sanatatii in munca/continutul minim al programelor-cadru necesare pentru ocupatiile specifice din domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazute la art. 51 indice 1 din normele metodologice aprobate prin HG 1.425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, competentele minime si abilitatile aferente acestor ocupatii conferite prin standardele ocupationale, echivalarea intre ocupatiile specifice, precum si alte aspecte necesare aplicarii prezentei hotarari referitoare la formarea profesionala.

(2) Pana la data intrarii in vigoare a ordinului prevazut la alin. (1), in ceea ce priveste cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, raman aplicabile prevederile art. 47, 49 si 50 din normele metodologice aprobate prin HG 1.425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) La data intrarii in vigoare a ordinului prevazut la alin. (1) se abroga art. 47, 49 si 50 din normele metodologice aprobate prin HG 1.425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, urmand sa fie aplicabile, dupa aceasta data, cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazute la art. 51 indice 1-51 indice 3 din normele metodologice aprobate prin HG 1.425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare."

In concordanta cu prevederile art. II din HG 955/2010, pana la aparitia ordinului ministrului muncii familiei si protectiei sociale sunt aplicabile dispozitiile art.

47 din aceste norme, respectiv desemnarea responsabililor cu activitatile de SSM conform nivelurilor de pregatire, mediu si superior, in domeniul securitatii si sanatatii in munca, necesare pentru dobandirea capacitatilor si aptitudinilor corespunzatoare efectuarii activitatilor de prevenire si protectie.

Lucratorul desemnat trebuie sa aiba, in principal, atributii privind securitatea si sanatatea in munca si, cel mult, atributii complementare, potrivit art. 8 din Legea 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, iar contractul lui de munca trebuie sa fie cu norma intreaga, conform art. 20 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii 319/2006, astfel cum au fost modificate si completate prin HG 955/2010.

Dupa cum se observa, in acest caz legiuitorul nu specifica functia/ocupatia lucratorului angajat in cadrul societatii si desemnat de catre angajator ca responsabil SSM dintre cei cu CIM cu norma intreaga care indeplinesc cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazute de art. 49 din norme.

Odata cu aparitia ordinului mentionat in art. II din HG 955/2010, art. 47, 49 si 50 din normele metodologice se vor abroga urmand sa devina aplicabile dispozitiile art. 51 indice 1-51 indice 3 din normele metodologice aprobate prin HG 1.425/2006, astfel cum au fost modificate prin HG 955/2010.

Din interpretarea acestor dispozitii se poate intelege ca din momentul in care va aparea ordinul ministerului muncii desfasurarea activitatii de SSM de catre lucratorul desemnat se va putea face in baza contractului individual de munca cu norma intreaga incheiat cu angajatorul pe functia de tehnician in securitate si sanatate in munca, in conformitate cu art. 51 indice 1 lit. a), cu indeplinirea cerintelor minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazute de art. 51 indice 2 din normele metodologice, astfel cum au fost modificate si completate prin HG 955/2010.

La ora actuala aceasta ocupatie nu este prevazuta in COR, prin urmare, va trebui prevazuta in aceasta clasificare, cel mai tarziu la data aparitiei ordinului de care face vorbire art. II din HG 955/2010 sau chiar prin acest ordin.

NOUTATI din Legislatia muncii

Atentie: Trebuie sa va actualizati Regulamentul Intern!


Important! Au aparut prevederi noi obligatorii referitoare la:

-> concediul paternal
-> distribuirea bacsisului catre salariati
-> programul flexibil de lucru
-> supravegherea video a activitatii in firma etc.
-> protectia avertizorilor de integritate !
 
Aflati informatii complete din lucrarea Regulamentul intern in avantajul dvs. Ghid complet

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
SSMintreprinderesalariati

Data aparitiei: 21 August 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Studiu de caz: SSM. Intreprindere cu 150 de salariati Nota: 3.33 din 5 - 3 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]